Bernd Mayländers, vozač koji nikada nije pobijedio u Formuli 1, premda je u 17-godišnjoj karijeri odvozio gotovo 700 krugova na vodećoj poziciji, za sezonu 2015. dobio je novi stroj. Bivšem vozaču DTM-a Mercedes AMG GT nije bio nepoznat. Dio svog vozačkog znanja i iskustva Mayländers je uložio u drugi model koji je ekipa iz Affalterbacha potpuno samostalno razvila. No ultimativni sportski dvosjed nije nastao samo kako bi krotio bolide Formule 1. Izgledom, performansama i svime što donosi trokraka zvijezda vrlo je brzo postao predmetom želja svih poklonika klasičnog Gran Turismo automobila.
Foto: Daimler AG
U međuvremenu Mercedes je širio GT obitelj, a u godini kad se slavi pola stoljeća pogona u Affalterbachu obnovljena je kompletna paleta koja (računamo li trkaće verzije GT3 i GT4) trenutačno ima čak osam modela. Proslava okrugle obljetnice počela je ove godine u Detroitu predstavljanjem Mercedesa AMG GT C, odnosno četvrte coupé izvedbe, dok smo njegovu roadster izvedenicu vidjeli lani u Parizu.
Radi neposrednog upoznavanja odletjeli smo u Njemačku i na stazi Bilster Berg nedaleko od Bad Driburga iskušali sve što nosi oznaku AMG GT i može izići na cestu. Doduše, na ekskluzivnom okupljanju nisu izostale već spomenute trkaće izvedenice, kao i prototip četverovratne izvedbe, ali oni su tu bili samo kao dekor. No nismo se bunili jer je vožnja 4,2 km dugom stazom, nastaloj prije šest godina na mjestu nekadašnje američke vojne baze po nacrtima Hermanna Tilkea, bila dovoljno ludo iskustvo. Na trkalištu, koje bismo najlakše opisali kao Nürburgring u umanjenom izdanju, uzalud smo pokušavali pratiti Bernda Schneidera, četverostrukog prvaka DTM-a. I nakon prve runde od pet krugova putanje kroz nekoliko zavoja ostale su nam nepoznanica, ali u jedno smo bili sigurni: Mercedes AMG GT R paklena je jurilica.
Ukupni dojam dodatno je pojačala zelena boja, kojom je treća i trenutačno najpaprenija izvedba GT-a debitirala prošle godine na Goodwood festivalu s Lewisom Hamiltonom za upravljačem. Poseban je detalj prednja maska s 15 okomitih letvica, nazvana Panamericana po utrci u kojoj je 1952. trijumfirao Mercedes 300 SL. Ideja je jednostavno briljantna, što su vrlo brzo uvidjeli i šefovi Mercedesa pa je maska koju je promovirao GT R s redizajnom postala obilježje svih GT modela.
Razlike u aerodinamičkim elementima puno su veće nego što otkriva prvi pogled. Uz veći prednji spojler, ogromno podesivo stražnje krilo i dvostruki stražnji difuzor dio podnice ima dva sloja, od kojih se onaj donji po potrebi spušta i mijenja protok zraka povećavajući pritom vertikalno opterećenje koje u usporedbi s običnim GT modelom raste do 155 kg pri većim brzinama. Dodamo li tomu 585 KS i 700 Nm u širokom rasponu od 1900 do 5500 okretaja u minuti, aktivni ovjes, upravljanje svim četirima kotačima, automatski mjenjač s dvostrukom spojkom sa 7 stupnjeva i sjedalo na samo nekoliko centimetara od stražnje pogonske osovine i asfalta, kao i fenomenalan zvuk koji bi, da je kojim slučajem živ, mogao nadmašiti samo Keith Moon, legendarni bubnjar grupe The Who, svaka, pa i najdosadnija staza na svijetu za upravljačem Mercedesa AMG GT R postaje izazov.
Izvan staze posebnu pažnju privukao nam je novi GT C coupé, koji utjelovljuje performanse rabijatnog R modela i pritom ne gubi ništa od udobnosti kakva krasi slabije verzije. Biturbo 4.0 V8 motor tek je neznatno slabiji (557 KS i 680 Nm), a širi trag kotača, aktivni ovjes i zakretanje stražnjih kotača dodatne su poveznice s R modelom.
Redizajn nije donio samo novu masku i moderniju opremu. Nijemci su dotjerali sustav upravljanja i preciznost kojom GT postavlja kotače u zavojima zaista očarava, dok ga zakretanje stražnjih kotača (do 100 km/h najviše 1,5 stupnjeva suprotno od prednjih) čini neočekivano okretnim. Uz četiri programa vožnje, koji vrlo učinkovito djeluju na mjenjač, ovjes, upravljač i rad motora, vozaču se pruža mogućnost zasebnog podešavanja tvrdoće ovjesa i aktiviranja dodatnih arija što dopiru iz ispuha.
Svi modeli redizajnirane serije AMG GT već su dostupni u hrvatskim salonima Mercedesa. Osnovni AMG GT stoji 1.294.134 kune, a za najskuplji R potrebno je izdvojiti dodatnih 548.787 kuna.
Ukratko Rešetka hladnjaka Panamericana podsjeća na slavnu prošlost, u novom izdanju predstavljena je na trkaćem GT3, a od ove godine krasi sve modele. Nisko postavljeno snažno profilirano sjedalo, upravljač presvučen kožom na mjestu gdje ga želite, ispružene noge i pogled na dug poklopac motora – dovoljno za početak Za razliku od Porschea i Jaguara, svi modeli AMG GT imaju istovjetan V8 4.0 biturbo motor, a razliku u broju konja (od 462 do 585) donosi elektronika Sportska sjedala nakon nekoliko sati vožnje postaju malo zamorna, ali veliki diskovi (390 mm sprijeda) od kompozitnih materijala ne znaju za umor ni tijekom jurnjave stazom U odnosu na obični GT model C je straga širi 57 mm kako bi primio veće kotače (305/30 R 20) i sustav zakretanja, a uz mjenjač na stražnjoj je osovini i elektronički kontrolirani diferencijal |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....