Za upravljač Subaruovog prvog električnog crossovera, ne i prvog električnog Subarua jer ta čast pripada još 2003. predstavljenom gradskom miniju R1e koji je s jednim punjenjem mogao prijeći 80 kilometara, sjeli smo još u travnju. Tada, međutim, samo na zatvorenoj testnoj stazi i off-road poligonu Vairano kraj Milana, jer automobil još nije bio homologiran za europsko tržište i nije se mogao registrirati.
Išli smo samo zato što su se kod nas upravo pripremali poticaji za električne i hibridne automobile tijekom kojih je rasprodana cjelokupna količina Solterre na raspolaganju domaćem zastupniku za 2022. Standardne probne vožnje na cesti zatim je odgodio i jedan danas u autoindustriji već uobičajeni opoziv (nije mimoišao ni brata blizanca Toyotu bZ4x), pa smo priliku da se provozamo električnim crossoverom dobili tek početkom studenoga, ali zato na zavojitim brdskim cestama Toskane.
Solterra je, baš kao i prethodno coupe BRZ, razvijena u suradnji sa sestrinskom Toyotom, koja drži 16 posto dionica majčinskog koncerna Fuji Heavy Industries i čiji su se stručnjaci pobrinuli za dizajn i novu, isključivo električnu platformu (e-TGNA kod Toyote, e-SGP kod Subarua), kao i samu proizvodnju u japanskoj tvornici Motomachi u Aichiju, gdje s proizvodnih traka već silaze GR Yaris i Corolla, ali i Mirai, Lexus LC...
Subaru je bio zadužen za razvoj sigurnosne opreme i pogona na sva četiri kotača (98 posto lani u svijetu prodanih Subarua nosilo je oznaku 4WD). Kod nas će se prodavati isključivo s pogonom na sva četiri kotača i oznakom 4E, odnosno dva elektromotora - svaki po 109 KS i 168 Nm, odnosno ukupno 218 KS i 336 Nm (Toyota bZ4X dolazi samo s prednjim pogonom i jednim motorom od 218 KS).
Baterija je, međutim, u oba slučaja ista – 71,4 kWh, što je prema WLTP standardu dovoljno da s jednim punjenjem prijeđe 465 kilometara, ali i da se na brzom punjaču za samo pola sata napuni do četiri petine kapaciteta. Kao što smo već pisali, Solterra i bZ4X međusobno su slični kao jaje jajetu. Ista prednja svjetla na koja se nadovezuju crni rubovi blatobrana, ista visoka bočna linija i crni pragovi što kriju bateriju, isti minijaturni krovni spojleri i položeno stražnje staklo, isti stražnji difuzor...
Subaru se razlikuje tek po zaštitnom znaku, kao i stražnjim svjetlima a la XV. Isto vrijedi i za unutrašnjost s visoko podignutom digitalnom instrumentnom pločom, redom najvažnijih signalnih žaruljica iznad upravljača s ručicama za podešavanje jačine regenerativnog kočenja, rotirajućeg izbornika pogona, prekidača za odabir podloge i brzine silaska na nizbrdicama te središnjim na dodir osjetljivim zaslonom od 31 centimetra. I premda siva, tvrda plastika djeluje dosadno, izrada je besprijekorna – baš ništa ne škripi, cvili ili pucketa.
I premda je sa svojih 4,69 metara duljine, 1,86 širine i 1,65 visine samo pet centimetara dulja i šira od Forestera, zahvaljujući električnom pogonu međuosovinski razmak dulji je za priličnih 18 centimetara. Straga stoga mjesta ima u izobilju, barem kad su u pitanju koljena.
Viši od 190 centimetara, međutim, žalit će se na nedostatak prostora za glavu, pogotovo u izdanju s panoramskim krovom, ali i visoki pod zbog čega će sjediti s koljenima pod bradom. U prtljažnik, međutim, stane za crossover sasvim pristojna 441 litra.
A više nego pristojne su i performanse - 6,9 sekundi do stotke i krajnja brzina elektronički ograničena na 160 km/h - kao i potrošnja, koja se na dvjestotinjak kilometara dugoj ruti kretala od 16 kWh u gradu do 24 kWh na autocesti, s prosjekom od 21 kWh.
Sasvim očekivano za 4,7 metara dug crossover, čijih se dvije tone osjeća samo na kočenjima i u brzim, vezanim zavojima, kojih je bilo u izobilju na putu od Firenze do specijalno pripremljenog i kišom natopljenog poligona kraj Viareggia na obali Tirenskog mora, na kojem se Solterra snalazila kao riba u vodi.
Svejedno je li pritom bila riječ o prirodnim preprekama poput uzbrdice prekrivene krupnim kamenjem i blatnjave kaljuže ili umjetnim rampama od drva i čelika. I to unatoč običnim, cestovnim gumama Bridgestone Potenza i crossoverskoj, a ne karoseriji off-roadera od tla udaljenoj 21 centimetar. Tajna je u sjajnom električnom pogonu na sva četiri kotača 4E i okretnom momentu od priličnih 336 Nm. I to od nula okretaja! Sve se, dakako, odvija u potpunoj tišini...
Ukratko
Kad je riječ o off-roadu, japanski se crossover tu osjeća kao kod kuće. Čak i s običnim cestovnim gumama bez poteškoća svladavala je ozbiljne prirodne i umjetne prepreke na kišom natopljenom poligonu kraj Viareggia
Sol kao sunce, terra kao zemlja – Subaruov crossover brat je blizanac nespretno nazvane Toyote bZ4X
Za upravljačem se sjedi visoko kao i u svakom automobilu na električnoj platformi, ali mjesta ima u izobilju. Siva i tvrda plastika djeluje dosadno, ali sve je na svom mjestu. Izrada je besprijekorna
Sigurnosna je oprema cjelovita, a škrtarilo se nije ni na opremi za udobnost. Solterra kreće od 476.594 kune za 4E-xperience s automatskom klimom, diodnim svjetlima, električno podesivim i grijanim prednjim sjedalima i naplacima od 18 cola
Za razvoj pogona bio je zadužen Subaru, već desetljećima poznat po svom nezaustavljivom simetričnom pogonu 4x4. Toyota se isporučuje s prednjim pogonom i motorom od 218 KS
Straga zahvaljujući u pod ugrađenim baterijama mjesta za koljena ima u izobilju, samo će višima od 190 centimetra nedostajati prostora za glavu. Prtljažnik prihvati 441 litru
Straga je Solterru s pogonom 4x4 lako razlikovati od samo prednjim pogonom opremljene bZ4X, jer osim zaštitnog znaka i svjetla podsjećaju na Subaru XV
Sprijeda je, međutim, jedino po modrom ovalu sa sedam Vlašića moguće zaključiti da je riješ o Subaruu
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....