580 KS ZA 2,2 MILIJUNA KUNA

VOZILI SMO: Porsche 911 Turbo S kod kojeg se Turbo piše s velikim T

Uz dodatnu injekciju snage i bolju aerodinamiku, te napredniji pogon na sva četiri kotača i elektroniku 911 Turbo S do 100 km/h ubrzava za manje od 2,8 sekundi. Obožava zavoje i rubnjake staze, ali se na cesti ponaša civilizirano, pružajući zavidan stupanj komfora
 Massimiliano Serra 

Kad je 1973. predstavljen prvi Porsche 911 Turbo, svojim performansama i izgledom odmah je postao ogledni primjerak za sve kojima snaga automobila predstavlja glavno mjerilo. Klasičan je to primjer modela koji je postao definicija, jer premda se s vremenom pojavio niz rivala na istom tragu, kad god se spomene Turbo ipak je prva asocijacija uvijek najmoćnija verzija 911.

Nakon male revolucije kojom se turbopunjač kao pojačivač snage i sredstvo za smanjenje potrošnje raširio kroz cijelu paletu 911 (s izuzetkom tek GT3 RS-a), u Stuttgartu su odlučili smiriti duhove, pa je, da bi se potvrdio ustaljeni poredak i hijerarhija unutar kuće stigao i obnovljeni 911 Turbo.

Foto: Massimiliano Serra

Njegovo novo izdanje (s tvorničkom oznakom 991.2), kao što se i očekivalo, ne donosi duboke promjene već seriju malih poboljšanja u brojnim aspektima. Prepoznaje se po novim prednjim diodnim svjetlima, dublje uvučenim ručkama na vratima, izmijenjenim nosačima stražnjeg krila, uzdužnim rešetkama na poklopcu motora, te naplacima sa sedam dvostrukih krakova (umjesto prijašnjih deset) uz neizostavno središnje fiksiranje maticom kao na trkaćim modelima. Pridodan je i novi prednji spojler, a četiri ispušne cijevi kvadratnog oblika osim što predstavljaju dodatni znak prepoznavanja novog izdanja ujedno su i najava promjena koje se kriju ispod lima.

Nova generacija zadržala je 3,8-litreni bokser motor prethodne generacije sa dva turbopunjača promjenjive geometrije što je jedna od osobitosti Porschea. Turbine s promjenjivim kutem lopatica za bolje korištenje protoka ispušnih plinova i anuliranje povratnog tlaka, opcija je koju na serijskim benzinskim motorima nudi samo Porsche, donosi više okretnog momenta na nižim i više konja na višim okretajima. No, Nijemci se nisu zadovoljili samo time i zahvaljujući doradama na usisu, elektronici, novim brizgaljkama i višem tlaku ubrizgavanja goriva, 911 Turbo S sad razvija 580 KS, odnosno 20 više od prethodnika, dok je moment narastao na 750 Nm (+50). Brojke koje za posljedicu imaju ubrzanje do 100 km/h za 2,9 sekundi. No, to je samo tvornička deklaracija, jer je na novim Pirelli PZero gumama (245/35 ZR20 sprijeda i 305/30 ZR20 straga) jedan od najboljih talijanskih test vozača Davide Fugazza, koji nam je pomogao u otkrivanju limita, uspio je u jednom trenutku do stotke stići za nevjerojatnih 2,78 sekundi.

Motor je možda na krivom mjestu, raspon među osovinama dvadesetak centimetara kraći u odnosu na konkurente, ali uz pogon na sva četiri kotača, odličan mjenjač i sveprisutnu elektroniku Porsche Turbo S ubrzava bolje od Ferrarija 488 ili bilo kojeg drugog današnjeg GT auta. Nema proklizavanja, ni nedoumica, tek bestijalno katapultiranje koje izaziva ovisnost. No, nema straha, jer je prema tvorničkim deklaracijama 911 Turbo S programiran da bez problema odradi 10.000 startova s Launch Control programom. Pogon je u osnovi na stražnje kotače, ali zahvaljujući diferencijalima koji u trenu mijenjaju odnose između prednje i stražnje osovine, Turbo S doseže 60 km/h za samo 1,39 sekundi.

No, nije sve samo u ubrzanju. Turbo je u prijašnjim izdanjima slovio kao najsnažniji, ali ne i najsportskiji 911. Zahvaljujući novoj aerodinamici kojom je dosegao zračni potisak sličan onome kojim raspolaže GT3 RS, te poboljšanjima na integralnom pogonu stvari su se temeljito izmijenile, što se najbolje osjeti u čvrstini kojom se prednji kotači oslanjaju na cestu. Proširivanje putanje prednjim dijelom drastično je smanjeno, a izlasci iz sporih zavoja ostavljaju bez daha.

Jedna od novosti je i rotirajući prekidač na upravljaču koji podsjeća na Ferrarijev manettino. U ponudi su četiri pretprogramirana načina rada (Normale, Sport, Sport plus i Individual) dok je u središtu smješten prekidač za trenutno aktiviranje najekstremnijeg sportskog programa Sport Response. Pritiskom na njega vozač na 20 sekundi ima na raspolaganju maksimalni odziv motora i mjenjača.

Program koji olakšava pretjecanje Push to Pass, kako ga nazivaju u Formuli 1, možda i nije potreban na cesti kad imate 580 konja, ali je jako zabavan. No, od njega je ipak puno korisnija novotarija Dynamic Boost. Mehanizam koji će i nakon dizanja noge s gasa zatvoriti dovod goriva, ali na dvije sekunde ostaviti otvorene leptire usisa i zadržati protok zraka kroz motor, te tako održati turbine u pogonu, u potpunosti ukida kašnjenje reakciju turbopunjača pri ponovnom pritisku na gas. Istodobno zadržan je sustav zakretanja stražnjih kotača. Do 50 km/h kontra od prednjih (do 2,8°), što olakšava manevre na parkingu, a iznad 100 km/h u smjeru prednjih, stvarajući efekt dužeg razmaka među osovinama i veće stabilnosti.

Uglavnom, Porsche 911 Turbo S je silno moćan i spreman za jurnjavu među rubnjacima, ali i istodobno vrlo civiliziran i uglađen. Komfor koji pruža uistinu ga čini pogodnim za svakodnevnu uporabu, no sve to ima i svoju cijenu, A ona u Hrvatskoj iznosi - 2,244.849 kuna.

Ukratko

Staza je najbolje mjesto za upoznavanje brojnih vrlina koje donosi novo izdanje Porschea 911 Turbo S, no najmoćniji elfer nije ništa manje ugodan i zabavan u vožnji običnim cestama. Pogon na sva četiri kotača dodatno je usavršen novim paketom lamela u diferencijalu, koji šalje snagu motora na prednje kotače, a mjenjač novom elektronikom

Smeđa koža, multimedijalni sustav s displejem osjetljivim na dodir već viđenim u Carreri, kojim se može upravljati glasom i gestom ruke, dobro prikrivaju bestijalnost. Upravljač promjera 36 cm preuzet je iz modela 918 Spyder i nosi rotacijski izbornik programa koji podsjeća na Ferrarijev manettino. Uz redizajnirani prednji odbojnik sa spliterom u podnožju, znak prepoznavanju su i diodna svjetla sa dva modula jedan povrh drugoga

Diskovi od ugljičnih vlakana i keramike serijski su dio opreme i funkcioniraju besprijekorno i na stazi. Za zaustavljanje pri brzini od 100 km/h dovoljno je 35 metara, a pri 200 km/h nevjerojatnih 125

Kašnjenje turba anulirano je elektronskim sustavom Dynamic Boost, koji nakon dizanja noge s gasa zatvara dovod goriva, ali osigurava protok zraka kroz motor. Od prethodnika je zadržan sustav zakretanja stražnjih kotača, koji pri manjim brzinama povećava okretnost, a pri višim brzinama stabilnost. Isključivanjem sigurnosne elektronike prolasci po boku kroz zavoje uz oblake dima postaju dio igre, no kratak međuosovinski razmak traži iskusnu ruku

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2024 18:18