VOZILI SMO Porsche Boxster Spyder
BUNTOVNIK BEZ RAZLOGA
Dorađena i olakšana verzija Boxstera S, nabildana na 320 KS, koristi temeljnu filozofiju dvosjeda sa središnjim motorom po uzoru na kultni model 550 Spyder, u kojem je 1955. skončao James Dean i ušao u legendu
Nastavlja se tržišna ofenziva iz Zuffenhausena, a posljednji u nizu je model Boxster Spider. Treća i dosad najsportskija inačica najmanjeg Porschea vraća uspomene na legendarni 550 Spyder, kojeg odreda ubrajaju među deset najboljih jurilica svih vremena. Taj dvosjed, sa središnje ugrađenim motorom, stvoren je pedesetih za utrke, ali je napravljena i homologaciju za svakodnevnu vožnju. Bili su uzor generacijama konstruktora, a rijetki očuvani primjerci danas vrijede čitavo bogatstvo.
Taj je model potvrdio osnovnu ideju Ferryja Porschea, koji je 1948., na temelju Volkswagen Bube izradio sportski model 356, s laganom karoserijom i motorom pojačanim na 40 KS te postao temelj svemu što danas znamo pod imenom Porsche. Uvjerljivost Boxstera Spyder proizlazi iz dosljednog poštovanja temeljnih vrijednosti marke na kojih su nastali njeni najjači aduti. Središnje postavljen motor i samo dva sjedala bili su temelj za stvaranje modela koji je oduševio odmah nakon predstavljanja. Pomalo je i kontradiktoran, jer je najskuplji i najasketskiji među Boxsterima. Njegovu čistokrvnost naglašava masa, snižena sa 1350 na 1275 kg, u usporedbi s modelom Boxster S, te snaga povišena sa 310 na 320 KS (osnovni Boxster ima 255 KS).
To je prestižan sportski automobil, koji u vratima na unutrašnji strani ima petlju od crvene trake, umjesto kvake. Platneni je krov više ili manje provizoran. Nema klasičnog metalnog skeleta, s kojim bi ga vozač jednostavno spustio, u za to predviđeno mjesto.
A kad počne padati kiša, potrebno je barem pet minuta, da se taj nesvakidašnji šator, koji pokriva Spyder, postavi koliko-toliko fiksno. Ako je vozač sam, treba mu dosta spretnosti da bi ga u razumnom vremenu podigao iznad glave. To s jedne strane smeta, a s druge ovom modelu daje posebnu draž.
Kad se prvi put suoči s time, vozaču je to svojevrsni test inteligencije. Na stražnjoj strani pokrivenoj velikim poklopcem, koji prekriva dijelove sve do stražnjeg spojlera, krov je učvršćen žicom, koja se zategne neuglednom kvakom. Teško je povjerovati da je nešto takvo izašlo iz Porschea. Ali kad se shvati da je sve u Spyderu podvrgnuto kuri mršavljenja, to se rješenje čini prihvatljivim i logičnim. Prednji dio krova se fiksira i skida zajedno sa širokim tvrdim djelom, po cijeloj širini. S podignutim krovom najveća dozvoljena brzina iznosi 200 km/h. Ali već kod 130 buka je toliko jaka, da nestaje želja za puno bržom vožnjom, osim za hrabrije, koji u tome žele uživati.
Može se i zapitati - zašto platiti više, da bi dobili manje? No, to što je kod Boxstera Spyder manje, cijene oni koji razumiju zašto sa time dobiju više. Dorade na Boxsteru vozaču se vraćaju kroz užitak s kamatama. Radio s CD-om osnovne izvedbe, bez navigacije, ručni mjenjač sa šest stupnjeva... To je osnovni Spyder, pomalo spartanski opremljen, čiji uzdignut stražnji dio s dvije izbočine podsjeća na Carreru GT. Lagana i tanka sjedala prilično su tvrda, ali baš zbog toga idealno stiskaju tijela vozača i suvozača. Uz doplatu se dobiva automatizirani mjenjač PDK, sa sedam stupnjeva i dvostrukom spojkom, koji osigurava dodatnu porciju užitka i poboljšava vozna svojstva. Omogućava i ručne izmjene stupnjeva, a posebnu mu draž daje mogućnost brzog šaltanja polugicama na upravljaču.
Bokserski 6-cilindraš najveću snagu dostiže pri 7200/min (Boxster S pri 6400/min), što pokazuje ultrasportski karakter i povećava užitak. Upravo podizanje okretaja iznad 7000/min stvara adrenalinski užitak, a oduševljava i eksplozivno otpuštanje snage od niskih okretaja. Ubrzanje do stotke u manje od pet sekundi pokazuje da se radi o sportskom modelu posebna kova. Najbolja svojstva Spydera do izražaja dolaze na cesti punoj zavoja i tu se, itekako, osjećaju prednosti prema modelima iz iste klase. Kočenje, ulazak u zavoj, katapultiranje iz njega, snažno ubrzanje na pravcu... Sve je za pet.
Središnje postavljen motor, nisko težište i vrhunski ovjes čine vožnju zabavnom i sigurnom istodobno. Upravljanje je jednostavno i precizno, a za leđima se širi uzbudljiv turbinski zvuk motora. Spyder doslovce vuče vozača da krene kočiti sve kasnije, kroz zavoje bira što agresivnije putanje, a iz zavoja ubrzava što odlučnije. Tome pomaže izvrsna upravljivost te auto brzo i precizno reagira na najmanji zakret upravljača. Uz pomoć upravljačke elektronike za poboljšanje stabilnosti PSM (Porsche Stability Management), kroz zavoje se prolazi kao na tračnicama. No, prava predstava počinje kad se elektronika isključi te se može uživati u kontroliranom zanošenju stražnjih kotača, snagom motora i upravljačem. Ovaj model u sebi ima i buntovnički duh, kao i James Dean, koji je 1955. smrtno stradao te ušao u legendu.
Tehničke karakteristike
Motor 3436 ccm, B6
Snaga (KS) 320
Moment (Nm) 370 Nm
Dimenzije (cm) 434x180x129
Prtljažnik (l) 150+130
Brzina (km/h) 265
0-100 km/h (s) 4,8
Potrošnja (l/100 km) 9,3
Cijena (eur)
Dvije središnje ispušne cijevi, posebni oblik poklopca koji pokriva prostor za platneni krov, motor i stražnji prtljažnik, približe Boxster Spyder vrhunskoj Carreri GT. Spojler je fiksni.
U usporedbi s Boxsterom S masa je smanjena za 75 kg, a motor je dobio za 10 KS veću snagu i 10 Nm veći moment te osigurava osjetno bolje performanse i znatno je eksplozivniji
Boxster Spyder oživljava sjećanje na legendarni model 550 Spyder, u kojem je 30. rujna 1955. tragično stradao James Dean
Polugice na upravljaču osiguravaju vozaču mogućnost izravnog i preciznog šaltanja i kod agresivne vožnje
Platneni krov bez metalnog okvira sprema se u prostor iznad motora i iza sjedišta. Ako je vozač sam, za to treba barem pet minuta
Boxter Spyder je automobil za one, koji su se radi vrhunskog užitka vožnje spremni odreći udobnosti
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....