Priviđenje, sablast, duh. Tako imenicu wraith definira englesko-hrvatski rječnik na čijem izgovoru jezik nerijetko lome i Englezi. Prvi se pojavio daleke 1938., doduše, samo kao šasija s motorom, bez karoserije. U sljedeće dvije godine 492 šasije s motorom sišle su s proizvodnih traka u staroj tvornici u engleskom Derbyu i krenule na doradu put karoserista kao što su Mulliner, Park Ward i Hooper. Nova generacija Wraitha, čiji dizajn potpisuje srpski dizajner Pavle Trpinac, predstavljena je početkom ožujka na salonu u Ženevi, a kao jedini hrvatski novinari 19. rujna sudjelovali smo i na prvim probnim vožnjama u Beču.
Već na prvi pogled jasno je da je u stvari riječ o coupe izvedbi Ghosta, premda je Wraith kraći 13 i niži 4 centimetra, uz međuosovinski razmak kraći čitavih 18 centimetara. Sprijeda su razlike samo u detaljima - naglašenijim otvorima u prednjem odbojniku, dublje postavljenoj masci hladnjaka i za pet stupnjeva više prema naprijed nagnutoj figurici Duha ekstaze. Puno je više novosti straga, gdje u oči prvo upada silazna linija krova koja bez pregiba prelazi u (plastični, radi antena za radio i GPS) poklopac prtljažnika i, naravno, s boka. Četverosjed je naime, zadržao karakteristična vrata s električnom podrškom što se široko otvaraju u suprotnom smjeru od uobičajenog i ulazak i izlazak čine lakšim, čak i kad su u pitanju stražnja sjedala.
Unutrašnjost je čisti luksuz i gotovo je identična Ghostovoj, uključujući analogni pokazivač rezerve snage (Power Reserve). Samo su pojasevi zbog nedostatka središnjeg nosača krova ugrađeni u prednja sjedala kao na kabrioletima, a Rolls-Royce je po prvi puta u povijesti unutrašnjost obložio drvom otvorenih pora (umjesto debelog sloja sjajnog laka), što Englezi nazivaju Canadel Panelling. Osim toga, kupcima se uz doplatu nudi i Skyline Headliner, odnosno krov s 1340 optičkih niti različite debljine, koje noću oponašaju zvjezdano nebo, što je dosad bilo rezervirano isključivo za skuplji Phantom.
Kad smo sjedali u coupe ispred de luxe hotela Palais Coburg u središtu Beča u prvi smo mah pomislili da je motor ugašen. Premda je hotel smješten u jednoj od sporednih ulica, motor se uopće ne čuje. Ni izvana, a ni kad sjednete za upravljač. Ništa neobično, jer se pod dugim aluminijskim poklopcem krije uzdužno postavljeni V12. Riječ je o 6,6-litrenom biturbo motoru s izravnim ubrizgavanjem i raskošnih 632 KS, koji porijeklo vuče iz BMW-a 760Li i savršeno je usklađen sa 8-stupanjskim automatskim mjenjačem.
Već na parkiralištu ispred hotela u oči upadaju prvi nedostaci - minijaturno stražnje staklo i krug okretanja od pozamašnih 12,7 metara. Kao na tegljaču. Srećom, serijski se nude četiri videokamere kao pomoć pri parkiranju (pokrivaju 360 stupnjeva). Probijamo se kroz gužvu u središtu Beča. Četverosjed je nevjerojatno širok (1,95 metara bez retrovizora), pa zahtijeva oprez pri vožnji kroz uske uličice, ali je vrijeme izgubljeno na manevriranje lako nadoknaditi, jer 2,4 tone teška limuzina do stotke stiže za svega 4,6 sekundi (0,2 sekunde brže nego Porsche 911). Dvadesetak minuta kasnije već smo na autocesti A2 prema Grazu. U unutrašnjosti i dalje vlada savršeni mir, premda na trenutke jurimo i osjetno više od zakonom predviđenih 130 km/h (krajnja brzina je elektronički ograničena na 250 km/h).
Pola sata kasnije silazimo s autoceste i ulazimo u Alpe. Zavojita, uska cesta otkriva sve prednosti i nedostatke luksuznog coupea. Dug međuosovinski razmak (3,11 metra), dvostruka poprečna ramena sprijeda i multilink osovina straga omogućuju vrtoglave brzine u dugim, brzim zavojima. Sasvim je, međutim, drugačije u kratkim, oštrim zavojima, pogotovo na serpentinama, gdje 2,4 tone teška limuzina sa V12 motorom sprijeda stalno klizi preko nosa uz glasno cviljenje mesnatih guma (255/45 YR20 sprijeda i 285/40 YR20). Pritom od pomoći nije ni mjenjač, jer se polugice za ručnu izmjenu stupnjeva prijenosa ne nude ni uz doplatu.
Objašnjenje? Mjenjač je povezan sa satelitskom navigacijom i zna kad je vrijeme za promjenu stupnja prijenosa... Teoretski. Stvar, srećom, spašava V12 biturbo benzinac sa 632 KS i raskošnih 800 Nm, dostupnih već pri 1500 okretaja. Dovoljno je na izlasku iz zavoja pritisnuti papučicu gasa do poda i tri-četiri sekunde kasnije kazaljka brzinomjera već će dotaknuti brojku 160 km/h. Zastrašujuće. Jurnjava se, međutim, kosi s filozofijom Rolls-Roycea. Čak i kad je u pitanju coupe poput Wraitha. Četverosjed nije rasan sportski automobil, već "granturismo za gospodu", kako ga je početkom ožujka u Ženevi predstavio prvi čovjek engleske tvrtke Torsten Müllen-Ötvös. A dotična gospoda na računu moraju imati najmanje 235.000 eura... Bez davanja, dakako.
RR Wraith
Tehnički podaci
Motor V12, benzinski, biturbo
Obujam 6592 ccm
Snaga 632 KS pri 5600/min
Okr. moment 800 Nm pri 1500-5500/min
Mjenjač automatski (8)
Dimenzije 527 x 195 x 151 cm
Prtljažnik 470 litara
Najveća brzina 250 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h 4,6 sekundi
Potrošnja 14 l/100 km
Ispuh C02 327 g/km
Cijena 235.000 eura *bez davanja
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....