TEST

ADAC otkrio koliko dosega ‘krade‘ klima uređaj u električnim autima tijekom ljetnih vrućina

Test je proveden u laboratoriju u kojem su stvoreni uvjeti koji odgovaraju simulaciji dugog prometnog zastoja na autocesti

Klima uređaj (ilustracija)

 Profimedia

Kada putujete na ljetni odmor, prometna gužva je često neizbježna. Ali što se događa s dosegom električnog automobila ako satima stoji u prometnoj gužvi s uključenom klimom i koliko klima zapravo troši energije.

Mnogi vozači električnih automobila prilikom stajanja u gužvama postaju vrlo zabrinuti oko dosega svojeg automobila te često isključuju klimu što rezultira velikim vrućinama u autu i posljedičnim opasnostima za zdravlje. Takav radikalan pristup je prilično razumljiv jer s električnim automobilima, za razliku automobila s motorom na unutarnje izgaranje kod kojih se dodatna potrošnja može lako procijeniti, još uvijek nedostaje iskustva i praktičnih saznanja oko toga koliko klima zaista troši.

Zbog toga je njemački auto klub ADAC napravio veliki test u kojem je provjerio stvarnu potrošnju klima uređaja i posljedični pad dosega u Teslinom Modelu Y.

image

Vrućina u autu

Dmitry Marchenko/Alamy/Alamy/Profimedia

Test je proveden u laboratoriju u kojem su stvoreni uvjeti koji odgovaraju simulaciji dugog prometnog zastoja na autocesti.

Stacionarna Tesla morala je izdržati visoke temperature tijekom osam sati. Klima uređaj u autu je postavljen na 20 stupnjeva, a senzori su neprestano provjeravali hladi li sustav doista kako bi trebao.

Temperatura u ispitnom laboratoriju bila je 35 °C, a sunčeva svjetlost na vozilu simulirana je s pomoću posebnih svjetiljki koje su automobil dodatno zagrijavale.

Rezultat testa je pokazao da je za održavanje ugodne unutarnje temperature u vozilu koje stoji na suncu potrebno 1,3 do 1,5 kW snage hlađenja. To odgovara potrošnji energije od 1,3 do 1,5 kWh po satu. U slučaju Teslinog Modela Y, to znači samo oko 2 posto kapaciteta baterije ili 8 kilometara dosega na sat.

Tijekom cijelog testa klima je u automobilu potrošila 12 kWh, što znači gubitak od 16 posto u razini baterije ili smanjenje dosega od 64 kilometra.

image

Tesla Model Y (ilustracija)

Tesla

Za razliku od automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem, kompresor klima uređaja u električnim vozilima ne pokreće motor automobila, već on energiju crpi izravno iz visokonaponske baterije. Električni pogonski motor tako ne mora raditi tijekom prometne gužve kako bi unutrašnjost ostala hladna.

Za usporedbu, u ovim uvjetima automobil s motorom na unutarnje izgaranje trošio bi između 1 i 1,5 litara goriva na sat, ovisno o veličini i vrsti motora, i pritom proizvodio ispušne plinove. Preračunato, toliko benzina odgovara otprilike 10 do 15 kWh energije po satu. Po učinkovitosti je električni automobil ovdje mnogo bolji.

image

Prometna guzva, ilustracija

CROPIX

Dodatna potrošnja zbog hlađenja ljeti sasvim je umjerena za električni automobil. Čak i u prilično drastičnom scenariju od osam sati stajanja u gužvi, električni automobil izgubio je samo 64 kilometra dosega. Budući da klimatizacijski sustavi rade slično u električnim automobilima svih marki i proizvođača, rezultati modela Y trebali bi se također moći prenijeti na druga električna vozila, istaknuli su u ADAC-u.

Naravno, stvarna dodatna potrošnja može varirati. Na primjer, ako se vrata češće otvaraju, ako je klima uređaj postavljen na nižu temperaturu ili ako je u automobilu više ljudi, potrošnja može porasti. Međutim, ako je okolni zrak hladniji ili je željena unutarnja temperatura viša od 20 °C, potrebno je manje električne energije.

image

Prometna guzva, ilustracija

CROPIX

Ako je baterija električnog automobila pri kraju i zbog toga ste zabrinuti oko dosega, ADAC savjetuje da privremeno isključite klimu i pričekate s otvorenim prozorima. U situacijama kada je u bateriji ostalo vrlo malo energije, električni automobil sam prelazi u način rada za uštedu energije, što onda utječe i na klima uređaj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 05:06