Cilj proizvođača električnih vozila je u konačnici iskustvo punjenja strujom učiniti jednakim punjenju vozila benzinom ili dizelom.
Trenutno će čak i najboljim potpuno električnim vozilima trebati 30 do 40 minuta da bateriju do 80 posto.
Sada se čini da se Polestar približava sljedećem koraku tehnologije baterija, a to je ekstremno brzo punjenje (XFC). U partnerstvu sa StoreDotom, Polestar je napravio električnu limuzinu Polestar 5 s baterijom koja se može puniti od 10 posto napunjenosti do 80 posto u gotovo istom vremenu koje je potrebno za punjenje spremnika goriva prosječnog automobila.
Zato je XFC tehnologija je u ovom trenutku sveti gral tehnologije električnih vozila i baterija. Električni automobili bi napravili ogroman korak naprijed ako ta tehnologija uđe u serijsku primjenu po prihvatljivim cijenama jer bi ona eliminirala jedan od najvećih problema električnih auta, čekanje dok se baterija puni.
Doduše, nova Poelstarova tehnologija ipak nije brza kao punjenje benzinom, no ostvareni rezultat je zaista impresivan. Prototipni Polestar 5 se od 10 do 80 posto kapaciteta baterije napunio u samo 10 minuta. Njegova baterija ima ćelije u kojima dominira silicij, a omogućuje punjenje snagom od 310 kW na samom početku a to se ubrzo penje na maksimalnih 370 kW te se ta snaga punjenja održava sve do 80 posto napunjenosti baterije.
Izuzetno važno u čitavoj prići je da ovo nije ostvareno u nekom laboratoriju već sa stvarnim vozilom koje ima bateriju punog kapaciteta. Već ranije su postizane takve brzine punjenja, no tu se uglavnom radilo samo o punjenju jedne ćelije uz pomoć koje su ona rađene procjene. Ovdje je prvi puta pokazano da sve funkcionira i u praksi kada se puni prava baterija auta kapaciteta 77 kWh. Polestar i StoreDot tvrde da je mogućne proširiti kapacitet baterije do 100 kW.
StoreDot ćelije umjesto da koriste klasičnu litij-ionsku ili litij-željezo-fosfatnu kemiju, koriste anodu s koncentracijom silicija većom od 40 posto, dok katoda ostaje od nikla, a litij ostaje elektrolit. Prethodno su anode na bazi silicija bile zabranjene jer je silicij osjetljiv na mehanička naprezanja uzrokovana širenjem tijekom punjenja i može nabubriti do 400 posto. StoreDot je taj problem očito riješio.
S tehničke strane silicij nudi ogromnu prednost u odnosu na tipične grafitne anode koje se koriste ćelijama na bazi litija. Dok vam je potrebno šest atoma grafita da drži jedan atom litija, jedan atom silicija drži četiri atoma litija. To znači da su silicijske anode energetski gušće i mogu dovesti do fizički manjih baterija i, potencijalno, lakših baterijskih paketa. To također znači da bi baterije mogle pojeftiniti. Prema S&P Globalu varijabilni trošak silicija manji je od 2 dolara po kWh, dok je trošak grafita 7 dolara po kWh baterije.
Prema StoreDotu, njihova ćelija može kontrolirati probleme bubrenja i širenja koji su svojstveni silicijskim anodama. Još je impresivnije to što je ova brzina punjenja do 370 kW također izvedena bez ikakvog dodatnog posebnog hlađenja, a jedina promjena u odnosu na serijski Polestar 5 bila je ugradnja StoreDot baterije.
"Ovo je dokaz da sada možemo puniti ovim brzinama u standardnom automobilu. Nismo dodali ništa novo izvan paketa baterija. I dalje je imao originalnu pumpu za hlađenje i ventilator", rekao je Jens Groot, glavni inženjer sustava baterija u Polestaru .
Na žalost, nemojte se nadati da će ove baterije vrlo brzo zaživjeti u seriji. Polestar naglašava da će se na serijsku proizvodnju morati pričekati još nekoliko godina. "Obično imamo razvojni ciklus od dvije do tri godine, pa bih rekao da bismo ovo mogli staviti u proizvodnju unutar tog razdoblja", rekao je Groot u priopćenju Polestara. To znači da vjerojatno nećemo vidjeti nove superbaterije u cestovnim autima do otprilike 2027. godine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....