SLABA PRODAJA

Tesla je u sve većoj krizi. Što se zapravo događa s predvodnikom elektrifikacije?

Prošle godine su "žarili i palili", no ove godine iz Tesle stižu samo loše vijesti, a prodaja nije ni približno tako dobra

Elon Musk

 AFP

Nakon godine u kojoj su oboreni svi prodajni i poslovni rekordi čini se da 2024. nije dobra godina za Teslu. Prošle je godine tvrtka bila najsnažniji proizvođač električnih automobila na svijetu, a Model Y je bio najprodavaniji auto na svijetu uopće. No ove godine iz Tesle stižu samo loše vijesti, a prodaja nije ni približno tako dobra kao što se očekivalo.

image

Elon Musk

Getty Images via AFP

Najnoviji podaci za prvu polovicu ove godine pokazuju da tvrtka Elona Muska gubi tlo pod nogama i u SAD-u i u Europi. Nakon niza godina u kojima je prodaja strelovito rasla u SAD-u je ove godine zabilježen pad od 8 posto, a u Europi je prodaja pala za 13 posto.

Te brojke možda ne izgledaju dramatično loše no za tvrtku koje je svoje poslovanje bazirala na strelovitom rastu i koja je još nedavno nekoliko godina najavljivala godišnju prodaju od 20 milijuna auta do 2030. svaki pad prodaje je vrlo loša vijest.

image

Tesla na punjaču

Getty Images via AFP

Iako šira javnost trenutno nije oduševljena električnim automobilima, ukupna potražnja za električnim autima je ipak malo porasla u obje regije. Novi, konkurentniji modeli predstavljeni s obje strane Atlantika privlače sve više kupaca koje Tesla gubi.

image

Tesla, ilustracija

Getty Images via AFP

Prva očita posljedica Teslinog pada prodaje je pad tržišnog udjela. Dok je prodaja marke pala a 185.200 auta u prvoj polovici 2023. na 161.300 auta u prvoj polovici 2024., ukupne registracije čisto električnih automobila u Europi porasle su za 1,7 posto u istom razdoblju.

To znači da je Teslin udio na europskom tržištu električnih auta pao s 19,8 posto u prvoj polovici 2023. na 17,2 posto ove godine. Tesla je proizvođač s drugim najvećim padom tržišnog udjela električnih auta u Europi u prvih šest mjeseci ove godine, a iza je samo Volkswagen grupa, čiji je udio na tržištu električnih auta pao 22 na 18,7 posto.

image

Elon Musk

AFP

Slična je situacija i u SAD-u. Prodaja Tesle pala je s 324.900 automobila u prvoj polovici 2023. na 299.200 automobila ove godine. Kako je ukupna prodaja električnih automobila porasla za 7,6 posto u istom razdoblju, Teslin udio pao je s 59,8 posto u 2023. na 51,2 posto u 2024. godini. Za razliku od Europe, Tesla ostaje dominantan igrač na domaćem tržištu, nadmašujući sve svoje konkurente.

Ipak, valja istaknuti solidne rezultate Forda s rastom od 48 posto, Hyundaija s rastom od 34 posto, Kije s rastom od 110 posto te Riviana na petom mjestu s rastom od 77 posto.

image

Tesla Cybertruck

Tesla

Zašto prodaja Tesle pada? Prvi razlog Teslinog gubitka tržišnog udjela je očit: rast se ne može nastaviti zauvijek, pogotovo kada je ponuda vozila još uvijek ograničena, a gama modela prilično stara.

Model 3 je star preko 8 godina unatoč redizajnu, dok je Model Y na tržištu je već 5 godina. A tu je i rastuća konkurencija njemačkih premium proizvođača i kineskih tvrtki u Europi, kao i Forda, Korejaca i Riviana u SAD-u. Teslin najnoviji model, Cybertruck, tek treba zaživjeti, jer je u SAD-u prvoj polovici ove godine proizvedeno samo 11.300 primjeraka. Osim toga, sniženja cijena koja su dobro funkcionirala 2023. sada više nisu tako privlačna. Što više marki i modela dolazi na tržište, to se širi ponuda i cijene električnih auta padaju. Tesla po hitno treba atraktivne nove modele.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 02:22