U potrazi za legendarnim automobilima iz devedesetih, koji još uvijek voze našim cestama ili ih pak vlasnici brižno čuvaju u svojim garažama, autima na čiji već i sam spomen većini ljubitelja automobila srce odmah brže zakuca, naletjeli smo na jedan kultni Peugeot, štoviše, svojevrsni Bingo ove naše male nostalgične rubrike...
Foto: Ivan Lacković
Jer gotovo da je bilo vjerojatnije da ćemo danas ugledati izvanzemaljski leteći tanjur nego Peugeot 504 T16 na cesti, naročito u Hrvatskoj. No, pronašli smo jednog od tek 1046 proizvedenih primjeraka iz zlatnog doba kad je Peugeot pravio rasne jurilice koje su kako prije više od dvadeset, trideset godina, tako i danas, snagom i performansama vozače ostavljali bez daha...
Peugeot 405, francuska limuzina srednje klase s početka devedesetih tako nam još jednom pokazuje kako su Francuzi onomad itekako imali hrabrosti na cestu puštati raznorazne brutalne jurilice često usko povezane s motosportom, a posebice Peugeot. Pa je i ta limuzina doživjela nekoliko vatrenih izvedbi: Mi16, Mi16x4 i T16. Upravo sjajan, gotovo stock primjerak ovog posljednjeg i najrjeđeg, s oznakom T16, pronašli smo u Zagrebu u garaži Brune Bačeva, vozača s fetišem na najsnažnije Peugeote 405 iz, kako kaže, vremena koja su davno ostala iza nas.
Bruno je u vlasništvu ranije imao i devedesetih puno dostupniji i na ovim prostorima vrlo popularni Peugeot 405 Mi16 s atmosferskim dvolitrašem od 152 KS i prednjim pogonom. No, kad je prije pet godina doznao da se jedan T16 prodaje u Hrvatskoj, uskočio je u svoj Mi16 i u dahu odvezao 500 kilometara na sam jug Dalmacije. On je, kaže svoj san ostvario, pa je jedno vrijeme imao oba, s tim da se na koncu prvog ipak riješio, a u preostali do danas uložio još približno 40.000 kuna.No, kaže i da ne žali ni lipe.
No, o kakvoj je to izvedbi Peugeota 405 zapravo riječ? Kraj osamdesetih i početak devedesetih godina obilježili su brojne hot-hatch jurilice, a europski proizvođači su za razliku od danas, imali hrabrosti na cestu pustiti i svoje obiteljske modele naoružane teškom artiljerijom i s pogonom na sve kotače, poput Alfe Romea 155 Q4, Renaulta 21 Quadra, Opela Vectre 2000 Turbo 4x4 16V, Forda Sierre RS Cosworth 4x4, a pridružio im se i Peugeot s modelom 405 T16.
Poboljšana i najgoropadnija varijanta 405-ice (nakon prvih testnih vožnji brojni su je europski novinari prozvali “najboljim što je Peugeot mogao pustiti na tržište”) nije homologation special već je stvorena da pojača imidž Peugeota. Ta 405-ica preuzela je dvolitreni četveroventilski benzinac XU10 i pogon na sve kotače od modela Mi16x4, dobila air-to-water hlađeni Garrettov turbopunjač promjenjive geometrije, hidropneumatski stražnji ovjes od Citroëna BX s nivelacijom, te 5-stupanjski ručni mjenjač iz Peugeota 605 3.0 V6 24, koji je mogao podnijeti okretni moment. I tako je rođen Peugeot 405 T16... Pritom ne treba miješati trkaći 405 Turbo 16 sa serijskim modelom 405 T16, jer su udaljeni galaksijama, premda je Peugeot za civilnu izvedbu iskoristio upravo tu kultnu oznaku.
Trkaći 405 je baš poput modela 205 Turbo 16 sa središnje smještenim motorom bio namijenjen isključivo utrkivanju i na neki je način bio tek razvučeni i poboljšani 205 grupe B u režiji Peugeot Talbot Sporta, sa 900 kg i više od 600 KS. A sportske mu slave nije nedostajalo: 1988. je Ari Vatanen upravo u njemu postavio najbolje vrijeme na utrci Pikes Peak Hill Climb (o čemu je snimljen i popularni dokumentarac nazvan Climb Dance, odnosno Penjački ples), a potom 1989. i 1990. pobijedio i na reliju Paris-Dakar.
Što je, dakako, i više nego solidno sportsko nasljeđe za cestovni 405 T16. Za ono vrijeme performansama je obarao s nogu i ubijao konkurenciju: stotku je iz stajanja ta 1340 kg teška limuzina hvatala za 7 sekundi, a mogla je pojuriti i do 235 km/h. Pritom je raritet i činjenica da su se inicijalna snaga i moment od 200 KS i 288 Nm u kratkotrajnom overboostu od 45 sekundi dizali na 220 KS i 318 Nm već pri 2400 okretaja zahvaljujući elektronski nadziranom wastegte ventilu. Bila je to top tehnologija svog vremena...
A kako se takva egzota drži danas, i dali ju je problem podržavati, upitali smo njezinog vlasnika. I od Brune dobili odgovor da je njegov 23 godine star Peugeot 405 T16, koji je prešao već 286.000 kilometara, još kao mladić, potpuno ispravan i originalan osim završetka ispuha i većih kočnica. Dodaje kako mu mora još tek malo srediti lim, kako održavanje nije problem, ali i da je neke dijelove ipak dosta teško ili nemoguće pronaći, pa je, primjerice, turbinu morao dati reparirati. Problem mu je zadala i činjenica da zbog svoje specifične izvedbe nigdje u Hrvatskoj nije mogao odzračiti sustav za spojku, koji je na kraju skinuo s auta, poslao u Francusku i odzračenu dobio poštom nazad, što ga je, kaže, koštalo “par stotina eura”.
U vožnji, pak, ovaj automobil, i danas je vrlo uvjerljiv. Vlasnik ističe njegovu snagu i performanse, ali skreće pozornost i na praktičnost limuzine prtljažnika obujma 420 litara. No dodaje da je 405 T16 zapravo po svemu rezerviran isključivo za lijevu traku autoceste, kad do izražaja dolaze brzina, ali i začudna udobnost, dok u vožnji zavojima do izražaja dolaze njegove vrhunske vozne osobine.
Zahvaljujući stalnom pogonu na sva četiri kotača s raspodjelom pogonskog momenta u omjeru 53 posto sprijeda i 47 straga (visko spojka na središnjem diferencijalu i Torsen diferencijal na stražnjoj osovini) Peugeot 405 T16 je vrlo upravljiv, pa i kod pretjerivanja pokazuje tek minimalnu tendenciju za podupravljanje ili preupravljanje. Ukupno, ovaj sjajan Peugeot pokazuje visoke limite, pa, podsjeća nas Bruno, prije sjedanja za volan treba biti siguran da su upravo takve i vozačke vještine vozača. Potpuno mu vjerujemo...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....