ZA PRAVE MAČORE

LEGENDE: JAGUAR XK8 KABRIOLET Zavodnik i predator po najfinijoj britanskoj tradiciji

Prepoznatljiva Jaguarova elegancija, komfor i sportske performanse učinile su prije 20 godina XK8 kabriom bez prave konkurencije. Danas je prava rijetkost, ali ne tolika da jedan sjajno očuvan ne bi uspjeli pronaći i kod nas...

Noć s ovom ljepoticom ne stoji milijun dolara - danas može biti vaša za cijenu novog Pola. A pruža nebrojeno više užitaka: donosi prestiž i eleganciju s kojom se malo što može mjeriti, prvoklasni komfor i luksuz u izuzetno bogato opremljenoj unutrašnjosti, rasne sportske performanse zahvaljujući 4,0-litrenom V8 motoru sa 280 KS i stražnjem pogonu te užitak vožnje pod otvorenim nebom. I to sve u klasiku koji ni danas ne zrači s ništa manje seksipila no prije dva desetljeća kad je predstavljen. Jaguar XK8 kabrio je, naime, predstavljen prije točno 20 godina (u ožujku 1996. na salonu u Ženevi, zajedno s coupé verzijom), no i danas je jedan od najljepših velikih kabrioleta koji su ikad izrađeni.

Foto: Marin Tomaš

Prvo što na njemu primijetite je klasična Jaguarova linija, s dugačkom i izuzetno niskom siluetom. Taj kabriolet niži je od 1,3 metra, a proteže se na nemalih 4,8 metara, s time da najveći dio auta čini dugački poklopac motora. A uz izgled tom otvorenom četverosjedu ne manjka ni drugih atributa. Pokreće ga moćni V8 koji je Jaguar konstruirao baš za taj model. Uzdužno ugrađeni V8 s kvadratičnim cilindrima pod pravim kutem te dva fazno varijabilna bregasta vratila u svakoj glavi, koja pokreću ukupno 32 ventila, bio je tad moćniji od svih konkurentskih motora BMW-a, Mercedesa i Lexusa u svim ključnim područjima: snazi, performansama i potrošnji. Uz to, spojen je na izuzetno uglađeni automatski mjenjač sa 5 stupnjeva prijenosa koji mijenja stupnjeve bez da to uopće primijetite. A opet, na kick-downu će potjerati XK8 s mjesta do stotke za samo sedam sekundi. Što zvuči još impresivnije kad znate da veliki kabrio teži čak 1750 kg, zbog čega mu je i potrošnja goriva oveća...

Jaguar XK8 4.0 2000.

Velikoj masi kumuje i raskošna oprema - unutrašnjost nije bez premca samo dizajnerski, nego i luksuzom. Kokpit, pa i sam upravljač, izrađeni su od kombinacije lakiranog drva i takozvane bond kože boje kašmira s dvostrukim prošivom. Uz to, premda je star više od 15 godina, njegova raskošna kožna sjedala električno su grijana i pokretana (s memorijom), baš kao i upravljač, vjetrobran je također grijan, prednji farovi imaju ugrađene perače, mekani krov spušta se i diže na struju, a kvalitetni Blaupunktov audio sustav ima dodatni izmjenjivač CD-a u prtljažniku… Naravno, tu je i tempomat, putno računalo, automatska klima...

Taj osebujan auto pronašli smo i kod nas, u Zaprešiću. Vlasnik cijeni njegov komfor i eleganciju pa umjesto sportske izvedbe XKR vozi komforniji XK8, premda je ovako bogato opremljeni XK8 početkom stoljeća koštao isto koliko i osnovni XKR.

No, ovom autu čija je najveća deprecijacija cijene prošla pred koju godinu, danas je sve vrjedniji ako je u top stanju, no oprez! Zapravo danas ga je podosta rizično kupiti bilo gdje, posebno ako ga dobro ne preispitate. Jer čim se upali neka lampica, čim javi neku grešku, znate da će vas to skupo koštati. Za konkretni auto vlasnik izbjegava ovlašteniservis zbog visokih cijena, rezervne dijelove nabavlja preko interneta iz Engleske, a auto održava kod iskusnog Jaguarovog servisera Vidičeka.

Taj Jaguar, naime, je poznat po nekoliko karakterističnih boljki od kojih svaka može jako puno koštati. U mnoge primjerke iz prvih godina proizvodnje bili su ugrađeni defektni zatezači razvodnog lanca, zbog kojih bi lanac s vremenom počeo plesati, a labavi lanac lako preskoči zub, što može dovesti do potpunog samouništenja motora. Također, raniji modeli imali su košuljice cilindara od nikasila, koji bi se lako uništile ako je auto vožen na benzin s visokim udjelom sumpora. Nakon 2000. košuljice od nikasila zamijenjene su čeličnima, koje su otporne na sumpor. No, problema može biti i s mjenjačem. Jaguarov 5-stupanjski automatik je, naime, “zabrtvljen za čitav život”, zbog čega je nemoguće provjeriti razinu ulja. A kad ono nestane, mjenjač je uništen, što se znalo dogoditi već nakon 10 godina. Mercedesov 5-stupanjski u XKR-u je puno lakši za održavanje i otporniji, kao i 6-stupanjski Jaguarov koji je u XK uveden 2002. u paru s jačim 4.2 V8 motorom (sa 298 KS za XK8 i 395 KS za XKR). Uz to, problem na ovom modelu zna biti i hrđa koja nije uvijek vidljiva... No, upravo zbog te reputacije kvarljivog auta tom je modelu cijena s godinama tako jako pala, čemu je zasigurno podosta kumovalo i to što veliki V8 nije poznat po štedljivosti...

Ukratko

Jaguar XK8 je pravi grand tourer - vožnja u njemu je lagodna, a unutrašnjost dobro izolirana i izuzetno luksuzna, premda ne i previše prostrana

Dugi poklopac motora skriva uzdužno smješteni 4,0-litreni V8 koji razvija 280 KS, odnosno 363 s kompresorom u XKR-u

Krov se spušta i diže potpuno električno, a kako bi bio skriven od pogleda prekriven je po mjerim krojenim kožnim pokrivalom. Sve je na automobilu originalno, pa tako i 17-inčni aluminijski naplatci s gumama 245/50

Bogata oprema i visoki komfor u kombinaciji sa sjajnim performansama koje osigurava snažan V8 čine XK8 savršenim za duga putovanja

Jaguar XK8 je kao nov bio vrlo skup, no zbog reputacije kvarljivog automobila, visokih troškova održavanja i enormne potrošnje goriva cijena mu je s godinama drastično pala, pa sad predstavlja pravi ulov za znalce s dubokim džepom

Raskošna prednja sjedala prave su fotelje, presvučena kožom kao i ostatak interijera te vrlo udobna. No, zbog njihove veličine na stražnjim je sjedalima ostalo mjesta samo za prijevoz u nuždi

XK8 CONVERTIBLE (1996. - 2006.)

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski, V8

Obujam 3996 ccm

Snaga 209 kW/ 280 KS pri 6100/min

Moment 375 Nm pri 4250/min

Pogon stražnji

Mjenjač automatski, 5 stupnjeva

Dimenzije 476 x 182,9 x 128,3 cm

Gume 245/50 R17

Brzina 248 km/h

0 do 100 km/h 7 sekundi

Potrošnja (tvornička) 11,8 l/100 km

Cijena novog (2000.) 107.500 EUR

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 13:53