Lancia... Tužna je sudbina u vrtlogu što većeg profita, zajedničkih razvoja modela, dijeljenja platformi i rezanja troškova i zaustavljanja projekata velikih automobilskih šefova u posljednjih 30 godina, zadesila slavnu talijansku marku koja je ove godine proslavila čak 110 godina postojanja. Slavlje je više sličilo karminama jer je od nekoć hrabre marke u stilu i inovacijama danas u prodaji ostao tek jedan model - maleni Ypsilon. Rekli bismo i bolje da je tako nego da u prometu viđamo neuspjele kreacije preodjevenih Chryslera 300C i Voyagera sa značkom Lancie prema ideji kontroverznog bossa Fiata Sergia Marchionnea. Budućnost marke danas je neizvjesna pa se, posve romantičarski, bolje vratiti u neka blistavija vremena Lancie i prisjetiti se slavnih modela poput fantastičnih predratnih Asture Cabriolet Aerodinamico Bocca Cabrio iz 1936., Aprilije i Ardee ili pak modela iz zlatnih 1950-ih i 1960-ih poput roadstera Aurelije B24 ili Flamine GT Touring Superleggera Milano. A čak 20 godina dominacije na reli natjecanjima od 1970-ih sve do početka 1990-ih kruna su uspjeha Lancie kao marke pa se i danas još živo sjećamo legendarnih reli trkača Fulvije HF, Stratosa HF, 037, Delte S4 i HF Integrale.
Foto: Ivan Lacković
Budući da je jedna zagrebačka Delta Integrale već gostovala u našoj rubrici “Legende”, pokušali smo pronaći još jednu Lanciu iz 1990- ih koja svakako zaslužuje svoje mjesto među kultnim autima - Lanciu Kappu Coupé koja je danas pravi raritet, posebice na našim cestama, gdje se ukazuje otprilike u intervalima kao i NLO-i koji rade krugove u žitu. Automobilski entuzijasti će reći kako bilo koja Kappa ne zaslužuje mjesto među kultnim modelima jer se nije prodavala dobro ni kao nova, no s vremenom joj upravo to sve više podiže cijenu u uglednoj, 110-godišnjoj povijest Lancie. Kappa Coupé je posljednja prava Lancia jer je sa svim motorima (2.4 20V od 175 KS, 2.0 16V Turbo od 205 KS, 2.0 20V Turbo od 220 KS i 3.0 V6 od 204 KS) od 1997. do 2000. proizvedena u tek 3260 primjeraka, i to ručno, u pogonima ugledne karoserijske manufakture Maggiora Torino (koja je poslovala od 1925. do 2003. i u tom razdoblju po narudžbi proizvela ekskluzivne modele poput Lancie Aurelije B20, Alfe Romea 2000 Touring, Maseratija Mistrala i De Tomaso Pantere, a u novije vrijeme Lanciu Deltu Integrale EVO II i Fiat Barchettu).
Danas joj više nije mana čak ni nezgrapan i poprilično kontroverzan dizajn Enrica Fumije, šefa dizajna u Centro Stile Lancia, što ga je odobrio tadašnji šef Fiata Paolo Cantarella. Kraćenje međuosovinskog razmaka za 12 cm u odnosu na limuzinu i širi trag kotača bili su na mjestu jer su pridonijeli boljim voznim svojstvima u zavojima, no dugi prednji i stražnji prevjes uopće se nisu dirali pa su u finalu jako došli do izražaja, baš kao i visok krov koji je zbog kraćenja karoserije izgledao još viši; prava strahota na kotačima, potpuna suprotnost onomu kako bi morao izgledati klasni talijansko coupé. Reakcije na novu 2+2 Gran Tourismo, ultraluksuznu, ali i ultraskupu Lanciu stoga su bile mlake, a nije ju kupovao nitko osim talijanskih patriotski nastrojenih političara, arhitekata i liječnika koji su u njoj vidjeli posljednji pravi talijanski luksuzni coupé i vozili ga radije nego coupé Mercedese ili Jaguare.
Prošlo je već 20 godina otkad je prvi primjerak krajem ožujka 1997. sišao s trake, do danas su ti auti iščeznuli s prometnica, pa i ona dva gotovo zaboravljena iz Tomašićeve i Domagojeve ulice u Zagrebu. Još se jedan u prilično otužnom stanju nalazi kod vlasnika u zagrebačkim Šestinama i jedan u Splitu, a taj se prodaje na mobile.de. Tamo ih se, provjerili smo, ukupno nudi osam komada, po cijenama od 4 do čak 15 tisuća eura, ovisno o stanju i kilometraži. Zato je pravi zgoditak bilo druženje s najsnažnijom Kappom Coupé 2.0 20V Turbo svježeg vlasnika Dražena Fištera iz Zagreba, ljubitelja rijetkih i neželjenih modela automobila poput NSU Ro 80, koji je Kappu Coupe dugo tražio i pronašao je kod dugogodišnjeg vlasnika, pomorca iz Rijeke. Nije dvojio ni minute hoće li je kupiti kad je doznao da se prodaje pa je čak i licitirao jer je bilo nekoliko zainteresiranih za kupnju. Taj entuzijast svoj talijanski coupé vozi gotovo svaki dan naizmjence sa sinom Darkom, s kojim dijeli ljubav prema rijetkim autima.
Ukratko Lancia Kappa Coupé djeluje doista nezgrapno zbog predugih prevjesa i skraćenog međuosovinskog razmaka, što ju je i učinilo neželjenim modelom kad je bila nova, no danas su stvari potpuno drugačije upravo zbog te činjenice i malo prodanih primjeraka, pa cijene najblistavijih primjeraka s malo kilometara i originalnim lakom postižu cijene i do 12.000 eura. Nakon što je 1984. ugašena proizvodnja modela Beta i Gama Coupé, Lancia je od 1997. ponudila ugledni coupé s puno luksuza i snage sa stražnjim krajem za povijest: unutar kromiranog okvira smještena su svjetla s modela Delta, što je trebalo podsjećati na mitsku Flaminiju iz 1960-ih Dvovratna krstarica za četvero vrlo je ugodna za dugu vožnju. S 5-cilindarskim turbomotorom od 220 KS i 5-stupanjskim ručnim mjenjačem ne trga osovine kao u Fiatu Coupé 20/20T, nego fino razvija snagu, uz osjetnu živost iznad 3000/min kad brzine od 120 do 180 km/h savladava u treptaj oka i u petoj brzini. Raritetnoj Kappi Coupé ekskluzivnost danas osigurava to što je sklopljena ručno u samo 3260 primjeraka u pogonima karosernice Maggiora Torino, a s traka je silazila s Deltom Integrale EVO II Alkantara, drvo, Recaro grijana sjedala, changer za 6 diskova, potpuna elektrifikacija, klima, sva oprema iz 1999., a straga velik prostor za odrasle i prtljažnik od 505 l. Vrhunska ručna izrada: putnici i danas imaju osjećaj potpune izoliranosti od vanjskih utjecaja, vrata su prava kupeovska bez okvira, baš kao i tipično “talijansko” sjedenje s blago podignutim koljenima |
KAPPA COUPÉ 2.0T TEHNIČKI PODACI Motor benzinski, 1998 ccm Snaga 162 kW/220 KS pri 5800 o/min Moment 309 Nm pri 2750/min Mjenjač ručni, 5 stupnjeva Dimenzije 456 x 183 x 142 cm Gume 205/55 R16 Pogon na prednje kotače Masa 1455 kg Brzina 243 km/h 0 do 100 km/h 7,3 sekundi Potrošnja 10,4 l/100 km Cijena novog (1999.) 75.500 DEM |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....