U potrazi za legendama devedesetih na našim cestama pronašli smo jednu zaista rijetku zvjerku, koja je u svoje vrijeme predstavljala istinski superauto, premda je za takvo što bio vrlo diskretno odjeven. Riječ je, pogađate, o Mercedesu linije W124, koji je od premijere 1990. do 1995. nosio oznaku 500 E, a potom E 500. Novinari su ga prilikom predstavljanja prozvali vukom u janjećoj koži, dok su reklamni prospekti govorili o vatri i svili u jednom, te na taj način ocrtavali osobnost ovog zaista vrlo posebnog Mercedesa.
I to ne sudeći po izgledu, jer ga se, kad bi prošao pored vas, lako moglo zamijenili za običan 200 D, pa su tek istinski znalci već prvim pogledom otkrivali da riječ o modelu s oznakom 500 i golemim V8 motorom. Minimalistički detalji na karoseriji davali su im za pravo - 500 E imao je 3,8 centimetara širi trag kotača i broj veće naplatke od modela 300 E (16 cola), pa su posredno prošireni i blatobrani te prednji i stražnji branik. I to je ujedno sve, jer nema ni golemih spojlera ni ostalih ratničkih ukrasa tako popularnih u devedesetima...
Na našim se cestama tad rijetko viđao, ali ne zato jer nije znalački primijećen, već stoga što mu je ekskluzivnost osiguravala mala serija, jer ih je proizvedeno tek 10.479. Za upravljačem Mercedesa 500 E u to smo vrijeme na našim ulicama katkad viđali Zvonimira Bobana, svježeg člana AC Milana, i tek još pokojeg povratnika iz Njemačke, jer trebalo je imati dubok džep i dobru vezu da biste postali vlasnikom W124 s motorom V8. A od velike svote koju je trebalo izbrojati (stajao je od 134.520 do 150.000 njemačkih maraka ovisno o dodatnoj opremi), još veći je problem bio to što se na isporuku nakon uplate moralo čekati i pune tri godine! A valja znati i da se za iste novce tad moglo kupiti čak dva Mercedesa 300 E-24 (sa 6 cilindara, 24 ventila i 220 KS).
No, kako je uopće nastala ta superlimuzina, koja je bila skuplja i brža od topmodela u tadašnjoj ponudi, coupea 560 SEC? Sve je, zapravo, već sredinom osamdesetih, u vrijeme kad je Mercedes zapao u prodajnu krizu koja je već ostavljala neugodne tragove na bilancama tvrtke, započeo tadašnji Mercedesov šef, legendarni Werner Niefer. I to neobičnom odlukom da se na osnovi modela W124 napravi sportska superlimuzina, a proizvodnja odradi u suradnji s Porscheom. I ubrzo se karoserija modela W124, dotad na tisuće puta korištena za taksi-dizelaše, lakirala u Mercedesovoj tvornici u Sindelfingenu i potom transportirala vlakom u Porscheov pogon Rossle-Bau u Zuffenhausenu, gdje se s već dorađenim V8 benzincem iz modela 500 SL sparivala i dovršavala ručno, zbog čega je za proizvodnju svakog primjerka trebalo punih 18 dana...
S obzirom da je nakon modela W123 drugi najpopularniji model Mercedesa na našim prostorima baš W124, ni ne čudi da smo u Zagrebu pronašli E 500 iz 1994. koji izgleda kao da je jučer izašao iz tvornice. Na brojčaniku broji tek 96.624 prijeđena kilometra, a tu je i servisna knjiga s kompletnom dokumentacijom održavanja u ovlaštenom servisu. Kao šlag na tortu, zagrebački E500 najrjeđi je i najposebniji model od svih proizvedenih - nosi oznaku Limited Edition i jedan je od samo 500 primjeraka proizvedenih u razdoblju od početka 1994. do svibnja 1995., u posljednjoj seriji, napravljenoj za specijalne naručitelje. Kuriozitet je i da je zadnjih 120 od tih 500 primjeraka s traka u Porscheovom Rossle-Bau pogonu silazilo zajedno sa Audijem RS2 (superkaravanom koji je tamo rađen od 1994. do 1995.). Izvedba E 500 Limited Edition raspoznaje se, kao prvo, po redizajniranoj karoseriji. A kako je 1994. godine Mercedes model W124 preimenovao u E-klasu zove se E 500, a ne 500 E. A uz specifične naplatke sa Mercedesa 190 2.5 16 Evo II s gumama dimenzija 245/45 R17, opremljen je i svom mogućom opremom koja se mogla naručiti u to doba (klima-uređajem, grijanim sjedalima s memorijom, otvorom na krovu...). Pritom su sjedala i oplate vrata odjeveni u dvobojnu, crvenu i crnu kožu, dok su za kokpit korištene luksuzne drvene oplate. Inače, model 500 E/E 500 u Porscheu nazivaju Type 2758, a zadnji koji je sišao s trake, baš jedan od tih specijalnih E500 Limited Edition, izložen je u Porscheovom muzeju u Zuffenhausenu.
Danas se dobro očuvane primjerke može pronaći u Njemačkoj, Švicarskoj i Austriji, a cijene im se, ovisno o stanju i kilometraži, kreću od 8000 do 25.000 eura. Otprilike 25.000 eura je tržišna vrijednost i zagrebačkog E 500, kojeg vlasnik često koristi, uključivo i za svakodnevnu vožnju do posla. Bez obzira što u gradu 5,0-litrena mrcina od 326 KS popije i po 25 litara. No, to je ništa u usporedbi s činjenicom da uživa za upravljačem istinske legende, samozatajnog, ali najsjajnijeg od svih modela linije W124, već danas pravog maloserijskog kolekcionarskog klasika, te istinskog Mercedesa za cijeli život, kojem će cijena samo rasti...
U vožnji: I danas je car autoceste... Mercedes s Porscheove trake u praznom hodu radi bešumno, a pritiskom na gas poleti do maksimalnih 260 km/h. U vožnji zavojima, premda je težak čak 1,7 tona, do izražaja dolazi precizno upravljanje, savršena raspodjela težine (50:50) i moćna četveroklipna kliješta s diskovima promjera 320 mm (iz 600 SL)
TEHNIČKI PODACI
MERCEDES E 500
Motor benzinski V8, 4973 ccm
Snaga 240 kW/326 KS pri 5700/min
Moment 480 Nm pri 3900/min
Mjenjač automatski, 4 stupnja
Dimenzije 475 x 179 x 141 cm
Osovinski razmak 280 cm
Gume 245/45 R17
Pogon na stražnje kotače
Masa 1710 kg
Brzina 260 km/h (el. ograničena)
0 do 100 km/h 6,1 sekundu
Potrošnja 14,5 litara
Cijena novog (1991.) 134.520 DEM
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....