Legendarni model slavne švedske tvrtke bio je i ostao najpoznatiji i najprepoznatljviji model Saaba te najsvjetliji primjer skandinavske inženjerske genijalnosti, neupitne praktičnosti i vrhunskog dizajna u koje se kunu svi koji posjećuju Ikeu. A bio je i jedan od pionira turbo-ere, automobil koji se na valu prisilnog punjenja pretvarao iz stabilnog i praktičnog obiteljskog automobila u nevjerojatno sposobnog sportaša koji pritom nije izgubio ništa od svoje upotrebljivosti, sigurnosti, udobnosti ili šarma. Upravo takav sportski Saab 900 turbo 16v u posjedu je 32-godišnjeg poduzetnika iz Zagreba Luke Teubera. Premda se kao model proizvodio više od 15 godina, na našim je prostorima izuzetno rijedak.
Foto: Ivan Lacković
Ne znam postoji li uopće još koji, ja sam svog tražio godinama, započinje priču o mukotrpnoj, dugogodišnjoj restauraciji legendarnog švedskog sportaša Luka, od malena zaljubljenik 900 turbo.- Ja zapravo i nisam ljubitelj automobila, ali u 900 turbo sam se zaljubio još kao klinac. To je jedini auto koji sam ikada htio imati, kaže nam Luka. No, put do prekrasnog zelenog Saaba nije bio nimalo lak.
- Nakon tri-četiri godine jedan je iskrsnuo u oglasniku, no bio je u totalnom rasulu. Imao je razbijene šajbe, rupe u vratima, neregistriran… Bio je za otpad, priča Luka koji ga je ipak kupio, parkirao u garažu i polako počeo uređivati. Trebalo mu je četiri godine i oko 5000 eura da bi ga doveo u današnje stanje. A to je uključivalo potpunu restauraciju, temeljito uređivanje karoserije, nove dijelove ovjesa, drugi motor i mjenjač, dok je unutrašnjost bila toliko uništena da je transplantirana iz drugog automobila.
- Srećom, za Saab postoji specijalizirani proizvođač rezervnih dijelova, koji nudi i originalne Saabove dijelove i zamjenske iz vlastite proizvodnje, i vrlo su kvalitetni, veli Luka. Luka je imao sreće, jer je nakon godina obilaženja raznih stručnjaka od kojih se nitko nije htio upustiti u pothvat restauracije, upoznao Elvira Milišića, poznatijeg pod nadimkom Eli, vrhunskog i pouzdanog mehaničara specijaliziranog za Saab, koji ove rijetke automobile poznaje u dušu.
Jer, osim toliko osebujnog i prepoznatljivog dizajna, Saab 900 bio je i ostao jedinstven po mnogim genijalnim tehnološkim rješenjima, čiji je cilj bio povećati sigurnost, pouzdanost i udobnost. Za pojedine detalje zaslužno je Saabovo naslijeđe u proizvodnji zrakoplova - na uglovima savijeno vjetrobransko staklo, pregledna i logički raspoređena instrumenta ploča na kojoj su instrumenti posloženi prema važnosti ili pak poznati, čvrsti švedski čelik od kojeg je izrađen. - Kako se u osamdesetima Saab natjecao u reliju, tako svaka 900-ka serijski ima zaštitni kavez, koji se kod drugih automobila mora naknadno ugrađivati, i koji služi kao zaštita kod prevrtanja, dodaje Luka.
Druge stvari su jednostavno pametne. Primjerice, brava za paljenje između sjedala, da ključevi ne bi ozlijedili koljeno vozača u sudaru, koja blokira mjenjač u rikvercu nakon gašenja motora radi sigurnosti i zaštite od krađe. Motor je također pun posebnosti. Premda Saab 900 ima prednji pogon, smješten je uzdužno s mjenjačem na prednjoj strani zbog bolje raspodjele mase. Zbog toga se i prijenos snage do pogonskih osovina odvija putem seta zupčanika i lanca koji ovom pogonskom sklopu daje karakterističan, zavijajući zvuk. Lanac koristi i motor, za razvod ventila.
- Motor je zato vrlo izdržljiv, može napraviti više od milijun kilometara bez problema, kaže nam Luka te dodaje da njegov između servisa ne potrošni ni decilitar ulja.
Dvolitreni četverocilindraš ima četiri ventila po cilindru, Boschovo ubrizgavanje goriva te Garrettov turbopunjač T3, koji je vodom hlađen radi veće trajnosti. Osim što razvija 175 KS, pa aerodinamična 900-ka juri preko 200 km/h, turbopunjač ga čini i štedljivim. - Relativno je lagan, pa je potrošnja izvrsna za tako snažan i prostran auto. U gradu trošim oko 11, a na otvorenoj cesti i manje od 7 litara, priča svoja iskustva Luka. Motor iz Saaba 900 turbo poznat je i po sustavu APC (Automatic Performance Control) koji sprječava detonatno izgaranje tako što kontrolira pritisak turba, pa može voziti na bilo kakvo gorivo bez opasnosti od uništenja.
- Ima dva klinasta remena koji pokreću alternator i pumpu za vodu tako da zbog toga ne možeš ostati na cesti, jer ako pukne jedan još uvijek postoji drugi. Isto tako, ako slučajno zakaže električno zatvaranje šibera u prtljažniku je mali alat pomoću kojeg ga možeš ručno zatvoriti, nabraja nam Luka inteligentna rješenja iz Švedske ugrađena u ovaj jedinstveni model.
Ukratko Legendarni aluminijski naplaci s tri kraka bez sumnje spadaju u jedne od najprepoznatljivijih kotača u povijesti automobila. Motor je postavljen uzdužno, a mjenjač je sprijeda. Saabovi inženjeri postavili su veliko vjetrobransko staklo gotovo okomito te ga savinuli na rubovima i time učinili Saab 900 izuzetno preglednim Gumeni spojler, toliko karakterističan detalj sportskih automobila osamdesetih, neobično dobro pristaje glomaznoj, osebujnoj stražnjici Saaba 900 turbo Interijer zorno pokazuje koliko su stila Šveđani oduvijek imali za unutrašnje uređenje. I fotelje od mekane kože i drveni upravljač izgledaju sjajno! Instrumenta ploča Saaba 900 toliko je životopisna da bi trebala stajati u muzeju kao izložbeni primjerak danas toliko hvaljenog švedskog dizajna, ali i vrhunske ergonomije Saab 900 Turbo (1978.-1998.) TEHNIČKI PODACI Motor benzinski, 1985 ccm, Cilindara 4, Snaga 129 kW/ 175 KS pri 5500/min, Moment 195 Nm pri 3000 o/min Mjenjač ručni, pet stupnjeva Dimenzije 468x169x142 cm, Masa 1174 kg, Gume 195/60 R15, Pogon prednji Brzina 210 km/h, 0 do 100 km/h 8 sekundi, Potrošnja (tvornička) 9,7 l/100 km |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....