GARAŽA

Legende: Toyota Supra 3.0i Turbo Super-Toyota osamdesetih

Supra treće generacije danas je omiljena poslastica tunera, no kad se pojavila nije bila auto za paljenje guma ili driftanje, već punokrvni GT kupe, koji je sa 238 KS i targa krovom služio za guštanje u brzoj vožnji s povjetarcem u kosi, pa veseli da smo kod nas našli i jedan stock primjerak
 Ivan Lacković

Vruća ljetna večer, povjetarac u kosi, brujanje goleme konjice ispod dugog prednjeg poklopca motora, podignuti farovi na izvlačenje, veliki spojler straga, vidljiva oznaka Turbo te, naravno, nezaobilazan targa krov... Tko je tako krstario ulicama osamdesetih godina prošlog stoljeća kod muškaraca je izazivao zavist, a na žene djelovao poput tad najvećeg mačora - detektiva Sonnyja Crocketta iz popularnog američkog televizijskog serijala Miami Vice (Poroci Miamija), kojeg je utjelovio tad dvadeset i nešto godišnji glumac Don Johnson.

Foto: Ivan Lacković

Obavezan outfit: koledžice, lanene hlače, uski t-shirt i sako s rukavima podignutim do laktova... Naši bi gastarbajteri, koji su najčešće i imali dovoljno novca za takve automobile, sve to znali bi dodatno začiniti njemačkim registracijama, fudbalerkom, zlatnim lančićem i nezobilaznim pečatnjakom...

Tako je to izgledalo nekad, u doba kad su sportski automobili poput Porschea 911, Ferrarija 308 GTB, Pontiaca Firebird te Chevroleta Camaro i Corvette vrlo uspješno popularizirali targa krov... A tim se cijenjenim sportskim kupeima, koji su s jednostavnom mogućnošću skidanja krovnog panela pružali otvoren pogled u nebo i tako došli na pola puta do pravih kabrioleta, godine 1986. pridružila i Toyota s modelom kultnog imena Supra 3.0i Turbo. I to s cijenom u Njemačkoj od 55.900 maraka, što je bilo gotovo upola manje no što se tad trebalo izbrojati za Porsche 911. A nudila je stvarno puno za taj novac: gušt vožnje atraktivno oblikovanog kupea s krovom na skidanje, najveći mogući luksuz i opremu u kabini, stražnji pogon i za to doba vrhunske performanse.

Usto, baš je ta Supra treće generacije, koja se proizvodila od 1986. do 1992., označila prekretnicu unutar marke. Njezine prve dvije generacije nazivale su se Celica Supra, ali tad Celica postaje zasebni model sa prednjim pogonom, a Supra punokrvni veliki kupe sa stražnjim pogonom, u koji je ispod poklopca motora naguran najbolji i najsnažniji motor iz Toyotinog tadašnjeg arsenala. Za model je izrađen i poseban logo, na kojem je pisalo Toyota Supra. I - legenda je rođena...

S masom od 1635 kilograma više se sviđala onima koji vole brzo, ali udobno krstarenje nego lovcima na zavoje, za što se pokazala preteškom, no same suhe brojke performansi ostavljale su bez daha. Auto je bio jednako brz kao što je izgledom dao naslutiti, pa je konkurenciju poput Mazde RX-7 i Porschea 944 na cesti ostavljao daleko iza sebe. To mu je osiguravao 3,0-litreni redni šestcilindraš interne oznake 7M-GTE, sa šesnaest ventila, dvije bregaste osovine te turbopunjačem CT-26. On je Toyotu Supru 3.0i Turbo do stotke iz stajanja katapultirao za 6,5 sekundi. Pritom se s najvećom brzinom od 245 km/h opasno približio i Porscheu 911.

Ta Super Toyota otvorila je i vrata popularnosti četvrtoj generaciji modela, sa dva turbo punjača, 300 KS i golemim krilom, koju su u zvijezdu iskovali nastavci franšize Brzi i žestoki. Lijepo je stoga znati da se jednu od tih legendi i danas može vidjeti na hrvatskim cestama, i to u potpuno stock stanju!

– Ovaj je model do danas postao omiljen za razne vrste prerada i postavljanje različitih karoserijskih dodataka ili za jednostavno podizanje snage motora među fanovima do čak 500 KS bez diranja ključnih dijelova motora, koji ih takve onda voze na drift natjecanjima ili utrkama ubrzanja, no meni se sviđa baš to što je moj primjerak potpuno isti kao i prvog dana kad je izašao iz tvornice, govori nam domaći vlasnik i dodaje da je na njegovom automobilu sve serijsko, tek je pretapecirao prednja sjedala da auto dovede u zaista vrhunsko stanje. No, dodaje i da je, premda Toyota slovi za pouzdanu marku, motor imao konstrukcijski feler od samog početka. Točnije, brtve glave motora i vijke trebalo je u servisu naknadno moment ključem podesiti na pravu mjeru, da bi sve moglo savršeno funkcionirati, što nije bilo skupo, a dodaje da ni redovni servisi nisu preskupi za takav automobil.

Na koncu, premda puca od snage što odaje i savršen zvuk rednog 6-cilindraša koji prati fijukanje turba, Toyota Supra 3.0i Turbo ni danas nije za one preambiciozne za volanom, već za brzo vijuganje zavojima ili vožnju autocestom, kad taj automobil, baš kao i osamdesetih, doista daje sve od sebe. Tko ga je imao privilegiju voziti prije gotovo 30 godina, hvali ga i danas, a lijepo je da postoje i pojedinci koji ga uspjeli sačuvati u izvornom obliku i znaju u njemu uživati i bez podizanja snage, spojlera, golemih naplataka...

SUPRA 3.0i TURBO (1987. - 1992.)

TEHNIČKI PODACI

Motor turbobenzinski

Obujam 2954 ccm

Snaga 238 KS pri 5600/min

Moment 344 Nm pri 3200/min

Pogon stražnji

Mjenjač ručni, 5 stupnjeva

Dimenzije 463 x 174 x 131 cm

Osovinski razmak 259,1 cm

Masa 1635 kg

Brzina 245 km/h

0 do 100 km/h 6,5 sekundi

Potrošnja 12 litara

Cijena novog (1986.) 55.900 maraka u Njemačkoj

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 08:15