LEGENDE

Mercedes 600 SL karizmatični roadster stvoren za prestiž vlasnika

Kad se 1993. pojavio SL s oznakom 600 bio je najudobniji, najsofisticiraniji, najsigurniji i najseksipilniji roadster na svijetu. Stvoren za prestiž svog vlasnika, istu reputaciju ima i danas, a jedan u savršenom stanju iz 1995. pronašli smo i na zagrebačkim ulicama
 Željko Puhovski/EPH

Foto: Željko Puhovski/EPH

Tek se za nekoliko Mercedesovih modela može reći da su postali moderni klasici već u trenu kad su lansirani, a najsjajniji od njih svakako je SL četvrte generacije, interne oznake R 129. Roadster čiji je izgled 1984. osmislio legendarni dizajner Bruno Sacco, već je na premijeri na salonu u Ženevi, u ožujku 1989., naprečac osvojio automobilsku javnost, ponajviše za svoje vrijeme supermodernim izgledom. Štoviše, njegov već pomalo arhaični prethodnik s oznakom R 107, kraj nove je zvijezde djelovao kao - auto iz prošlog stoljeća!

No, fantastičan izgled nije bio njegov jedini adut, jer je novi SL bio krcat naprednim rješenjima i opremom te sigurnosnim sustavima i zaštitom putnika dotad neviđenom u ikojem kabrioletu. Za prvu godinu planiranih 20.000 primjeraka rasprodano je na neviđeno odmah po predstavljanju, pa je proizvodnja uskoro prebačena iz Sindelfingena u kapacitetniji pogon u Bremenu, no i unatoč tome se na SL nerijetko moralo čekati i po nekoliko godina.

Početkom devedesetih taj je auto bio jedan od najvećih objekata žudnje, kako drugdje u svijetu tako i na našim prostorima, a bez obzira na nemila ratna zbivanja, na cestama smo ga i kod nas viđali relativno često. No, uglavnom su to bili modeli 300 SL i 300 SL-24, s rednim šestcilindarskim motorima (sa 2 i 4 ventila po cilindru), dok je 500 SL sa V8 motorom bio rjeđa ptičica, a najjača izvedba 600 SL sa V12 motorom - čista egzotika.

No, upravo osnovnim šestcilindrašima Mercedes mora zahvaliti uspjeh SL-a, kao i činjenicu da su do nogu potukli glavnog konkurenta, pravu ultra luksuznu riznicu vrhunske tehnologije, BMW Serije 8, predstavljen gotovo u isto vrijeme. Osmica se, naime, nudila samo sa 8 i 12 cilindara, pa cijenom nije mogla parati SL-u. Uz to, bila je tek coupe, dok je SL bio punovrijedni roadster, ali i punovrijedni coupe zahvaljujući tvrdom krovu, koji mu, kad bi se postavio, ni najmanje nije narušavao fantastičan izgled.

Top model linije SL, koji je ispod dugačkog poklopca imao moćni V12 motor sa 394 KS, strojčinu finih manira i brutalne snage, život započeo tek 1993. i to kao 600 SL, no već godinu kasnije oznaka SL biva preseljena ispred brojke. Osim kultne brojke 600 na poklopcu prtljažnika, da vozite najsnažniji i najbolji prestižni SL odavala je tek oznaka V12 diskretna smještene na bočne usisnike za zrak, a zbog startne cijene od 219.650 njemačkih maraka (60.000 više od po performansama gotovo jednako sposobnog SL 500), kupovali su ga najčešće direktori golemih korporacija i dobro potkoženi pojedinci sličnog profila.

Da su se nekoć Mercedesi radili za cijeli život pokazao nam je i zagrebački primjerak koji smo isprobali (iz 1995.), vjerojatno najbolje očuvani od tek nekoliko postojećih SL 600 u Hrvatskoj. Na tom autu baš sve radi kao i kad je izašao iz tvornice, koža još nije napukla baš nigdje, a hrđe nema ni u tragovima, premda je auto u 20 godina prešao 128.000 kilometara. Sadašnji ga je vlasnik kupio s kompletnom dokumentacijom održavanja u ovlaštenom servisu, i to u u Nizozemskoj, u koju je stigao iz SAD-a.

Cijena takvog auta, ako je u vrhunskom stanju, trenutno se u Europi, ovisno o godištu, kreće od 17 do 25 tisuća eura, što znači da mu vrijednost, nakon maksimalnog pada cijene do razine modela sa šest cilindara (zbog skupog održavanja), sad raste, kao i da će uskoro vrijediti i višem, pogotovo stoga što ih je sklopljeno tek 11.089 (što u odnosu na sveukupno proizvedenih 213.089 SL-ova četvrte generacije čini tek nekih pet posto).

U vožnji vam taj luksuzni roadster odmah pokazuje da je riječ o vrhunskom proizvodu. Potpuno je prilagođen svakodnevici, uvijek ekstremno udoban, pa se i pri dugim putovanjima s vjetrom u kosi uživa u svakom prijeđenom kilometru uz svilenkasti i gospodski, gotovo nečujan rad motora. No, uvijek se na papučici ispod desne noge osjeti da je ispod poklopca mrcina sa 394 KS, pa vam se, ako se odlučite za start na semaforu uz kick-down, od siline snage i okretnog momenta koje 4-stupanjska automatika šalje na stražnje kotače - može i zavrtjeti u glavi! Tad do stotke stižete već za 6,1 sekundu, a auto jednako snažno grabi i od 0 do 160 km/h, od 80 do 180 km/h i od 100 do 200 km/h.

Uvijek vam je u stanju pokvariti frizuru, čak i onima s trovremenskim taftom u kosi, jer nikad ne gubi dah, pa ako baš krenete pretjerivati, vožnja u njemu može nalikovati onoj u vlaku smrti. Tad vam vrlo brzo postaje jasno da to nije naprava stvorena za jurcanje nego istinska super udobna krstarica za dvoje, koja se najbolje osjeća na autocesti. Na kojoj se lako odgađa i najveća kušnja ovog auta, trošenje kočnica, koje masa veća od dvije tone i enormna snaga vrlo brzo - doslovno pojedu. No, njihova zamjena nije ni jedini ni najgori izdatak, jer je ovakav SL, kako kao nov, a još više danas, enormno skup za održavanje.

No, kad je SL s oznakom 600 u pitanju, koliko stoji održavanje i koliko troši nije pristojno ni pomisliti, a kamoli pitati... No, voziti taj oduvijek skupi statusni simbol, koji i danas izgleda jednako elegantno i moćno na cesti kao i kad se pojavio, doista pričinja posebno iskustvo uzvišenosti, nakon kojeg poželite da nikad više ne vozite ništa drugo osim V12...

MERCEDES 600 SL/SL 600

(1993. - 2001.)

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski, V12,

Obujam 5987 ccm

Snaga 290 kW/394 KS pri 5500/min

Moment 570 Nm pri 3800/min

Mjenjač automatski, 4 stupnja

Dimenzije 447 x 181 x 129 cm

Osovinski razmak 252 cm

Gume (serijske) 225/55 R16

Pogon na stražnje kotače

Masa 2020 kg

Brzina 250 km/h (elek. ograničena)

0-100 km/h 6,1 sekunda

Potrošnja (tvornički) 14,9 litara

Cijena novog (1995.) 219.650 DEM

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 20:09