IZ DOMAĆIH GARAŽA

Porsche 944: postao je legenda ponudivši užitak u vožnji i status po prihvatljivoj cijeni

Nakon što se Porsche u kriznim sedamdesetima obrukao ugradnjom narodskog Volkswagenovog motora u model 924, kod njegovog nasljednika 944 nije bilo greške u koracima, a jedan u gotovo tvorničkom stanju pronašli smo i u Zagrebu
 Ivan Lacković

Atraktivni i dostupni 2+2 coupéi bili su iznimno popularni sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća, pa tako baš iz iz tog vremena pamtimo brojne modele od kojih su nam tad rasle zazubice. Štoviše, mnogih se modela, poput Opel Mante, Ford Caprija, Toyota Celice, Fiata 124 Coupé ili Porschea 924, rado sjećamo i dan-danas. No, da se vratimo u to doba, možda bi upravo Porsche 924 ocijenili najpoželjnijim, a naročito njegov derivat 944.

Foto: Ivan Lacković

Koliko ih još vozi našim cestama ne znamo pouzdano, no jedan 944 iz 1984. u gotovo savršenom, prvobitnom stanju pronašli smo u garaži 21-godišnjeg studenta novinarstva Adriana Kučića iz Zagreba. No, prije no što se pozabavimo njime, još ćemo se malo vratiti u sedamdesete godine, po mnogočemu vrlo bitno razdoblje u cjelokupnoj povijesti Porschea.

Dotad je, naime, glavninu tvrtkine zarade donosio model 911, pa kad je kriza cjelokupnu prodaju bacila na niske grane, odluka uspaničene uprave je bila brza i jasna: hitno ulaganje u razvoj dva posve nova coupéa sa sprijeda smještenim motorom - jedan skuplji, a drugi dostupniji širem krugu kupaca. Veći je bio, već pogađate, 1978. predstavljeni model 928, po svemu pravi high-tech Porsche s golemim V8 motorom i transaxle smještajem mjenjača. Manji, predstavljen dvije godine ranije kao zamjena za dotadašnji uvodni 914, nazvan je 924 i od samog početka mnogi ga nisu smatrali pravim Porscheom.

Razlog: kako bi se uštedjelo, pogonski dvolitreni četverocilindarski benzinac nije bio tvrtkin proizvod već je posuđen sa polica Volkswagen grupe, gdje je prije toga ranije ugrađivan u Audi 100, pa i Volkswagenov kombi LT31. A osim što nije imao boxer motor, model 924 bio je i prvi Porsche s motorom smještenim sprijeda, te prvi s opcijskim automatskim mjenjačem! No, premda se osramotio velikoserijskim narodskim motorom, 924 je plijenio pažnju rafiniranim tehničkim rješenjima kao i svaki drugi Porsche. I što je najbitnije - sa više od 150.000 prodanih primjeraka do kraja proizvodnje izvukao je Porsche iz financijskog gliba.

No, stigme Volkswagenovog derivata nije se nikad uspio otresti. Zato u Porscheu 1982. povlače mudar potez i na tržište puštaju njegovu unaprijeđenu izvedbu s oznakom 944. A kako ni tad još nije bilo dovoljno novca za razvoj posve novog motora inženjeri su se lukavo dosjetili da bi bilo zgodno 5,0-litreni V8 iz modela 928 jednostavno prepiliti na pola i dobili su sjajni 2,5-litreni četverocilindraš sa 163 KS! I čistokrvni Porsche. Štoviše, mnogi smatraju i kako je 944 zapravo najbolji Porsche svih vremena koji uz to nije ubijao i cijenom. Nudio je sportski ugođaj coupéa, bio je brz te vrlo udoban i pouzdan.

Tako čak ni danas nije preskup za jedan Porsche, pa se u odličnom i originalnom stanju poput Adrianovog, po inozemnim tražilicama rabljenih diljem Europe može pronaći već i za iznos od 5 do 15 tisuća eura. Upravo je to i bio motiv mladog zagrebačkog studenta - nabaviti za pristupačan novac pravi Porsche u sjajnom stanju, voziti ga vikendima i gledati kako mu cijena raste. Mudro ulaganje. A auto i danas plijeni elegancijom, na cesti djeluje Porscheovski uzvišeno, dok vožnja u njemu pričinja pravi užitak, posebno kad atmosferski četverocilindraš velikih pluća povuče svom snagom, kad do izražaja dolazi i 205 Nm dostupnih već od 3000 okretaja.

Zanimljivo, 944 može biti i vrlo štedljiv, pa je tako jedan novinar njemačkog Sport Auta svojedobno 944 vozio od Stuttgarta do Costa Brave i na tom 1160 kilometara dugom putovanju ostvario prosječnu potrošnju od tek 5,7 litara! Po mnogočemu je 944 bio superioran u svoje vrijeme u odnosu na suparnike, a usto je bio bitno jeftiniji i po cijeni i za održavanje od velikog 928, te praktičniji, prostraniji i pouzdaniji od kultnog 911.

Adrianov ima tek 136.000 prijeđenih kilometara (potvrdu kilometraže je dobio u stanici za tehnički pregled, a iz Stuttgarta i potvrdu da je ispod poklopca originalni motor koji odgovara uz broj šasije). Po pitanju dijelova još nije imao iskustva, ali je poznato da ih za ovaj model ima još uvijek puno dostupnih, bilo originalnih, korištenih ili pak zamjenskih. Zasad je tek preko e-Baya za par desetaka dolara nabavio par sitnica koje je trebalo zamijeniti, poput polugice na kvaki za otvaranje koja je specifična za 944, premda je kvaka sama po sebi identična onoj na Volkswagen Golfu II.

No, Adrian je odlučio auto držati u što je najviše moguće originalnom, tvorničkom stanju. Takva nije tek armatura, koja je sklona pucanju zbog izloženosti suncu kroz godine, pa ju je prethodni vlasnik dao nanovo tapecirati. No, Adrian, srećom, nije dalje ništa mijenjao, pa na našim cestama zahvaljujući njegovom entuzijazmu u originalnom stanju vozi još jedan legendarni auto, što ovaj 32 godine star Porsche 944 svakako jest.

Ukratko

Od premijerne 1982. do 1991. godine, dokad je ostao u prodaji, Porsche 944 sa traka je (u desetak raznih izvedbi) sišao rekordnih 163.303 puta!Teška šminka osamdesetih: svjetla na sklapanje, karakteristični Porsche alu-naplaci i crni spojler straga

Jak kao bik: uzdužno smješten 4-cilindarski dvoventilac sa 2,5-litara obujma, 163 KS i 205 Nm sjajan je izbor za tek 1180 kg lagan sportski coupé. Umjesto Volkswagenovog motora kakvog je imao 924 u model 944 ugrađena je polovica V8 motora iz modela 928, a i izgled je bitno moderniji, atraktivan i dan-danas

Osim sjajnim performansama i voznim osobinama ovaj se velikoserijski Porsche mogao pohvaliti i zavidnom udobnošću te prostranošću: sa sklopljenom stražnjom klupom ispod ovog stakla ima mjesta za euro paletu… Porsche 944 u svojoj desetgodišnjoj povijesti doživio i cabrio izvedbu, a na tržište su izbaćene i izvedbe 944 S 2.5 16V sa 190 KS, 944 2.7 sa 165 KS, 944 S2 3.0 16V sa 211 KS, 944 Turbo sa 220 KS i 944 Turbo S sa 250 KS

Miris sedamdesetih: prva je generacija Porschea 944 od 1982. do 1985. imala kokpit preseljen iz modela 924, sa tri glavna okrugla pokazivača uz dodatna tri mala smještena na središnjem grebenu. U ovom se Porscheu sjedi sjajno, u sportskim sjedalima, dok o praktičnoj strani svjedoči prostor ispod karakterističnog velikog stražnjeg stakla. Od opreme tu su tek električni podizači stakala, auto nema ni centralno ni klimu ni servo. Porsche 944 ima i originalnu servisnu knjižicu i uputstva za uporabu, a čak je i rezervni kotač još uvijek originalan

PORSCHE 944 (1982. - 1991.)

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski, 2479 ccm

Snaga 120 kW/163 KS pri 5800/min

Moment 205 Nm pri 3000/min

Mjenjač ručni, 5 stupnjeva

Dimenzije 420 x 173 x 127 cm

Osovinski razmak 240 cm

Pogon na stražnje kotače

Masa 1180 kg

Brzina 220 km/h

0 do 100 km/h 8,4 sekunde

Potrošnja 9,0 l/100 km

Cijena novog (1984.) 38.900 DEM

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2024 15:22