OBLJETNICA

SAJAM RÉTROMOBILE 2020: CITROËN SLAVI 50. ROĐENDAN MODELA GS Obilježit će se i pothvat prve automobilske ekspedicije kroz Saharu

 

Citroën poziva posjetitelje sajma Rétromobile 2020. koji se održava u halama Paris Expoa na Porte de Versailles od srijede 5. veljače do nedjelje 9. veljače da nakon proslave stogodišnjice Marke koja je obilježena prošle godine, dođu zajedno proslaviti i 50 godina čuvenog modela GS.

Citroen

Priča od GS-u započinje na sajmu u Parizu 1970. godine kad novi model osvaja nagradu Europskog automobila godine. Nakon toga više od 2.5 milijuna primjeraka proizvedenih od 1970. do 1987. godine posvjedočilo je o komercijalnom uspjehu na tržištu.

Recept za takav uspjeh bio je sljedeći: automobil srednje klase (dužine 4,12 m, širine 1,60 m, visine 1,34 m, težine 900 kg s 5 sjedala bio je sjajno prilagođen potrebama svojeg vremena. Model GS modernog je i aerodinamičkog stila, s inovativnim mehanizmom koji se sastoji od 4 vodoravna cilindra i dobro osmišljenom unutrašnjošću.

Kao vrhunac svega, model je opremljen hidrauličnim ovjesom koji mu pruža udobnost i vozna svojstva koja konkurenti ne mogu ponuditi.

Neke druge karakteristike također ga čine modelom ispred svojeg vremena: četiri disk-kočnice, obujam prtljažnika od 465 litara (710 za izvedbu break tj. karavan), a osim toga, GS ima i neke originalne značajke: parkirna kočnica s tipkom u sredini armaturne ploče ili okretni brzinomjer u otvoru s povećalom.

Njegovu dugu karijeru obilježit će u više navrata razvoj karoserije (break karavan, veliki redizajn radi preobrazbe u GSA) ili mehanike (obujam motora, 5-stupanjski mjenjač, C-Matic prijenos), pa čak i kratkotrajna verzija s 'Birotor' rotacijskim motorom, proizvedena u 847 primjeraka od 1973. do 1975. godine.

Model GSA 1979. godine postao je nasljednik modela GS. Automobil je dobio velike odbojnike i praktična vrata prtljažnika. Opremljen je i „dijagnostičkom” utičnicom pod poklopcem motora koja omogućuje različite postavke i kontrole: napon akumulatora bez opterećenja pri pokretanju, kut i simetričnost brjegova, brzina vrtnje motora u praznom hodu... Avangarda Citroena na najbolji način!

Tristan Auer

Za 50. rođendan modela GS, Marka predstavlja poseban Citroën GS par Tristan Auer pour Les Bains. Riječ je o posebnom GS-u povjerenom poznatom dizajneru interijera Tristanu Aueru da ga transformira i izloži na sajmu Rétromobile prije nego što stigne na svoje odredište na sljedeće tri godine: Les Bains, kultni pariški restoran još od 1978., odnosno zlatnog doba GS-a!

Pritom se Citroen prisjeća i svoje prve automobilske ekspedicije kroz Saharu. Trajala je od 19. prosinca 1922. do 7. siječnja 1923. i u njoj je sudjelovalo pet Citroënovih gusjeničara: Scarabée d’Or, Croissant d’Argent, Tortue Volante, Bœuf Apis i Chenille Rampante (pri čemu su posljednja dva modela namijenjena prijevozu tereta).

Pod dvostrukim vodstvom šefa ekspedicije Georges-Marie Haardta i njegova zamjenika Louis Audouin-Dubreuila, ekipa je prešla više od 3200 km pustinje u jednom smjeru. Povratak u početku nije bio predviđen, no ohrabreni uspjehom i pouzdanošću automobila, ekipa je predložila da se vrate na isti način i tako udvostruče uspjeh pothvata.

Osim fenomenalnog tehničkog uspjeha 1922. godine s gusjeničarima proizvedenim po uzoru na Citroën B2 10 HP modela K1, ova je ekspedicija utrla put slavnim Citroënovim krstarenjima (Crno krstarenje, Žuto krstarenje itd.), ali i neistraženim putevima koji su nakon toga ucrtani na topografske karte svih nacija.

O pothvatu se govorilo u filmovima i knjigama, što je dokaz umijeća i avanturističkog duha koje je Citroën oduvijek utjelovljavao. Ne smijemo zaboraviti ni malu priču u velikoj priči: ekipu je pratio Flossie, pas koji će Hergéa inspirirati za lik Tintinovog vjernog pratitelja Čupka.

Za pripremu ekspedicije kroz Saharu, od Touggourta (Alžir) do Tombouctoua (Mali), André Citroën osniva posebnu službu u siječnju 1921. Misija je ostvarena na vozilima koja su opremljena gusjenicama Kégresse. André Citroën zna pronaći ključ za uspjeh: beskrajni tračni mehanizam koji je izumio Adolphe Kégresse. Ova svjetska premijera začetnica je svih motornih relija u modernoj povijesti.

Treba napomenuti i da se ova istraživačka ekspedicija u potpunosti odvijala pod budnim okom medija, s redovitim novinskim izvještajima čim bi putem radija ili brzojava vijesti iz pustinje stigle u Pariz.

Osim demonstracije industrijskog, tehničkog i komercijalnog umijeća Citroëna, ova je epopeja također i ljudska pustolovina. Na sajmu Rétromobile bit će izložena i replika gusjeničara Scarabée d'Or, identičnu reprodukciju izvornika koji je sudjelovao u proslavama Citroënove stogodišnjice.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 23:33