![James_Bond_Lotus_Espirit_Turbo_1980_large](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2017/12/29/19/James_Bond_Lotus_Espirit_Turbo_1980_large.jpg)
Živimo u vrijeme kad se turbo punjač kod modernih pogonskih strojeva koristi kao doprinos manjoj potrošnji, manjim emisijama CO2 i jedan je od glavnih elemenata tzv. downsizinga. Pritom su motori obujmom i brojem cilindara danas sve manji: V12 motore su zamijenili V8 strojevi s turbinom, V8 motore su zamijenili 6-cilindraši s turbinom, četverocilindraše minijaturni 3-cilindraši s turbinom pa ispada da "turbo puhanje" sudjeluje u manje rastrošnoj i više "eko vožnji". Tako je barem kod modernih benzinaca (čast izuzecima), dok kod dizelaša više ni nema stroja koji nije potpomognut turbom...
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/renault_5_turbo_23.jpeg)
Međutim, pamtimo i vremena kada je riječ "Turbo" označavala snagu, sport, moć pa i slavu (ako se referiramo na notornu grupe B svjetskog prvenstva u reliju). Dobar povod da se prisjetimo povijesnih cestovnih automobila koje je oznaka "Turbo" preplaćivala za lijevi trak autoceste i osiguravala poštovanje svih ostalih sudionika u prometu. Zanimljivo takvih je modela bilo u svim klasama, od hot-hatcheva, coupea do obiteljskih limuzina...
Ovo je top 15 turbo sportaša koji su se nama koji smo odrastali u 80-tim u zlatnoj eri turbo modela u kolektivnoj memoriji zacementirali kao automobili snova i predmeti obožavanja... Ako smo kojeg zaboravili slobodno ga spomenite u komentaru...
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/autowp.ru_bmw_2002_turbo_3.jpeg)
BMW 2002 Turbo
Povijesni model, možda i najbitniji za cijelu priču o mitskim turbo modelima. BMW 2002 Turbo, naime, prvi je europski turbo benzinski model koji se pojavio 1973. godine i udario temelj današnjem M motorsportu koji je do danas postao već brend za sebe. Oružje ispod poklopca: 2,0-litreni benzinac s KKK turbom isporučivao je 170 KS na stražnju osovinu gdje su se pak nalazile za današnje pojmove uske gume širine 185 cm. Visoka snaga i masa od tek tonu 2002 Turbo pretvorili su u bolid koji je vozio do 209 km/h i do 100 km/h sprintao za 7,3 sekunde. No osim što je riječ o kultnom turbaku, nije bio bez mane, do danas je ostala legendarna i golema turbo rupa, kao i natpis Turbo na prednjem spojleru ispisani naopako kako bi vozač u automobilu ispred, u retrovizoru jasno vidio kako je iza njega 2002 TURBO i kako je vrijeme za sklanjanje...
Renault 5 Turbo 2
Jedan od najvećih klasika koji se odmah vezuje uz turbo i reli. Stvoren 1980. godine za homologaciju bolida grupe B svjetskog prvenstva u reliju, u Turbo 2 varijanti bio je jedan od najstrašnijih modela Renaulta ikad! Iza prednjih sjedala središnje smješten motor obujma 1,4-litre zahvaljujući turbo puhanju postizao je 160 KS te 200 km/h najveće brzine i sprint do stotke za 6.9 sekundi. Pogon je bio izveden na stražnje kotače, a snaga se prenosila putem 5-stupanjskog ručnog mjenjača.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/autowp.ru_ferrari_328_gtb_turbo_5.jpeg)
Ferrari GTB Turbo
Danas se Ferrari vraća turbo pogonu, ali više zbog ekologije nego dodatne snage, no 1986. godine stigao je možda i najposebniji "Turbo Ferrari" ikad. Iz iskustva stečenih na razvoju turbo motora za bolide Formule 1 u osamdesetima, stvoren je dvolitreni V8 stroj (iz prkosa prema talijanskoj poroznoj politici s ogromnim davanjima na automobile s motorima preko dvije litre obujma) nadopunjen IHI turbinom koja je "puhala" na 1,05 bara. Rezultat: ukupno 254 KS ili 127 KS po litri obujma! Postizao je 253 km/h i start do 100 km/h za 6,3 sekunde.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/1978_Porsche_911Turbo33Coup1.jpg)
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 i Turbo nerazdvojni su pojmovi. Prvi 911 Turbo pojavio se 1974., a boxer trolitraš uz pomoć turba je postizao 250 KS što je osiguravalo ubrzanje do 100 km/h za 5,5 sekundi i maksimalno 250 km/h. Bio je to također stroj s pogonom i turbo motorom straga koji je tražio savjesnog vozača i dobre reflekse.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/saab_900_turbo_2.jpg)
Saab 900 Turbo
Švedska marka je na neki način sam sinonim za turbo motor, a tehnologiju su doveli do savršenstva. Prvi 900 Turbo se pojavio 1978. godine, njegov je 2.0 Turbo motor postizao 145 KS. Nije bitno više nego s dvolitrenim atmosfercem no Saab je na turbu izgradio i ime i imidž. Ostalo je povijest...
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/autowp.ru_citroen_cx25_gti_turbo_2.jpeg)
Citroën CX 25 GTI Turbo 2
Francuska super udobna obiteljska turbo raketa iz 80-ih Citroen CX 25 Turbo, vlasnicima je nudila mnogo: 2,5-litreni turbo motor od 168 KS zahvaljujući sjajnoj aerodinamici je vozio do 223 km/h, a 100 km/h je hvatao za 7.8 sekundi.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/fiat_uno_turbo_i.e._1.jpeg)
Fiat Uno Turbo i.e.
Legenda gradskih ulica 1980-ih na 845 kg mase iz 1,3-litraša s turbom isporučivala je 105 KS na prednju osovinu. Dovoljno za 200 km/h i 8,3 do 100 km/h iz stajanja. Ovaj je auto tražio hladnu glavu i brze reflekse...
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/autowp.ru_alfa_romeo_75_1.8i_turbo_evoluzione_3.jpeg)
Alfa Romeo 75 Turbo Evolution
Klasični 4-cilindraš obujma od 1,8-litara Alfa Romeo je 1987. godine opremio Garrett AirResearch T3 turbo punjačem za postizanje 156 KS. Izrađeno je samo 500 primjeraka cestovne verzije za FIA homologiranje bolida za natjecanje u touring prvenstvu. Posebnost: izgled nakrcan aerodinamičkim dodacima koji nigdje nisu mogli proći neprimijećeno.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/peugeot_505_turbo_injection_2.jpeg)
Peugeot 505 Turbo Injection
Izbor se može činiti čudnim, naročito uz modele poput homologacijskog Peugeota 206 T16 ili 405 T16 no evo i razloga. Prestižna francuska limuzina sa stražnjim pogonom iz 1980-ih ispod prednjeg poklopca ima 2,2-litreni benzinac koji uz pomoć Garrettova turbopunjača postiže 160 KS. 200 km/h najveće brzine bila je brojka vrijedna pažnje no isporuka snage i turbo rupa bili su pomalo preizraženi, pa je automobili bio dosta zahtjevan za prosječnog vozača na mokrom asfaltu bez obzira na samoblokirajući diferencijal.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/renault_21_turbo_1.jpeg)
Renault 21 Turbo
Godine 1987. godine u vrijeme famozne turbo ere Renault je na tržište pustio limuzinski 21 Turbo od 175 KS. Do 100 km/h je vozio za 7,4 sekunde, a maksimalna je brzina iznosila 227 km/h. Karakteristike: do 2500 okretaja uglađena limuzina, a iznad uz fijuk Garrett T3 turbine postaje zvijer.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/autowp.ru_audi_200_turbo_2.jpeg)
Audi 200 Turbo
Kada je predstavljen 1983. godine, Audi 200 s 5-cilindarskim 2,2-litrenim benzincem (2.144 ccm), oplemenjenim KCC turbo punjačem od 182 KS, bio je najbrži automobil s prednjim pogonom! Vozio je do maksimalnih 230 km/h, a do 100 km/h je ubrzavao za hitrih 8,1 sekundu. Tek nekoliko godina kasnije najbrži auto s prednjim pogonom postala je Lancia Thema 8.32. Ovo je jedan od prvih modela Audija koji je na neki način ušao u društvo limuzina BMW-a i Mercedesa.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/opel_calibra_4x4_2.jpg)
Opel Calibra Turbo
Definitivno Opel za pamćenje! Kultni dvolitraš s dodanim turbom od 204 KS i vrhunska aerodinamika (Cx 0,26) gurali su najprodavaniji coupe 1990-ih (240.000 prodanih) do gotovo 250 km/h špice! Postojao je i s 4x4 pogonom, a mjenjač je uvijek bio 6-stupanjski ručni.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/autowp.ru_volvo_480_4.jpeg)
Volvo 480 Turbo
Na Salonu automobila u Ženevi 1986. godine Volvo je predstavio vrlo poseban model 480 koji je bio sjajno stilizirani kompakt s pop-up svjetlima i u najsnažnijoj verziji Turbo donekle i hot-hatch. Pokretao ga je 1,7-litreni turbo motor od 120 KS koji ga je tjerao do 200 km/h, a solidno je bilo i ubrzanje o 9 sekundi.
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/ford_escort_rs_turbo_8.jpg)
Ford Escort RS Turbo
Za bazu Forda Escorta RS Turbo poslužio je model XR3i. Inicijalni 1,6-litreni benzinac uz pomoć Garrett T3 punača postizao je 132 KS što je omogućavalo 200 km/h te ubrzanje za 8,3 sekundi do 100 km/h iz stajanja. Baš kao i nasljednik Escort RS Cosworth fantastično se vozio zahvaljujući odličnom podvozju i otvorio je vrata svim idućim turbo Fordovima...
![](https://static.jutarnji.hr/images/live-multimedia/binary/2018/9/14/15/Screen shot 2018-09-13 at 4.55.03 PM.png)
Fiat Coupé 16V Turbo
Namjerno nismo stavili "Kraljicu" u ovaj izbor - Lanciju Deltu HF Turbo, ali njen također mitski motor ne propuštamo spomenuti. I to u Fiatu Coupé 16V Turbo koji s "turbo Deltom" dijeli mehaničku bazu. Pritom je baza karoserije Fiat Tipo s prednjim pogonom, a jedinstveni dizajn potpisuje Chris Bangle iz vremena dok je radio u studiju Pininfarina. Snažnih 195 KS u sportskom coupeu početkom 1990-ih osiguravali su moćne performanse: 7,5 sekundi do 100 km/h i 225 km/h špice. Kasnije je s redizajnom stigao turbo 5-cilindraš od 220 KS pa je Coupe postao najsnažniji Fiat ikad.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....