Prerade, nadogradnja ili popularno zvan "tuning" oduvijek su privlačni zaljubljenicima u aute, a razvojem tehnologije posljednjih godina taj je trend posebno uzeo maha.
Tako danas na poznatim okupljalištima tuning entuzijasta, primjerice petkom u Zagrebu, ne možete naći slobodno mjesto za parking, a osim ručno izrađenih projekata čija snaga motora dostiže i 800 KS na takvih susretima nisu rijetkost ni skupocjeni dorađeni automobili poput Porschea 911 ili Lamborghinija Aventador.
Širenju ove scene uvelike su doprinijele društvene mreže koje su omogućile puno bržu i jednostavniju razmjenu informacija, ideja, fotografija i savjeta od nekadašnjih foruma. Uz to, ponuda dijelova za tuning se proširila i postala dostupnija pa se danas uz samo nekoliko klikova mišem mogu naručiti novi kotači, bolji ovjes ili snažnije kočnice.
Dobro je stoga znati da prerađeni auto nije moguće legalno voziti po cesti sve dok mu nove, promijenjene karakteristike, ne budu ispitane. Nakon izvršenih preinaka vlasnik vozila je, naime, prema zakonu dužan u roku od 15 dana prijaviti svaku promjenu na vozilu.
A ako to ne učini i zaustavi ga policija, prijeti mu kazna od 1000 kn. Znatno veći problem je, međutim, što ga očekuje i pad na predstojećem tehničkom pregledu i nemogućnost registracije vozila. Takav scenarij, nažalost, nije nikakva rijetkost. Samo prošle godine na redovnim tehničkim pregledima utvrđeno je čak 14.523 neodobrenih preinaka na vozilima, a slična se brojka očekuje i u 2021.
Preinake se prijavljuju u stanicama za tehnički pregled, a ispitivanja se vrše u ovlaštenim ispitnim mjestima kojih ima 121. Prilikom prijave potrebno je dostaviti podatke o izvođaču radova, tehnički opis izvršenih preinaka te tipska, odnosno pojedinačna odobrenja ili izvještaje o ispitivanju za ugrađene dijelove, sklopove i uređaje.
Ovo posljednje je ključno jer se postupak komplicira kad ugrađeni dijelovi nemaju certifikat nekog od ovlaštenih europskih laboratorija za ispitivanje kao što su njemački TÜV ili Dekra, nizozemski RDW ili španjolski ASE.
U tom slučaju donekle pomaže ako su provedena barem neka ispitivanja ugrađenih dijelovi te se iz izvještaja može ustanoviti jesu li namijenjeni konkretnoj masi vozila i očekivanom opterećenju, mogu li izdržati zadovoljavajući broj ciklusa.... No, tada ispitivači moraju provoditi dodatna ispitivanja, što bitno poskupljuje proces, a ne garantira prolazom, objašnjava Ivan Dorotić iz CVH.
Zato je važno da se vlasnici već prilikom kupnje dijelova pobrinu da oni imaju odgovarajući certifikat, pa iako to značilo veću cijenu u startu. Dobro je pritom što trošak samog ispitivanja u pravilu nije velik – za ugradnju drukčijih branika, spojlera, guma ili naplataka iznosi 275 kn, dok se za složenije preinake poput promjene ovjesa kreće oko 800 kn.
7 koraka do atesta
1. Kupnja dijelova za ugradnju
Prilikom kupnje dijelova koje namjeravate ugraditi na vaše vozilo svakako tražite od prodavača certifikat odnosno tzv. pojedinačno odobrenje za dotični proizvod koji izdaje ovlašteni laboratorij za ispitivanje kao što je TÜV.
2. Prerada samog vozila
Prema sadašnjim propisima nije određeno tko smije ili ne smije raditi dorade, ali je puno bolje ako to obavi iskusni majstor. U pojedinim je slučajevima, međutim, nužno da preinaku odradi ovlašteni servis.
3. Priprema tehničke dokumentacije
Kad dijelovi imaju tipska odobrenja tehnička dokumentacija može sadržavati samo popis ugrađenih dijelova i njihove tehničke karakteristike, ali u kompliciranijim slučajevima i proračun opterećenja, tehnički crtež, fotografije ugradnje...
4. Pristup atestu vozila
Nakon što ste ugradili nove dijelove u svoj automobil s pripadajućim pojedinačnim certifikatima odnosno odobrenjima, tehničkom dokumentacijom i podacima o izvođaču radova možete pristupiti ovlaštenom ispitnom mjestu.
5. Provedba ispitivanja
Nakon pregleda pripadajuće dokumentacije, stručnjaci će obaviti pregled vozila i ispitivanje dijelova i sklopova. Većina ispitivanja se obavi u jednom danu, a cijeli predmet se u najvećem broju slučajeva riješi u dva do tri dana.
6. Rješenje Centra za vozila
Prilikom tehničkog pregleda vozila, ispitivanja pojedinih sklopova i uređaja te snimanja tehničkih karakteristika vozila, stručnjaci će rezultate utvrđene ispitivanjem stručno obraditi te izdati pozitivnu ili negativnu Potvrdu o ispitivanju vozila.
7. Upis preinaka
Nakon odobrenja o ugradnji dijelova od strane CVH, preinake se upisuju u prometnu dozvolu vozila kako bi prometni policajac ili nadzornik na godišnjem tehničkom pregledu bili upoznati s odobrenim preinakama i doradama na automobilu.