Za velik osmijeh na licu već pri samom spomenu slova Z zaslužan je Yutaka Katayama. Bivši šef američke podružnice Nissana ispisao je ključno poglavlje u povijesti tog proizvođača još krajem 60-ih. Mali Datsuni, koje je Nissan u to doba nudio na tlu Sjedinjenih Država, nisu bili prilagođeni potrebama Amerikanaca, pa je Mr. K, kako su od milja zvali Katayamu, osmislio brz, pouzdan i jeftin sportski automobil lansiran 1969. Prvotno ime Datsun Fairlady smatrao je, međutim, suviše ženstvenim za američko tržište pa je automobil preimenovao u 240Z. Novu oznaku osobno je nalijepio na prvu pošiljku vozila i stvorio ikonu...
Izvorni Z gotovo je preko noći postao hit zbog poželjnog dizajna, užitka u vožnji i pristupačne cijene. Zbog istih odlika tijekom sljedećih desetljeća zavidan uspjeh doživjele su i njegove generacije 260Z, 280Z, 280ZX i 300ZX. Potkraj devedesetih, kad su već svi mislili da je ispisano posljednje poglavlje priče o Nissanu Z, novi šef Renault-Nissana Carlos Ghosn donio je odluku o nastavku proizvodnje i u ljeto 2002. lansirao fantastični 350Z, kojeg smo se s nostalgijom prisjetili tijekom prošlotjednog testiranja njegovog nasljednika - 370Z.
Newcomer zahvaljujući novim bumerang svjetlima sprijeda i straga te širem tragu kotača (1,5 cm sprijeda i 5,5 cm straga) djeluje još agresivnije od prethodnika, premda je punih 6,5 centimetara kraći, uz međuosovinski razmak kraći punih 10 centimetara. Kao i prije: jedinstvena silueta karakteristična samo za Z.
Sjedamo u brušenom kožom presvučenu unutrašnjost s detaljima od poliranog aluminija i gledamo novi upravljač, koji ponovno u sredini umjesto Nissanovog loga ima slovo Z. Trenutak kasnije pritišćemo bijeli prekidač s oznakom Start i bezuspješno pokušavamo sakriti dječački osmijeh... Veći i snažniji 3,7-litreni aluminijski V6, ugrađen sprijeda uzdužno, javlja se upadljivom rikom i jasno daje do znanja da se pod poklopcem motora nalazi čudovište sa 331 KS. Lijevom nogom uzaludno tražimo papučicu spojke, sve dok ne shvaćamo da je testni automobil opremljen novim automatskim mjenjačem sa 7 stupnjeva prijenosa. Pomalo skeptični, ubacujemo u D i oprezno dodajemo gas. Brzine se izmjenjuju glatko gotovo kao u limuzini, otprilike između 2000 i 3000 okretaja, što gmizanje kroz prometni kaos u središtu grada čini sasvim podnošljivim. Pogotovo što je jednako opušten i dorađeni ovjes (sprijeda dvostruka poprečna ramena, straga multilink) koji sve rupe, neravnine, pa čak i grublje ležeće policajce, upija stoičkom mirnoćom.
Napokon izlazimo iz grada i ručicu mjenjača pomičemo ulijevo te polugicama na upravljaču preuzimamo potpunu kontrolu nad radom 7-stupanjskog mjenjača. Fantastično! Dvije dugačke ručice ne okreću se zajedno s upravljačem kao na jeftinim izvedbama, a prebacivanje stupnjeva naniže prate savršeno odmjereni međugas i glasniji, grublji zvuk motora nego prije, osobito od 5000 okretaja. Promjene naviše su dovoljno brze, premda su katkad, pod punim gasom, popraćene udarcem i trenutnim prekidom ubrzanja. Nakon uglađenog i opuštajućeg gradskog krstarenja, brutalna ubrzanja koja slijede pritiskanjem gasa do poda ostavljaju bez daha - za svega 5,3 sekunde sprinta do stotke, a elektronički veto ulaže tek pri 250 km/h.
Novi 370Z osjetno bolje drži cestu od starog 350Z, prednji kotači se uvjerljivije odupiru podupravljanju, što u kombinaciji sa stabilnijim stražnjim dijelom i preciznijim upravljačem ulijeva puno više povjerenja, čak i na mokroj podlozi (četiri kišna od ukupno sedam dana na testu). Još je ljepše što dopušta vrtoglave brzine u zavojima, a da se pritom svaka neravnina ne utisne u leđa vozača... Dodatnu sigurnost ulijevaju četveroklipna kočna kliješta - sjajno se doziraju, ne pokazuju znakove umora ni poslije trosatne jurnjave i u slučaju nužde nesmiljeno grizu u diskove formata obiteljske pizze (355 mm sprijeda i 350 mm straga), što jedva stanu u aluminijske naplatke s gumama 245/40 R19 sprijeda i 275/35 R19 straga.
Za 53.103 eura, koliko stoji početna, ali cjelovito opremljena verzija Premium Pack s ručnim mjenjačem (automatik je suvišna opcija vrijedna 1900 eura), novi je Z ujedno jedna od najboljih kupnji u klasi, kojom suvereno vlada Porsche Cayman (80.500 eura). Stoga vjerujemo da Mr. K, otac Nissana Z, još uvijek nosi široki osmijeh na licu, unatoč tome što će ove godine proslaviti 101. rođendan.
Cijena: 53.103 eura
Testni: 59.703 eura
Motor - Još ubojitiji
U odnosu na prethodnika, motor novog 370Z narastao je sa 3,5 na 3,7 litara te pri 7000 okretaja razvija 331 KS (18 KS više). Premda je okretni moment od 366 Nm (8 Nm više) dostupan od 5200 okretaja, više od 70 posto na raspolaganju je već od 2500 okretaja. Unatoč porastu snage, potrošnja i emisija CO2 smanjeni su za 11 posto.
Vozač - Ugodno iznenađenje
Prvo me ugodno iznenadila kvaliteta materijala i izrade, samo mrvicu lošija od razvikanih njemačkih suparnika, a potom i moćan V6 motor sa 331 KS, precizan upravljač te na pregrijavanje otporne kočnice. I sve to u pola cijene samo za nijansu boljeg Porschea 911, otkrio nam je svoje dojmove trostruki državni prvak u reliju Goran Popović.
Nissan 370Z
Tehničke karakteristike
Motor: benzinski
Cilindri/ventili: 6/24
Obujam: 3696 ccm
Snaga: 243 kW/331 KS pri 7000/min
Moment: 366 Nm pri 5200/min
Podvozje
Pogon: stražnji
Mjenjač: automatski, 7 stupnjeva
Ovjes: sprijeda dvostruka poprečna ramena; straga multilink
Kočnice: diskovi 355/350 mm, ABS/ESP
Gume: serijski 225/50 R18 sprijeda i 245/45 R18 straga; testni 245/40 R19 sprijeda i 275/35 R19 straga
Karoserija
Dimenzije: 425x184,5x131,5 cm
Osovinski razmak: 255 cm
Prtljažnik: 235 litara
Masa/nosivost: 1537/263 kg
Performanse
Brzina: 250 km/h
0-100 km/h: 5,3 s
Potrošnja: 15,2/7,7/10,4 l/100 km
Potrošnja na testu: 13,8 l/100 km
Ispuh CO2: 247 g/km
+ moćan motor, predvidljive vozne osobine, prostrana unutrašnjost, svakodnevna upotrebljivost
- grube promjene stupnja prijenosa, buka guma pri višim brzinama, nepreglednost
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....