Piše: Branimir Tomurad
Nekada davno uz cestu se moglo vidjeti puno više ploča na kojima se nudio popravak auto ispuha. Danas originalnih dijelova ima za svaki auto, ali stražnji ispušni lonac i dalje košta najmanje 500 kuna, a srednji, ako ga vaš auto ima, taman još toliko. Za većinu vozila starijih godišta i dalje je stoga najpovoljnija varijanta posjetiti specijalističku radionicu. Nekad su stražnji ispušni lonci jedva dogurali do pet godina starosti, dok se u današnje vrijeme to udvostručilo. U zlatna vremena auspuh-radionica mijenjali su se lonci na jedva godinu i pol starim Opelima, Fiatima ili prvim korejskim i rijetkim japanskim modelima, za koje su originalni dijelovi bili preskupi ili jednostavno nisu bili dostupni.
Foto: Željko Puhovski / HANZA MEDIA
- Danas je nehrđajući čelik kod dobrog dijela vozila čest čak i u prvoj ugradnji, pa se na cestama sve rjeđe viđaju hrđave ispušne cijevi i lonci, započinje priču Milan Lastovčić, vlasnik tvrtke Auspuh Lastovčić iz Svete Nedelje, jedne od kod nas, po ovom pitanju najpoznatijih radionica. A dok u pozadini, na četiri dizalice, majstori bez predaha mijenjaju ispuhe, Milan dodaje - godišnje proizvedemo oko 40.000 ispušnih sustava. Ne montiramo ih sve ovdje, dosta i izvozimo, a gotovo da i ne postoji model vozila za koji nismo izradili zamjenski. Svaki radimo tako da bude što vjernija kopija originala. I to ne samo od galvaniziranog lima, nego po potrebi i od nehrđajućeg čelika.
Na nekim SUV vozilima, dodaje Milan, originalni ispusi su i do šest puta skuplji od zamjenskih. Može se, naravno, raspravljati o kvaliteti originalnog dijela, ali ona, kaže, zasigurno ipak nije šest puta bolja. No, u 95 posto ostalih slučajeva, zamjenski lonac, bio stražnji ili srednji, s montažom stoji tek 300 kuna. Što znači da se, ako imate ispušni sustav sa dva lonca, već za 600 kuna možete riješiti neugodnog brujanja. U toj je cijeni i 18 mjeseci jamstva, a želite li, pak, pet godina jamstva, za dvostruko više novca možete dobiti i ispuh od nehrđajućeg čelika. A obzirom da je tvrtka i dugogodišnji sponzor autoutrka, razvili su i sportski program glasnih ispušnih sustava. Kod njih je, naravno, pitanje želite li na tehničkom pregledu imati problema zbog buke, pa se prije ipak savjetujte…
Sama zamjena, inače, brza je i jednostavna: auto se stavlja na dizalicu, stari se ispuh najčešće reže, jer su vijci uglavnom već potpuno zahrđali, a potom slijedi montaža prethodno izrađenog zamjenskog ispuha. Montaža traje još kraće od demontaže i uz nekoliko spretnih pokreta auto se spušta s dizalice i spreman je za vožnju. Premda to naoko djeluje jednostavno, ipak je potrebna stručnost, jer rukovanjem alatima koji iskre blizu rezervoara nestručni riskiraju, a ponekad je potrebno promijeniti i gumeni nosač ispuha ili gibljivu cijev kojom se cijev ispuha spaja na ispušnu granu, što povećava trošak za dodatnih dvjestotinjak kuna i traži spretne pokrete iskusnih majstora. Nažalost, kod nas se u radionicama po ovom pitanju auti pojavljuju tek onda kad više ne mogu proći tehnički. Naravno, jasno nam je da se u krizi i održavanje pretvara u luksuz, no zamjena lonca pod ovako povoljnim uvjetima nije razlog da se specijalizirane radionice poput ove zaobilaze u širokom luku.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....