Kada je završio II svjetski rat, u Europi se zateklo tri milijuna američkih vojnika i pratećeg osoblja. Taj se broj postepeno smanjivao tijekom prvih poratnih godina, no Amerikanci koji su se vraćali kući ponijeli su sa sobom novostečene navike, a jedna od njih bila je ljubav prema sportskim automobilima. Kako su u to doba bili gotovo pa jedini ljudi visoke platežne moći na Starom kontinentu, američki su vojnici masovno pokupovali predratne sportske modele, koji su nudili vozačko iskustvo posve drukčije od svega na što su dotad navikli.
Pritom su u SAD kreirali novu i lukrativnu tržišnu nišu, a od svih europskih proizvođača automobila britanski MG je bio najbolje pozicioniran da je iskoristi. Imali su tvornicu sposobnu za izradu velikih serija, a tvrtka je od početka bila fokusirana na proizvodnju malih sportskih roadstera.
Već su 1945. predstavili TC, suvremeniju verziju predratnih modela i u pet godina prodali desetak tisuća primjeraka, gotovo sve u SAD. Nasljednik TD počeo se proizvoditi potkraj 1949., uz gotovo identičan dizajn, no i značajnu tehničku modernizaciju te opciju upravljača na lijevoj strani.
Postao je prodajni hit i u manje od četiri godine proizvedeno ih je tridesetak tisuća. Kombinacija arhaičnog dizajna i modernih voznih osobina bila je pun pogodak – baš ono što su bračni par Hanžek iz Zagreba, Anita i Andrej, tražili kada su prije desetak godina krenuli u potragu za oldtimerom.
Andrej je od svoje dvadesete imao Autobianchi A112, no taj je auto ekstenzivno modificiran te danas, mada ga još uvijek rado koristi, sklop svega i svačega, daleko od pravog oldtimera. Recimo, klasične Alfe Spider, kakvu je predložio kupiti. Anita je pak imala drukčije planove: zapravo je željela predratni Citroën Rosalie, nekadašnji zagrebački taksi koji je počeo restaurirati njihov susjed.
Ako ne baš taj, onda Fiat Ballilu ili štogod drugo predratno. Kada su logično usporedili želje, shvatili su da njihovo preklapanje kao idealan kompromis nudi neki britanski roadster klasičnog izgleda, a ipak modernije mehanike. MG TD je definitivno najbolji, ali i najmasovniji i zbog toga najpovoljniji takav automobil na tržištu. Zapravo, ponuda i potražnja su tolike da je u Engleskoj moguće, doduše uz ne baš nisku cijenu, pronaći sve dijelove te restauracija nije ni približno mukotrpna kao kod većine drugih modela iz tog vremena.
Automobil za restauraciju su pronašli u Nizozemskoj, rani primjerak iz 1950. s niskim brojem šasije 3852. Izvorno je prodan, kao i gotovo svi, u SAD, no nisu saznali podatke o njegovoj povijesti. Intrigantno je da su uz auto dobili i stare francuske registarske pločlce, no zapravo ne znaju je li uistinu ikada i bio ondje.
Jedini raniji “vlasnici” za koje znaju malo su manji – pronašli su lješnjake skrivene u sjedalima, što ukazuje na to da su ga vjeverice nekada koristile kao svoj dom. Automobil je trebao potpunu restauraciju.
Rastavili su ga do posljednjeg vijka i uredili sve na njemu, za što im je trebalo pet godina. Srećom, imaju veliku garažu, kupili su i dizalicu, pa su mogli nesmetano raditi. Dobro, gotovo nesmetano: otprilike kada i MG, u kućanstvo su im stigla i djeca, blizanci. Stoga su ih sljedećih nekoliko godina nerijetko naizmjenično čuvali, dok bi ono drugo kao ispušni ventil, za odmor od roditeljskih obaveza radilo na obnovi dijelova. Nakon posla i vikendima većinu slobodnog vremena koristili su za uređenje.
Nisu sve dijelove naručili iz Engleske. Primjerice, osnovnu su drvenu konstrukciju karoserije, koja je bila posve trula, izradili su od domaćeg jasena prema nacrtima koje su na bazi tvorničkih sami izveli u AutoCAD-u. Bili su oduševljeni otkrivši da je TD izvorno bio zelen, jer su ga i inače željeli složiti u klasičnoj engleskoj kombinaciji boja.
Sami su napravili većinu radova, počeli su i s onim limarskima, no naposlijetku su limarske i lakirerske poslove ipak prepustili profesionalcima. Kada su sve dovršili, uslijedilo je vrijeme registracije. Izvorno su planirali na PV pločici imati godinu proizvodnje, no razočarali su se otkrivši da je već zauzeta – problem na koji morate računati planirate li uzeti godinu ili oznaku nekog imalo češćeg modela.
Nisu imali alternativnu ideju, no spasila ih je gospođa koja im je radila registraciju, primjedbom kako imaju baš lijep broj šasije. Tako da je MG dobio još prigodniju registraciju - 3852.
Hanžeki se već nekoliko godina voze u svom prekrasnom TD-u, vrlo izvjesno jedinom u Hrvatskoj. Postoje najmanje dva kasnija modela TF, a u Splitu je jedan PA iz 1932., izvorno kupljen na Sušaku, s devedeset godina lokalne povijesti. Za neki drugi MG TD kod nas nismo čuli.
Ovaj zagrebački povremeno možete vidjeti na okupljanjima oldtimera, ali i u običnoj vožnji, za gušt. Čak i zimi, jer izolacija motora je slaba i brzo postane vruće za noge, što u toplijem dijelu godine jest neugodno, ali na hladnoći i te kako godi, pogotovo jer drugog grijanja nema. Voze ga i na dulje relacije, bili su u Istri, Lici, Sloveniji... Zvuči sve to kao dugogodišnja, idilična veza bez borbe s drugim automobilima za mjesto u srcu, samo da pogled ne odluta u drugi dio garaže.
Susjed je u međuvremenu ipak popustio i prodao im onu Rosalie, pa već skupljaju informacije i dijelove za novi restauracijski projekt.
Ukratko
Redni četverocilindarski motor je iz 1250 ccm izvlačio za 1950. respektabilnih 55 KS. Za usporedbu, 64 godine kasnije, sve do 2014., prodavao se 1.2-litreni Volkswagen Polo sa 60 KS
Drugi najstariji MG u Hrvatskoj nismo morali ići tražiti daleko od redakcije, pronašli smo ga skrivenog na zagrebačkoj Trešnjevci. Do dolaska u ruke današnjih vlasnika naputovao se svijetom, od SAD do Nizozemske
Platneni se krov navlači relativno brzo i jednostavno, a za dodatnu zaštitu od padalina ili jakog sunca moguće je iznad vrata postaviti fiksne prozorske panele
Volan i kugla mjenjača su drveni, a instrumenti klasični, okrugli. Nasljednik, model TF predstavljen krajem 1953. godine, dobiva oktogonalne instrumente, u obliku znaka MG
Klasična kombinacija zelene boje, u ovom slučaju originalne, ali nešto svjetlije od slavne British racing green, s bež unutrašnjošću, možda je i najprimjerenija za starodobne engleske roadstere
Pojam “britanska invazija” vežemo za 1960-te godine i bendove poput Beatlesa, no u svijetu sportskih automobila dogodila se petnaestak godina ranije
Posve u skladu s onime što su vlasnici očekivali prilikom kupnje, MG kombinira vizualni šarm međuratnih automobila s voznim osobinama dostatnima za normalno sudjelovanje u modernom prometu
Zahvaljujući sjajnoj ideji službenice za registraciju, nestalo je razočaranje zbog nemogućnosti dobivanja izvorno željenog broja na PV pločici
Sadržaj nastao u suradnji sa CVH
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....