Tipo? Bio je to u svoje vrijeme odličan Fiat s početka 1990-ih i jak igrač Golf-klase, privlačno dizajniran i s dobrim motorima koji su vjerno vrtjeli stotine tisuća kilometara, s tada senzacionalnim digitalnim instrumentima u skupljim modelima. Prije pet godina na ceste je stigao kompakt istog imena, svojevrsni nasljednik ne samo prvog Tipa, nego i Stila i obje serije Brava, kojim Fiat nakon poduže pauze nastavlja put u kompaktnoj klasi.
Dopadljivog je izgleda, postoji kao peterovratni kompakt, klasična četverovratna limuzina i prostran karavan, vozi na modificiranoj platformi modela 500L/500 X i Jeep Renegade i ima posebnu, donekle specifičnu ulogu u Fiatovoj tržišnoj strategiji. Dizajnom, veličinom, prostranošću i opremom jest pravi kompakt, no izvedba je robusnija i ako se tako može reći pola klase manje izbrušene uglađenosti. Pojava i dojam usmjereni su ne toliko na dojam šminke i skupoće, već na trajnost, izdržljivost i izraženu otpornost na upotrebu, vrline koje su na cijeni na tržištima manje kupovne moći i slabije cestovne infrastrukture. Upravo zato je i podvozje čvrsto i robusno, istovremeno i mekanije podešeno, s primarnom zadaćom udobnog filtriranja loših cesta. Jednostavno, Tipo je više složen po razumnim, a manje emocionalnim standardima, unatoč modernom, zgodnom i u klasiku umotanom talijanskom dizajnu.
U Turskoj, gdje se i proizvodi, najprodavaniji je auto, a u golemom Istanbulu ima ih na tisuće u ulozi taksija s pozamašnom kilometražom po ne uvijek bajnim cestama i upitnog standarda održavanja, pa i to dosta govori o njegovoj izdržljivosti. Bitne stavke obiteljskim kupcima su i dobra prostranost i veliki prtljažnici. U konačnici, peterovratni kompakt nudi najviše razloga da nosi ime popularnog pretka, limuzina se doima kao uvećani nasljednik Linee, a karavan kao poštovanja vrijedan potomak karavanskog Stila.
Što se održavanja tiče, u ovih relativno kratkih četiri-pet godina na vidjelo nisu izašle neke posebne ni veće karakteristične boljke. Pokazao se izdržljivim i bez krupnijih specifičnih kvarova. Na hrvatskom tržištu benzinci gotovo da ne postoje, a ono malo što ih ima odnosi se uglavnom na početni 1.4 (95 KS), solidan motor za smirene vozače s manjom godišnjom kilometražom. U ponudi prevladavaju već godinama poznati Multijet dizelaši, mali 1.3 (95 KS) te kao bolji izbor puno ozbiljniji i potentniji 1.6 (120 KS). Rade malo grublje i sirovije, ali su dokazano mali potrošači, pouzdani i trajni. Kao i kod svih modernih dizelaša, ne treba se ustručavati platiti stručan servisni pregled stanja svih potencijalno skupih dijelova za zamjenu poput filtra čađe, zamašnjaka i turbine.
FIAT TIPO - POVIJEST MODELA
2015. predstavljen sredinom godine, proizvodnja u Turskoj
2016. u proljeće početak prodaje na hrvatskom tržištu, prvo kao klasična četverovratna limuzina s atmosferskim benzincima 1.4 (95 KS) i 1.6 (110 KS) te Multijet dizelašima 1.3 (95 KS) i 1.6 (120 KS). Ručni mjenjač ima pet ili šest brzina, klasični automatski (japanski Aisin) šest. Dijeli platformu (modificiranu) s Fiatom 500L/500X i Jeepom Renegade
2016. predstavljena kompaktna izvedba s petera vrata i velik, prostran karavanski model SW (Station Wagon). U ponudu uveden i turbobenzinski motor 1.4 T-Jet (120 KS), a snažniji dizelski motor dobiva napredniji automatski mjenjač s dvije spojke i šest brzina DDCT (Dual Dry Clutch Transmission). Na hrvatskom tržištu prodaja peterovratne izvedbe krenula je krajem godine.
2017. sredinom godine na hrvatskom tržištu početak prodaje karavanske izvedbe Station Wagon.
2020. za jesen najavljena redizajnirana i materijalima i tehnološki unaprijeđena izvedba, s novim motorima
SW 1.6 MJT DDCT
Godište 2016.
Kilometraža 124.000
Cijena 75.000 kuna
TEHNIČKI PODACI
Motor turbodizelski
Cilindri/ventili 4/16
Obujam 1598 ccm
Snaga 88 kW/120 KS na 3750/min
Moment 320 Nm na 1750/min
Mjenjač automatski, 2 spojke, 6 brzina
Pogon prednji
Dimenzije 457 x 179 x 151 cm
Osovinski razmak 264 cm
Prtljažnik 550 litara
Masa od 1400 kg
Najveća brzina 197 km/h
0-100 km/h 10,3 sekundi
Izmjerena potrošnja 6,3 l/100 km
C02 ispuh 118 g/km
REZERVNI DIJELOVI
Prednji diskovi (par) od 300 kn
Prednje disk pločice (par) od 245 kn
Prednji amortizeri (par) od 1200 kn
Stražnji amortizeri (par) od 890 kn
Spojka od 6160 kn
Zamašnjak od 2890 kn
Zupčasti remen od 160 kn
Hidropodizači (komplet) od 750 kn
CIJENE NA TRŽIŠTU
2016. od 63.000 kn
2017. od 75.000 kn
2018. od 93.000 kn