Izbor rabljenog automobila s pogonom na sva četiri kotača uopće nije jednostavan. Prvo i osnovno, razmislite treba li vam uopće pogon na sva četiri kotača ili vam je dovoljno voziti povišeni automobil ili SUV? Izbor je, dakle, na vama. Želite li voziti Ladu Nivu kao istinski 4x4 automobil ili razvaljeni BMW X5 kakvih su puni oglasnici? Naš bi savjet bio – vozite automobil isključivo prema svojoj želji, ali bar donekle uključite i potrebe.
Drugi ključan korak predstavljaju financije. Naravno da možete imati prilično sreće i s izborom rabljenog automobila (koliko god to nemoguće zvuči), ali ovi su automobili prilično skuplji od ostalih. U praksi to znači da je vrijednosti običnog automobila potrebno dodati kojih 10 do 20 posto, jer ipak se radi o rjeđim izvedbama ili čak modelima.
Pripremite se i na više troškove, bilo da se radi o običnom održavanju, skupljim dijelovima ili višoj potrošnji. Terenci su zahtjevniji i kod njih morate slijepo slijediti pravila. Recimo, o gumama. Ako namjeravate voziti terenski auto na ćelavim gumama, onda vam njegova kupnja zapravo nema smisla. Slično vrijedi i za vožnju. Zaboravite na pokoji odlazak do klijeti ili skijanje kao glavni argument. Vozite li gradom ili autocestom, 4x4 vam ne treba.
20.000 kuna
Daihatsu Terios
Pomalo zaboravljen
Favorit kojeg tržište jednostavno nije prepoznalo odličan je mali automobil s vrhunskim pogonom 4x4 i može se nametnuti na svakom tipu podloge. Zgodna, pomalo ženskasta karoserija, japanska pouzdana mehanika i dovoljna rijetkost čine ga poželjnim terenskim automobilom. Više se sviđa ženskoj populaciji koja se za Terios odlučuje u domeni malog gradskog šminkera, stavljajući njegove izražene terenske karakteristike posve u drugi plan. Velika je prednost 1,3-litreni benzinski motor od 85 KS, koji se dobro nosi s nevelikom karoserijom, a automobilu daje i dodatnu privlačnost.
20.000 kuna
Suzuki Ignis 4x4 (MH)
San svakog Gorana
Ako u Hrvatskoj uopće postoji regija u kojoj je pogon 4x4 cjenjeniji nego drugdje, to je svakako Gorski kotar. A baš tamo, jedan od zastupljenijih automobila je upravo Suzuki Ignis. Koliko je popularan najbolji govori činjenica da je njegove inačice pod svojim imenom prodavao i drugi 4x4 specijalist Subaru. Nijansu veći od konkurencije, pogotovo na stražnjoj klupi i po pitanju prtljažnika (235/525 litara), Ignis objašnjava mrvicu lošijim položajem za upravljačem (vozač sjedi dosta naprijed). No, već s prvim kilometrima po lošim cestama ili njihovim tragovima Ignis dosljedno otkriva čemu je namijenjen, mada je njegova udaljenost od tla (17 cm) nešto niža nego kod konkurencije.
25.000 kuna
Fiat Panda 4x4 (TIPO 169)
Nevjerojatna prohodnost
Zapravo je fantastično u kojoj se mjeri Panda 4x4 nosi s terenskim izazovima. Na snijegu je odlična, blato i loši šumski putevi njen su dom, a iz iskustva znamo da je u stanju savladati i blatom pokriveni teren za motocross. Pri tome ima i odličan, nezahtjevan velikoserijski motor, kojem je dugovječnost važna odlika. Mala, a pogotovo uska karoserija velika je prednost na terenu, naročito kad šumski putevi nisu dovoljno široki, a drva česta, pa se već vožnja šumarkom pretvara u zahtjevnu misiju. Mali krug okretanja od svega 9,1 metara i odignutost karoserije za punih 20 cm (pet više nego kod klasične izvedbe) dodatne su prednosti koje Pandu 4x4 svrstavaju u apsolutnog favorita klase.
30.000 kuna
Alfa Romeo 156 Crosswagon
Talijanka za off-road
Povijest bilježi uspješnice u 4x4 segmentu cijenjene sportske marke, pa niti 156 Crosswagon nije ništa drugačiji. Talijani su se prilikom izrade odlučili za malo izmijenjenu karoseriju karavana čime još više dobiva na atraktivnosti. Sasvim je jasno da ovim automobilom u terenskoj vožnji sigurno nećete ostvarivati ekspedicijske pothvate. Namijenjena je ova Alfa prije svega gradskim šminkerima koji se žele pohvaliti s odlaskom na skijanje. Stalan pogon na sve kotače i samo jedan motor u ponudi (1,9 litreni JTD 16v) sa 150 KS i 305 Nm sasvim su dovoljni i sjajno zadovoljavaju
35.000 kuna
Suzuki SX4 4x4
Još uvijek izvrstan izbor
Izgleda kao kompakt, dimenzijama je kao kompakt, a kad zatreba vozi se kao pravo terenac. Daleko ozbiljniji u off-roadu nego što izgleda, SX4 svoje pravo lice pokazuje na snijegom prekrivenim prometnicama, te izvan uređenih prometnica. U stanju je oduševiti i u blažoj terenskoj vožnji pokazati kako je 17,5 centimetara udaljenosti od tla sasvim dovoljno. Najbolje se snalazi u ulozi jedinog automobila u obitelji. Na našem tržištu dizeli su izrazito rijetki. No, pravi je problem pronaći SX4 s pogonom 4x4. U gradskoj vožnji nešto je žedniji, pa mu niti devet ili deset litara nije previše. Odlaskom na otvorenu cestu, međutim, mijenja se cjelokupna slika. Okretno podvozje čini ga sjajnim za vožnju, a tek na lošim cestama počinje se buditi. Vrlo je praktičan.
35.000 kuna
Volvo XC70
Izrazito uspješni Šveđanin
Odlično pogođenim krojem Volvo je na XC70 pokazao najbolje u svojim redovima. Stalni pogon na sva četiri kotača osigurava mu prohodnost na daleko višem nivou, no što se većina vlasnika uopće usudi pomisliti. Pri tome je za vožnju daleko ugodniji od konkurencije, s jednim od najboljih vozačkih okruženja uopće. Velika prednost XC70 su dvije izvedbe dizelskog D5 stroja, koje krasi kamionska dugovječnost, te potentan 2,5-litreni turbobenzinac, koji se također odlično nosi s kilometrima, a i dovoljno je snažan (210 KS i 320 Nm). I baš taj benzinac – suprotno ustaljenom vjerovanju – odlično podnosi plinsku nadogradnju, što brojne prevaljene kilometre čini daleko povoljnijima. No, senzaciju ipak nemojte očekivati. Računajte s najmanje desetak litara plina.
35.000 kuna
Subaru Outback
Pojam vrhunskog pogona 4x4
U doba kad je Subaru još uvijek bio pojam automobila s pogonom na sve kotače, upravo je model Outback bio perjanica ponude i po mnogočemu najprivlačniji proizvod u niši. Istaknuti kroj karavana s nemalo odignutom karoserijom – čak 19/20 cm – ne pokazuje samo terensku, nego i obiteljsku privlačnost. Uz prostrana sjedala, u suradnji s velikim prtljažnikom, savršeni je putni automobil, a ne smetaju mu ni različiti tipovi podloge po kojima se kreće. Umjesto autocestom, radije vozite manjim i slabije poznatim cestama, koristite prečace i makadam. Ima i dizelaša i to od 2008., koji u prosjeku troši oko 7 litara nafte. S time su, naravno, stigli i problemi s kilometrima. Dizeli, naime, u prosjeku premašuju daleko više kilometara, a kako niti benzinci nisu osjetljivi na kilometre, možete samo zamisliti prosječan broj prevaljenih kilometara kod dizelskih Outbacka.
35.000 kuna
Suzuki SX4 4x4
Još uvijek izvrstan izbor
Izgleda kao kompakt, dimenzijama je kao kompakt, a kad zatreba vozi se kao pravo terenac. Daleko ozbiljniji u off-roadu nego što izgleda, SX4 svoje pravo lice pokazuje na snijegom prekrivenim prometnicama, te izvan uređenih prometnica. U stanju je oduševiti i u blažoj terenskoj vožnji pokazati kako je 17,5 centimetara udaljenosti od tla sasvim dovoljno. Najbolje se snalazi u ulozi jedinog automobila u obitelji. Na našem tržištu dizeli su izrazito rijetki. No, pravi je problem pronaći SX4 s pogonom 4x4. U gradskoj vožnji nešto je žedniji, pa mu niti devet ili deset litara nije previše. Odlaskom na otvorenu cestu, međutim, mijenja se cjelokupna slika. Okretno podvozje čini ga sjajnim za vožnju, a tek na lošim cestama počinje se buditi. Vrlo je praktičan.
45.000 kuna
Suzuki Jimny
Od svih najpouzdaniji
Najmanji i možda najbolji za teren svakako je Suzuki Jimny. Provjeren i pouzdan kao malo koji drugi, iskonska je glavobolja drugim proizvođačima. Dimenzije u off-roadu znače sve, a Jimny je dugačak 3,4 metra i težak samo 1135 kilograma. U ponudi je uvijek bio neuništivi 1,3-litreni benzinac, a od 2010. ugrađivao se i Renaultov 1.5 dCi.
Izvan ceste može nevjerojatno puno, a samo ga skromne dimenzije sprečavaju da ide u ekspedicije. Klasičan terenski automobil za ozbiljniju je vožnju potrebno opremiti samo terenskim gumama.
50.000 kuna
VW Passat 4Motion
Malobrojna serija
Volkswagenov 4Motion, za razliku od razvikana Audijeva pogona quattro, nikada nije stekao osobitu popularnost, iako se suštinski radi o jednakim izvedbama. Razlog je očigledan nedostatak ugleda, što je u ovom segmentu nenadoknadiva šteta. Ipak, radi se o pouzdanom i upotrebljivom pogonu, koji svoje pravo lice pokazuje zimi. I redovito dolazi u kombinaciji sa za održavanje vrlo jeftinim TDI strojevima kod Passata. Kombinaciju s benzincem još nismo uspjeli pronaći. Uglavnom se radi o automobilima s prekomjernim kilometrima, čije većinom loše stanje odavno upućuje na više od 300.000 kilometara, ali (pre)prodavači i dalje ne priznaju da im automobili imaju više od 200.000 kilometara. Passat 4Motion i dalje je, dakle, predmet žudnje, pa je od konkurencije nešto viša – premda ničim opravdana – cijena sasvim razumljiva.
55.000 kuna
Dacia Duster
Popularan na svim poljima
Možda vam se čini kao da je zalutao, ali Duster se sve više dokazuje kao ozbiljan off-road automobil. Sve više tvrtki ili komunalnih poduzeća kojima treba radni konj za loše ceste, odlučuje se baš za rumunjski SUV, a dodamo li tome i popularnost u raznoraznih taxi-službi, ne iznenađuje ni odlična ponuda rabljenih Dustera. Pri tome gotovo da vrijedi pravilo: prednji pogon radi velike kilometre, dok 4x4 izvedba ima daleko manji broj kilometara, ali u zahtjevnijim uvjetima. Tu do izražaja dolazi i 6-stupanjski ručni mjenjač s izrazito kratkim prvim stupnjem, pa većina kreće iz drugog, što se negativno odražava na trajnost spojke. Nije za ekspedicije, već lagani off-road. Većina, dakako, bira 1.5 dCi, ali ne treba bježati ni od 1,6-litrenog benzinca.
65.000 kuna
Mini Countryman All4
S razlogom najpopularniji
Mlađi brat blizanac BMW X3 s vremenom se nametnuo kao omiljeno gradsko-šminkersko prometalo, pravi svojevrsni musthave ako se krećete u takvim krugovima. Svi ostali mogli bi ostati zatečeni dimenzijama automobila koji se potpisuje kao Mini, ali u dužinu mjeri 4,1 metar, a u visinu 156 centimetara. U stvarnosti, iza pomodne karoserije krije se iznenađujuće upotrebljivi SUV s pravim pogonom na sve kotače. A dosta bogata ponuda motora s pogonom na sve kotače uvelike olakšava izbor. Naravno, snagatorski benzinci jesu popularni, no dizelaši s niskom potrošnjom su daleko mudriji izbor. Tu su dva u ponudi - manji, 1,6-litreni (112 KS i 270 Nm) je proizvod francuskog PSA, dok je veći 2,0-litreni (143 KS i 305 Nm) s polica majčinske tvrtke BMW. U praksi ih razlikuje tek nekoliko decilitara potrošnje. Pomodnost modela i njihova traženost donijela je ogroman broj Countrymana iz uvoza, pa pri kupnji treba dobro otvoriti oči. K tome, primjerci s pogonom na sva četiri kotača All4 su rijetki.
65.000 kuna
Audi A4 quattro (B6)
Quattro kao simbol uspješnosti
S obzirom na to da živimo u krivom vremenu, u kojem se pojedine svete automobilske oznake doživljavaju tek kao pomodni dodaci, dobro nije prošao ni legendarni quattro. Svojedobno tek važan dodatak na parkiralištu, pogotovo među službenim automobilima, kod ljudi kojima stvarno treba 4x4 pogon daleko je manje cijenjen nego u pričama po kafićima. No, pokoja skliska dionica ili dio ceste pod snijegom, baš kao i izlazak sa snijegom zametenog parkirališta, izgledat će dovoljno elegantno da si sami čestitate na odluci što ste odlučili za pogon na sva četiri kotača. U praksi to znači oko pola litre do litre veću potrošnju, ali to je većinom sasvim nevažan podatak, jer je u nas većina quattro modela ionako pokretana dovoljno štedljivim TDI motorima. E baš zbog tog je podatka izuzetno teško pronaći očuvani ili barem model u dobrom stanju, jer većinom se niti jedan od četiri-pet dosadašnjih vlasnika ne sjeća kad je automobil imao 200.000 kilometara. Auti su to koji su odavno ubilježili 300.000, pa i po 400.000 kilometara, što uopće nije loš povod za priču o kvaliteti.
65.000 kuna
Seat Altea XL Freetrack 4
Rijedak prizor na cestama
Pojedini automobili svoju popularnost dobru prodaju duguju državnim tvrtkama, jer ih privatni kupci izuzetno rijetko kupuju. Dokaz? Altea XL. Ružan kroj produženog i povišenog španjolskog monovolumena donio je poboljšanje u prtljažniku, koji je oko 120 litara veći (530/1605 litara). No, privlačnost izvedbe s pogonom na sva četiri kotača ponajprije je u izvrsnom pogonu (Haldex). Freetrack 4 u osnovi pokreće prednje kotače, no čim prednji prokližu, do 50 posto momenta prebacuje na stražnje kotače. I ponaša se daleko bolje no što biste pomislili. Čak je i povišenje karoserije od četiri centimetra vrlo smisleno, jer uz prostranu karoseriju dobivate i karoseriju koja ne zapinje na svakoj prepreci. Dizelski su modeli, naravno, traženiji, jer kupnja benzinca u velikoj karoseriji kroja nije baš najmudriji izbor. I naš bi izbor, dakle, bio pouzdani TDI.
66.000 kuna
Toyota RAV4 (XA30)
Nije uvjerljiva samo u blatu
Premda je skrojena za grad, što objašnjava i moderan izgled RAV4, ne trebate strepiti ni pri silasku s asfalta - karoserija je dovoljno udaljena od tla, a i pogon na sva četiri kotača je uvjerljiv. Najbolji izbor je, naravno, snagatorski 2,2-litreni dizelaš D4-D, ali s verzijom CAT (177 KS) znalo je biti problema, pa je mudrije odabrati izdanje sa 136 KS. Performanse nisu bitno lošije, a neusporedivo je pouzdaniji. Pogotovo što RAV4 nije jeftin za održavanje, kao nijedna Toyota, a skupe su i off-road gume od 17 cola. A kako znamo da Toyota bez uredne servisne knjižice ne vrijedi previše, veći broj kilometara mogao bi biti izrazito skup. Pritom je važno što je Toyota baš s RAV4 iz 2005. uspjela uskladiti terenske s cestovnim performansama, za razliku od na cesti nespretne prethodne dvije generacije RAV4 (1994. i 2000.)
95.000 kuna
Suzuki Vitara Allgrip
S razlogom najprodavanija
Izrazito tražena i kao rabljeni automobil, Suzuki Vitara ne prestaje oduševljavati. Usprkos nakupljenim godinama. Sjajan omjer uloženog i dobivenog vrijedi i za rabljeni automobil, pa je i dalje vrlo tražena. Ako tragate za dizelašem, potražnja bi se mogla odužiti, no niti benzinac nije rastrošan. Pažljiviji ga vozači u pravilu drže na 6,5 litara, što je još uvijek sjajan rezultat za automobil s pogonom 4x4. Odaberete li prilikom vožnje na terenu prave gume, ostat ćete zapanjeni s kojom lakoćom Vitara savladava prepreke, iako zapravo nije pravo terensko vozilo, već prije šminkerski SUV. Nije ju, naime, potrebno tjerati kroz potok ili gudure, jer se dobro snalazi i na običnim prometnicama.
120.000 kuna
Land Rover defender
Oprez prije svega
Nema te vojske i policije u svijetu koja u svom sastavu nema spomenuti model, baš kao i kod nas, pa se uz dodatak HEP-a i Dalekovoda svake godine u oglasnicima pojavi dvjestotinjak primjeraka koji su imali teško djetinjstvo, a danas ih nakon desetak godina spretni preprodavači pokušavaju prikazati kao sačuvane. Majstorski ih ušminkaju i na prvu je zaista teško reći kako je Defenderu započeo život. No, ako se radi o najsiromašnijem paketu opreme nekako se podrazumijeva da je bio klasičan radni konj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....