Brtvi (iliti narodski - dihtunga) u motoru ima puno, raznih vrsta i oblika, no najkompleksnija i najznačajnija je brtva glave motora. Njen je zadatak osigurati čvrsti spoj i brtvljenje u najtežim uvjetima - pod tlakovima i temperaturama koje se javljaju u cilindrima tijekom rada motora, a oni su naročito ekstremni u taktovima ekspanzije i ispuha. A dok, s jedne strane, brtva glave motora mora osigurati čvrstoću spoja, ona istodobno mora biti i dovoljno elastična kako bi pratila termičke dilatacije u radu motora.
– Prije su se rabile brtve načinjene od azbestnih materijala, koje su bile kompresibilnije od današnjih i mogle su tolerirati veće nepravilnosti na površini glave i bloka motora. No azbest je zabranjen, a i zahtjevi za glatkoćom površina, kao i temperatura izgaranja su u međuvremenu znatno narasli, objašnjava nam inženjer Emir Midžić, vlasnik tvrtke Motor-Diht.
Foto: Marin Tomaš
Danas se koriste dvije vrste brtvi glave motore: kompozitne ili takozvane obične te brtve MLS (Multi Layer Steel), odnosno višeslojne čelične brtve, koje nude viši stupanj brtvljenja, pa je moguće uz manju silu pritezanja dozvoliti više pritiske pri sagorijevanju. Kod modernih motora, brtvu glave u pravilu ne treba mijenjati za vijeka trajanja motora - ona može izdržati 300 i više tisuća kilometara. Njen se vijek, doduše, može skratiti ako se auto koristi samo u gradskoj vožnji, jer su onda termičke oscilacije češće i ekstremnije, ali sama brtva obično ne dovodi do kvara na motoru. No, ona će prva stradati ukoliko je došlo do nekih drugih kvarova koji uzrokuju nepravilnosti rada motora, pa služi kao svojevrsni osigurač i indikator.
– Brtva glave motora najčešće puca uslijed velikih termičkih nesrazmjera u motoru, primjerice ako rashladna tekućina nedovoljno hladi motor i dođe do njegovog pregrijavanja (zakuhavanja), ako je smjesa nepravilna, izgaranje nepravilno, točka paljenja kriva, ventili loše podešeni, vijci prestari (pa nisu dovoljno elastični) i slično, pojašnjava Midžić i dodaje: – Ona je napravljena tako da bude najslabija karika, kako bi nastradala prije no što dođe do veće šteta na nekom vitalnom dijelu motora.
Cijena brtvi za standardne, četverocilindrične motore kreće se od 80 do 200 kuna, kod auta visoke klase od 200 do 500 kuna, a treba računati na to da V i bokser motori imaju po dvije glave. Puno više od brtve, pak, stoji rad majstora, s obzirom na to da on traje od pet do osam sati. Serviser, naime, prvo treba odvojiti od motora sve sustave, što je kod modernih motora može biti vrlo složen posao, ispustiti sve tekućine, otvoriti glavu, skinuti je te je strojno obraditi. Na pripremljenu glavu potom slijedi postavljanje nove brtve, stezanje vijaka po zadanoj proceduri te sastavljanje motora. A to stoji od 500 do 1500 kuna, pa se, kad se motor već otvara, isplati pritom zamijeniti i sve ostale brtve motora...
Ukratko Uz svako otvaranje motora ide i nova brtva Jednom zategnuta, brtva gubi nominalni elasticitet, pa ju stoga treba zamijeniti prilikom svakog otvaranja motora
Kod svake izmjene brtve glave motora preporučljivo je glavu strojno obraditi da se izravnaju deformacije na površini, što stoji 150 do 200 kuna
Najosjetljiviji dio brtve glave je tamo gdje je ona najtanja - između cilindara, pa zbog velikih temperaturnih razlika između dva cilindra za vrijeme rada može popustiti i progorjeti
Kod standardnih četverocilindričnih motora brtva glave motora stoji od 80 do 200 kuna, a garnitura svih brtvi motora od 180 do 300 kuna, pa se za razliku od stotinjak kuna isplati promijeniti cijeli set, uključivo i vijke
Prije postavljanja nove brtve glave motore, potrebno je ispitati zadovoljava li površina glave motora propisanu dozvoljenu uzdužnu i poprečnu neravnomjernost, valovitost i hrapavost
Novu brtvu glave motora treba pažljivo pozicionirati, i to tako da savršeno nalegne na otvore na glavi, jer inače može doći do njenog rezanja. Motori često imaju graničnike koji olakšavaju pozicioniranje
Kod otvaranja glave motora i izmjene brtve, preporučljivo je zamijeniti i vijke. Oni se prilikom pritezanja trajno (plastično) izdužuju, pa zbog sigurnosti valja staviti nove
Umjesto izmjene same brtve glave motora, s obzirom na to da se motor već otvara, što nije nimalo jeftin servis, preporučljivo je kupiti komplet brtvi motora i sve ih izmijeniti
Kvalitetu garantira standard ISO TS 16949 Prije je na tržištu rezervnih dijelova vladao kaos, priča nam inženjer Emir Midžić, pa je bilo jeftinih i nepouzdanih brtvi iz Kine, Koreje ili Tajvana, na kojima su mnogi veliki prodavači i kod nas dobro zarađivali. Srećom, 1999. je uveden je međunarodni standard kvalitete ISO TS 16949, koji su prihvatili svi vodeći proizvođači automobila na svijetu. Tim se standardom garantira točno određena razina tolerancije u kvaliteti, pa kupac može biti siguran da će brtva glave motora koja na ambalaži nosi tu oznaku biti zadovoljavajuće kvalitete bez obzira iz koje zemlje dolazi, odnosno bez obzira na to u kojoj je zemlji proizveden sam automobil. Treba, dakle, uvijek kod kupnje provjeriti zadovoljava li brtva taj standard. |