Opća tendencija za budućnost u najvažnijim naseljenim središtima je postupno ograničavanje korištenja osobnih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, posebice u korist javnog prijevoza kao rješenje za suzbijanje emisija zagađujućih plinova i jamčenje dobre kvalitete zraka.
Osim zagađenja, kratke relacije i svakodnevna vožnja od tek nekoliko kilometara doprinose i pogoršanju mobilnosti, stvarajući uobičajene prometne gužve na ulicama većine gradova.
Međutim, osim ove dvije važne stavke i sami automobili također trpe posljedice kratkih putovanja. Posljedice: ubrzano trošenje mehanike i posredno stvaranje velikih troškova, kako u gorivu tako i kod održavanja. Uz jednaku kilometražu, isti model automobila koji je redovito vozio otvorenom cestom uvijek će biti u boljem mehaničkom stanju od drugog koji je većinu svog životnog vijeka korišten po gradu.
Prva stvar je razjasniti što se smatra "kratkim" putovanjima. Općenito i što se tiče mehanike, putovanja kraća od 10 kilometara mogu se smatrati štetnima ako se ponavljaju više puta. Motor treba postići određenu temperaturu kako bi ispravno funkcionirao, odnosno kako bi dobio dobro podmazivanje svojih pokretnih dijelova i stabilizirao potrošnju goriva na optimalnoj razini.
Posljedica redovitog obavljanja ove vrste kratkih putovanja bit će prerano trošenje dijelova i nenormalno velika potrošnja. Automobil koji se općenito koristi isključivo po gradu uvijek će zahtijevati više održavanja. Na primjer, ako ne radi kontinuirano, gorivo i kondenzirana vlaga taložena u kućištu radilice neće u potpunosti ispariti s toplinom izgaranja, što će brže razgraditi ulje, zbog čega će se morati ranije zamijeniti. Slično vrijedi recimo i za spojku koja se puno više troši ako vozite auto s ručnim mjenjačem.
Osim toga, smanjit će učinkovitost snage podmazivanja motora, brže će istrošiti i motor i mjenjač, kao i stvaranje veće količine otpada unutra. A još jedna štetna posljedica toga što motor ne postiže svoju idealnu radnu temperaturu je da se vlaga koja se nakuplja u ispušnom sustavu ne uklanja tijekom rada motora, što utječe na ispušni sustav koji korodira zbog unutarnje oksidacije.
To je problem koji ozbiljnije pogađa dizelske motore, kojima je potrebno puno više vremena nego benzinskim motorima da postignu radnu temperaturu. Na kraju, moramo spomenuti još jednu komponentu koja također ne voli te kratke izlete - akumulator.
Akumulator je ključni element kada se radi o pokretanju motora ili opskrbi električnom energijom raznih bitnih sustava u automobilu i koja treba održavati svoju učinkovitost vraćanjem energije tijekom kilometara. Nisko opterećenje, vožnja malim brzinama i ponavljani pokušaji pokretanja s hladnim motorom na kraju će ga iscrpiti i nepopravljivo oštetiti.
Zaključno, za automobil će biti bolje izbjegavati sva ona mala putovanja koja se, osim toga, uglavnom mogu riješiti hodanjem, vožnjom bicikla ili javnim prijevozom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....