Deset tisuća eura, još ne tako davno bila je psihološka granica koja je definirala najjeftinije ponude novih automobila na hrvatskom tržištu. Bila! Gotovo je s time, jer letvica je sada dignuta na 12.210 eura, za gotovo 20 posto više.
Toliko sada košta osnovni Hyundai i10, najjeftiniji novi auto na tržištu. Saznanje je to do kojega smo došli pregledom cjenika svih prodavača novih automobila i rezultat je rapidnog povećanja cijena započetog 2020. lančanim posljedicama korona pandemije, a potom i rata u Ukrajini.
Uz objektivne uzroke, naravno da u spirali velikih poskupljenja ima i debelog lova u mutnom, a stvar nam pogoršava opći pad životnog standarda, koji se kosi s činjenicom da je automobil jedna od nužnosti suvremenog načina života.
Većina se silom prilika, ili iz inata vođeni mišlju “ne dam im toliki novac”, okreću rabljenim automobilima, ali je isto tako istina da mnogi zaziru od kupnje možebitnog mačka u vreći, opečeni nekim iskustvom iz prošlosti. Ne žele (više) riskirati i radije, vođeni stavom “novo je novo”, krenu u potragu za novim, pa iako malim i jeftinijim novim autom, kao kompromisnim rješenjem. Istražili smo stoga kojih je to deset modela s početnim motorima i paketima opreme, koji otvaraju sferu najjeftinijih automobila.
Kao što smo i očekivali, najviše je gradskih (mini) modela ispod četiri metra dužine, ali ima i onih malo ozbiljnijih iz prave, u svakodnevici funkcionalnije niže klase, poput Sandera i Hyundaija i20. Neki modeli čak imaju blagohibridne motore, tehnologiju nekad dostupnu samo u većim automobilima, koja u novije doba silazi i u gradsku klasu. Treba reći da početni paketi opreme više ne znače, kao nekad, da je auto gol kao pištolj i “nema ništa”.
Dapače, većina ima sve nužno što se očekuje od modernog auta, od klime, serva, radija i daljinskog zaključavanja do prozora na struju i malog sigurnosnog paketa. Jedino nema šminke, poput mekanih materijala, aluminijskih felgi, kromiranih detalja ili velikih ekrana multimedije.
Pritom je najslabije opremljen Sandero, koji u početnoj postavi dolazi bez klime i sigurnosnih gadgeta, poput automatskog kočenja. Upravo zato je zgodno vidjeti neke specifičnosti koje se mogu naći u rasponu cijena od 12.210 eura koliko košta osnovni mali Hyundai kao najjeftiniji na tržištu do 16.100 eura za osnovni Aygo, s kojim završava lista prvih deset.
Najviše, dakle, komfora i prostranosti daju Sandero i Hyundai i20, jedini ovdje duži od četiri metra. Imaju dosta velike prtljažnike i mogu se manje-više komotno nositi s klasičnim obiteljskim potrebama. Sandero je pak, jedini koji ima turbomotor i zato jest najjači i najbrži, ali je i jedini bez klime u serijskoj opremi.
Suzuki Ignis i Swift te Panda imaju i štedljive blagohibridne motore, a tko poželi malo crossoverskog duha ima i toga: takvi su, blago povišeni, Ignis i Aygo. Nadalje, Twingo jedini ima motor straga i stražnji pogon, ali je i najkraći i s najmanjim prtljažnikom. A prema tvorničkim navodima, najštedljiviji je blagohibridni Ignis. Kad se sve zbroji i oduzme, a u jednadžbu uključi i tržišni imidž, Hyundai i20 i Suzuki Swift ostavljaju sveukupno najkompletniji dojam. Jamstva? Svi imaju dobra, neki i odlična (Hyundai i Kia), ali ipak prednjači Toyota: daje čak 10 godina, uz naravno, uvjet održavanja u ovlaštenom servisu.
Kratke činjenice
Najmanji Hyundai je kao najjeftiniji nov automobil na hrvatskom tržištu u prošloj godini imao 117 kupaca, pretežno ženskih. Zauzeo je peto mjesto u klasi malih gradskih automobila
Među prvih deset najprodavanijih novih automobila u 2022. godini jedino se Dacia Sandero iz ovog kruga najjeftinijih modela nalazi na top listama i privatnih i poslovnih kupaca
Blagohibridni motori ušli su i u kategoriju najjeftinijih automobila, a zasad ih imaju 4-cilindarski Suzuki Swift i Ignis te 3-cilindarska Fiat Panda
Sandero je jedini u ovom društvu koji nema klimu u osnovnom paketu opreme. Doplata za ručnu košta 420 eura
10 MODELA NAJNIŽIH CIJENA
Hyundai i10 1.0 MPI (67 KS)
12.210 eura
Simpatičan aktualni model proizvodi se od 2019. godine, u Turskoj. Komotna unutrašnjost je zrelo napravljena, a prvi paket opreme bolji je od očekivanja
Motor: 3 cilindra, 998 ccm • Oprema: Select (ima klimu) • Dimenzije: 368x168x1480 cm • Prtljažnik: 225 l • Brzina: 156 km/h • Potrošnja: 5,1 l/100 km • Jamstvo: 5 godina/bez km ograničenja
Dacia Sandero 1.0 TCe (90 KS)
13.500 eura
Najveći je među najjeftinijima, jedini ima turbomotor pa je i najjači, ali je i jedini bez klime u prvoj opremi. Prodaje se od 2020., dolazi iz Rumunjske
Motor: 3 cilindra, 999 cm • Oprema: Essential (nema klimu) • Dimenzije: 409 x 176 x 150 cm • Prtljažnik: 328 l • Brzina: 178 km/h • Potrošnja: 5,3 l/100 km • Jamstvo: 3 godine/100.000 km
Suzuki Ignis 1.2 Hybrid (83 KS)
14.080 eura
Mini crossover najjeftiniji je automobil s blagohibridnim motorom i najjeftiniji 4-cilindraš na tržištu. U prodaji je od 2016. godine, proizvodi se u Japanu
Mitsubishi Space Star 1.2 (71 KS)
Motor: 4 cilindra, 1197 ccm • Oprema: GL (ima klimu) • Dimenzije: 370 x 166 x 161 cm • Prtljažnik: 260 l • Brzina: 165 km/h • Potrošnja: 3,9 l/100 km • Jamstvo: 3 godine/100.000 km
Mitsubishi Space Star 1.2 (71 KS)
14.190 eura
Proizvodi se od 2013. godine, a ovo je drugi, vrlo atraktivan redizajn iz 2019. Tipičan je Mitsubishi: samozatajan, a dobar. Dolazi iz tvornice u Tajlandu
Motor: 3 cilindra, 1193 ccm • Oprema: Inform+ (ima klimu) • Dimenzije: 385 x 167 x 150 cm • Prtljažnik: 235 l • Brzina: 172 km/h • Potrošnja: 5,0 l/100 km • Jamstvo: 5 godina/100.000 km
Renault Twingo 1.0 SCe (65 KS)
14.490 eura
Legenda u očima vozača malih automobila. Aktualni model prodaje se od 2015., proizvodi se u Sloveniji i ovdje je jedini mini s motorom i pogonom straga
Motor: 3 cilindra, 999 cm • Oprema: Equilibre (ima klimu) • Dimenzije: 362 x 165 x 154 cm • Prtljažnik: 188 l • Brzina 158 km/h • Potrošnja: 5,1 l/100 km • Jamstvo: 3 godine/100.000 km
Suzuki Swift 1.2 Hybrid (83 KS)
14,645 eura
Desetljećima jedan od omiljenih gradskih automobila. Sadašnji model na tržištu je od 2017. godine, ima štedljiv blagohibridni motor i proizvodi se u Japanu
Motor: 4 cilindra, 1197 ccm • Oprema: Trend (ima klimu) • Dimenzije: 404 x 178 x 145 cm • Prtljažnik: 352 litre • Brzina: 173 km/h • Potrošnja: 5,2 l/100 km • Jamstvo: 5 godina/bez km ograničenja
Fiat Panda 1.0 Hybrid (70 KS)
14.985 eura
U prodaji od 2012. godine, sadašnja generacija udobne i simpatične Pande jedan je od najdugovječnijih malih automobila na tržištu. Proizvodi se u Italiji
Motor: 3 cilindra, 999 ccm • Oprema: osnovna (ima klimu) • Dimenzije: 369 x 164 x 161 cm • Prtljažnik: 225 litara • Brzina: 164 km/h • Potrošnja: 4,6 l/100 km • Jamstvo: 5 godina/120.000 km
Hyundai i20 1.2 (84 KS)
15.250 eura
Još prilično svjež na tržištu, u prodaju je krenuo 2021. godine. Izradom i opremom tipičan, temeljit Hyundai, komforan i modernog dizajna. Dolazi iz tvornice u Turskoj
Motor: 4 cilindra, 1197 ccm • Oprema: Trend (ima klimu) • Dimenzije: 404 x 178 x 145 cm • Prtljažnik: 352 litre • Brzina: 173 km/h • Potrošnja: 5,2 l/100 km • Jamstvo: 5 godina/bez km ograničenja
Kia Picanto 1.0 (66 KS)
15.400 eura
Picanto se teško probija do hrvatskog kupca. Šteta, jer radi se o kvalitetnom malom autu, u sadašnjem izdanju poznatom od 2017. godine. Proizvodi se u Južnoj Koreji
Motor: 3 cilindra, 998 ccm • Oprema: EX Fun (ima klimu) • Dimenzije: 360 x 160 x 148 cm • Prtljažnik: 255 litara • Brzina: 161 km/h • Potrošnja: 5,0 l/100 km • Jamstvo: 7 godina/150.000 km
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i (72 KS)
16.010 eura
Najnoviji model ovdje, u prodaju krenuo u proljeće 2022. Sjedi se malo povišeno što mu uz zgodan dizajnerski stil daje prizvuk malog crossovera. Proizvodi se u Češkoj
Motor: 3 cilindra, 998 ccm • Oprema: X (ima klimu) • Dimenzije: 370 x 174 x 152 cm • Prtljažnik: 231 litra • Brzina: 158 km/h • Potrošnja: 4,8 l/100 km • Jamstvo: 10 godina/185.000 km