Tržište rabljenih automobila u stopu je slijedilo tržište novih kada su u pitanju cijene, te rabljeni nikada nisu bili toliko skupi kao danas. Teško da će cijene ikada početi padati, stoga se mnogi kupci u potrazi za jeftinijim modelima okreću i onima koji imaju vrlo mnogo kilometara.
Zašto su rabljeni auti sve stariji?
Prosječna starost automobila na cestama, kako diljem svijeta, tako i u Hrvatskoj, u posljednje vrijeme konstantno raste. To nije toliko zbog visokih cijena ili nostalgije vlasnika za starijim modelima već jednostavno zbog toga što se kvaliteta automobila u posljednjih tridesetak godina drastično poboljšala.
Još u devedesetim godinama prošlog stoljeća, automobil star dvadesetak godina s više od 200.000 kilometara, bio je uglavnom stara krntija spreman za otpad.
Danas, zbog mnogo izdržljivijih motora ali i mnogo veće otpornosti na hrđu, dvadeset godina star auto s istim brojem kilometara itekako još uvijek može poslužiti, pogotovo ako je dobro održavan. Uostalom, pogledajte malo oko sebe na cesti i uočit ćete vrlo mnogo auta starijih od dvadeset godina koji još uvijek solidno izgledaju i tako se voze.
Koliko kilometara je previše na rabljenom autu?
Ne tako davno 100.000 kilometara se smatralo idealnom, zlatnom normom za prodaju ili kupnju rabljenog automobila. Sve iznad toga već je bilo prilično rizično.
Danas se ta norma sve više približava brojci od 200.000 kilometara, pogotovo ako se radi o relativno novim autima koji su do tada radili velike godišnje kilometraže i brzo skupili tu cifru na brojčaniku.
No koliko su pouzdani automobili s velikom kilometražom? Jedno je sigurno samo zato što je automobil mnogo kilometara ne znači automatski da je spreman za otpad. Upravo suprotno, činjenica da je stigao na toliku kilometražu, pogotovo ako je relativno mlad (oko pet godina) govori o tome da je korišten kao tipični automobil za duge relacije.
Takva vožnja, posebno na autocesti, ne uništava automobil toliko kao svakodnevna vožnja u gradu. Automobil za duge relacije koji se upali jednom ujutro i zatim radi pet sati na optimalnoj radnoj temperaturi na dugom putovanju i s dvostruko više kilometara vrlo lako može biti u mnogo boljem stanju od onoga koji uvijek vozi samo tri kilometara do vrtića, škole i posla te se stalno pali i gasi bez da uopće dosegne idealnu radnu temperaturu.
Zato, umjesto da se kao kriterij kupnje koristi samo kilometraža, treba uzeti u obzir stanje automobila i za što je on pretežno korišten. Zato nema općenitog odgovora na pitanje koliko kilometara je previše.
U jednom autu to može biti 150.000, u drugom ni 400.000.
Kada je krajnje vrijeme da prodate svoj rabljeni auto?
Tržišna vrijednost automobila starijeg od deset godina obično je prilično niska, pa se ulaganje u popravke ponekad ne isplati ako su troškovi preveliki. Međutim, kod takvog auta je gubitak vrijednosti, ako ga nastavite koristiti, također znatno manji nego kod novog automobila s manje prijeđenih kilometara.
Kako biste odlučili isplati li se popravak vozila s jako mnogo kilometara, možete se osloniti na grubo pravilo.
Sve dok troškovi popravka ne prelaze polovicu tržišne vrijednosti auta (u funkcionalnom stanju), popravak je još uvijek isplativ iz čisto financijske perspektive. Na primjer, ako automobil tržišne vrijednosti od 3000 eura treba popravak od 1000 eura, to bi se itekako moglo isplatiti.
Ako je račun 2000 eura možda je vrijeme da se oprostite od svog auta i ipak odaberete nešto novije i u boljem stanju.