Ljeti, na direktnom suncu, temperatura u unutrašnjosti može narasti i preko 60 stupnjeva, dok po noći padne na ugodnih dvadesetak. To je razlika od 40 stupnjeva. Zimi, pak, temperature ujutro budu debelo ispod ništice, a vozači prvo kada uđu u automobil upale grijanje. I u vrlo kratkom vremenu, s -10 unutrašnjost je zagrijana na 20 stupnjeva. Takve velike, brze i česte temperaturne razlike utječu na sve materijale u unutrašnjosti, koji se pritom stežu i šire, naročito na kokpitu koji je najviše izložen suncu i grijanju. I tako dan za danom, godinu za godinom i nešto se pokvariti ili puknuti mora.
Najčešće se kvarovi događaju elektronici, jer je ona najsitnija i najosjetljivija, pa se to događa i instrumentnoj ploči u koju je, osim brojnih pokazivača, lampica i zaslona, ugrađen i jedan od najvažnijih elektronskih modula. Instrumentna ploča izravno je, naime, povezana sa svim drugim elektronskim modulima i komponentama čitavog automobila – kako bi inače mogla ukazati i upozoriti vozača na neku anomaliju, grešku ili ozbiljan kvar. Što, dakle, kada se kvar dogodi na samoj kontrolnoj ploči?
Nekad davno, mnogo je vozača takve kvarove jednostavno ignoriralo. Čak su se pričali vicevi o, primjerice, Fiat Tipu koji je među prvima uveo više lampica i pokazivača, pa čak i potpuno digitalnu instrumentu ploču, da nešto na njoj jednostavno mora stalno svijetliti, treperiti ili, pak, uopće ne raditi. No, danas zbog takvih nedostataka nije moguć prolazak na tehničkom pregledu.
Čak i banalan kvar, kakvi su i najčešći, a to je da se pokvari pozadinsko osvijetljene digitalnog zaslona pa se podaci s nje ne mogu očitati, znači pad na tehničkom pregledu, jer nadzornik ne može očitati osnovni podatak poput prijeđene kilometraže. Upravo s takvim kvarom stigla je instrumentna ploča Mercedes Vita iz 2018. u servis za elektroniku El Cod Split dok smo pratili popravak instrumente ploče Golfa VI.
- Prije su instrumentne ploče imale neonsko pozadinsko osvijetljene, ali danas je uglavnom riječ o diodama, priča nam vlasnik servisa Zoran Šobota, koji instrumente ploče popravlja već dugi niz godina. Jer, ovlašteni servisi se takvim popravcima ne bave, već kompletnu instrument ploču mijenjaju novom, a to je trošak od najmanje 2500, pa sve do nekoliko desetaka tisuća kuna.
Na starijim automobilima znaju se potrošiti i pokvariti motorići, odnosno zupčasti prijenos na analognim pokazivačima, poneki indikator, zvučnik, a danas najčešće odlaze mikroprocesori i zasloni (LCD). Od prvih malih i crno-bijelih s tek nekoliko podataka, zasloni su narasli na prave televizore u boji s virtualnim instrumentima.
Ovisno o modelu, novi LCD stoji od 500 kuna na više, no treba uračunati i rad vađenja instrument ploče i vraćanja natrag. To je kod našeg Golfa VI možda jednostavno, no nekada treba rastaviti pola kokpita da bi se došlo do instrument ploče, a onda i cijena popravka raste. Na kraju, moderne instrument ploče često zahtijevaju i programiranje, čak i kada kvar nije bio u samom mikroprocesoru.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....