Niske temperature sa sobom često nose neugodna iznenađenja za vozače, a jedno od njih je prazan akumulator. No tu postoji jedno vrlo efikasno rješenje koje će vam uštedjeti vrijeme i novac, paljenje automobila s pomoću starter kablova, ili popularno rečeno "na kleme".
U principu, ako je u pitanju prazan akumulator, skoro svaki automobil možete upaliti s pomoću starter kablova i svaki drugi automobil vam tom prilikom može pomoći. No, koji je točan redoslijed kod paljenja "na kleme", prvo pozitivan ili negativan pol na bateriji, crni ili crveni kabel? S ovim uputama ćemo vam korak po korak, objasniti kako ćete vaš automobil sigurno pokrenuti bez problema i izazivanja kvarova na vašem automobilu ili automobilu s kojim vam je netko drugi prionuo u pomoć.
1. Postavite upozoravajući sigurnosni trokut i obucite sigurnosni prsluk
Naravno, ovo nije potrebno ako vas je nedaća zadesila u vašem dvorištu ili na drugom sigurnom mjestu, no svakako se preporučuje radite li to pokraj prometne ceste ili na nekom frekventnom parkiralištu gdje postoji opasnost da vas neki automobil udari i ozlijedi. Zato osigurajte područje trokutom upozorenja i obucite sigurnosni prsluk dok radite na vozilima.
2. Spojite crveni kabel
Prvo spojite crveni kabel na pozitivni pol automobila kojeg želite pokrenuti. Zatim spojite drugi kraj na pozitivni pol akumulatora automobila donatora. Pozitivni polovi su uvijek označeni simbolom "+". Nemojte pobrkati plus i minus (oznaka "-") polove, jer ova pogreška može biti skupa. Ako zamijenite pozitivni i negativni pol riskirate oštećenje električnog sustava vozila, što može biti izuzetno skupo. Odgovarajući simboli "+ i -" utisnuti su u plastiku oko kontakta akumulatora, a u nekim slučajevima također su utisnuti izravno u kontakte. Ako je oznaku teško pronaći ili niste sigurni u polaritet, nemojte nagađati ili isprobavati. Pogled na upute za uporabu vozila obično pomaže, a ako i tada niste sigurni pozovite stručnjaka, odnosno pomoć na cesti.
3. Spojite crni kabel
Sijedeći korak je spojiti crni kabel na negativni pol akumulatora automobila donatora ili na točku uzemljenja, ako negativni pol nije dostupan. Drugi kraj ide na priključak za uzemljenje/točku uzemljenja automobila u kvaru (pogledajte upute za uporabu) ili slobodno metalno mjesto na bloku motora. Crni kabel nije preporučljivo spajati na negativni pol akumulatora pokvarenog automobila jer postoji opasnost od iskrenja i požara. Radite to samo ako ste na ovom koraku zapeli i ako je motorni prostor čist i nema mirisa benzina. Ako osjetite miris ili je motorni prostor jako zauljen, riskirate požar.
4. Pokrenite motor automobila donatora
Motor automobila donatora mora raditi tijekom pokušaja paljenja "na kleme" inače riskirate pražnjene i/ili kvar akumulatora na automobilu donatoru. Neka automobil donator radi nekoliko minuta prije prvog pokušaja paljenja.
5. Pokrenite motor
Nakon nekoliko minuta pokušajte pokrenuti motor auta s praznim akumulatorom. Ako to ne uspije, pokušajte ponovno nakon još koje minute. Oprez: nakon nekoliko neuspješnih pokušaja pokretanja može doći do oštećenja. Stručnu pomoć bolje je potražiti najkasnije nakon trećeg, četvrtog neuspješnog pokušaja.
6. Ostavite oba automobila upaljena neko vrijeme
Ako se motor automobila u kvaru pokrenuo, ostavite oba vozila da rade još nekoliko minuta. To će pomoći da se napon u akumulatoru stabilizira.
7. Uklonite kabel
Nakon što su oba automobila radila nekoliko minuta prvo odspojite crni kabel s donorskog auta, pa s automobila koji je bio u kvaru. Zatim uklonite crveni kabel istim rasporedom. Nemojte gasiti ni jedan automobil prije toga.
8. Isključite automobil donor
Kaka su kablovi odspojeni možete slobodno isključiti motor automobila donora, ne nipošto ne gasite automobil koji je bio u kvaru.
9. Provozajte se nekoliko kilometara
Provozajte se nekoliko kilometara, najbolje desetak kako biste bili sigurni da se vaš akumulator stigao dovoljno napuniti. Pritom obratite pozornost na signalne lampice na ploči s instrumentima. Ako se nakon paljenja "na kleme" pojavila neka greška najbolje je zaustaviti vozilo i pozvati pomoć na cesti ili se odmah uputiti u servis.
Ako ste pozorno slijedili sve ove upute vaš problem je vjerojatno riješen. No ako se idućeg jutra ili za par dana ponovno pojavi, vaš je akumulator vjerojatno pokvaren ili istrošen zbog starosti. Zamijenite ga.
Odabir kablova je vrlo važan
Preslabi, često jeftini, starter kablovi nisu dobar odabir. Najjeftiniji tanki kablovi često neće biti u stanju prenijeti "dovoljno struje" da bi se pokrenuo motor nekog novijeg benzinskog automobila s velikom baterijom (baterijom velikog kapaciteta), a pogotovo motor dizelaša. Prilikom kupnje posavjetujte se s prodavateljem i tražite odgovarajuće kablove za vaš model vozila.
Također, starter kablovi moraju biti u skladu s DIN standardom 72.553 ili ISO standardom 6722 i biti fleksibilni. Kada je hladno, izolacijski materijal dodatno otvrdne. Stezaljke moraju biti potpuno prekrivene plastikom. Od metala smiju biti otkriveni samo kontaktni dijelovi na vrhu stezaljki.
Proučite korisničke upute za auto
Savjetujemo da prije paljenja automobila s pomoću starter kablova prvo proučite korisničke priručnike za oba automobila. Oni pružaju informacije o posebnim detaljima za to vozilo. Obavezno slijedite tamo opisani redoslijed i upute, u ekstremnim slučajevima baterija ili upravljačka jedinica mogu se uništiti, a vi možete biti ugroženi curenjem kiseline iz akumulatora.
Što s električnim automobilima?
Električna vozila i plug-in hibridi opremljeni su i klasičnom startnom baterijom od 12 volti za aktiviranje visokonaponskog sustava. Prazni ili neispravni akumulatori stoga su moguća pojava i kod njih. Starter kablovi za pokretanje vozila mogu i ovdje pomoći, no ako niste iskusni ili sigurni, bolje se ne petljati s tim. Osim niskonaponskih kablova u električnom autu ima mnogo visokonaponskih kablova koji su uglavnom označeni narančastom bojom. Ne dirajte ih ni u kojem slučaju, jer mogu biti opasni po život. Električni automobili mogu u teoriji pomoći i drugima kao donatori struje iz niskonaponskog akumulatora, no proizvođači to obično ne preporučuju. Električna vozila obično su opremljena osjetno manjim startnim baterijama. Zato bi u najgorem slučaju električni automobil koji donira struju mogao oštetiti svoju bateriju ili električni sustav.