Krene s jedva čujnim metalnim zveckanjem u prvim sekundama nakon paljenja, u niskim okretajima jedva iznad praznog hoda. Ne reagirate li odmah i odvezete automobil mehaničaru na pregled i vjerojatnu zamjenu lanca razvodnog mehanizma, riskirate ozbiljan kvar motora i odlazak u servis na kamionu šlep-službe.
U četverotaktnom motoru, otvaranje i zatvaranje usisnih i ispušnih ventila mora biti savršeno usklađeno s okretanjem radilice. Kao svirači u orkestru. Ulogu dirigenta pritom igra lanac, koji kružno gibanje radilice prenosi na bregasta vratila. Samo će se u tom slučaju ventili otvarati i zatvarati u pravom trenutku i motor raditi besprijekorno.
Lanac se za povezivanje radilice i bregastih vratila koristi još od 1910., a tek osamdesetih s razvojem plastike i gume počeo ga je istiskivati zupčasti remen, koji se danas koristi u čak dvije trećine benzinaca i dizelaša, uglavnom poprečno ugrađenih četverocilindraša i trocilindraša. Jeftiniji je u proizvodnji, ne traži podmazivanje, ne puca iznenada, radi tiše i bolje prigušuje vibracije.
Pojedini proizvođači, međutim, odlučili su ostati vjerni lancu, u prvom redu BMW, Mercedes i Porsche. Prednost? Traje dulje i podnosi veća opterećenja, pa je pogodniji za motore sa šest ili osam cilindara, odnosno sportske automobile i SUV modele. I, za razliku od zupčastog remena, nije sklon iznenadnom pucanju, niti traži održavanje, odnosno redovitu zamjenu. Trebao bi, naime, trajati koliko i motor.
Većina proizvođača u uputstvima za održavanje automobila stoga uopće ne navodi interval zamjene lanca (za razliku od zupčastog remena). “Preporučljivo ga je provjeriti nakon 100.000 kilometara, premda uz redovito održavanje i vožnje na dugim relacijama znaju izdržati i po 500.000 kilometara,” otkriva nam Sascha Draxler iz sesvetskog Autoconnecta.
To, međutim, ne znači da traje vječno, pogotovo ako je riječ o tzv. simplex, odnosno jednostrukom lancu (BMW, VW, Audi). Situacija je neusporedivo bolja s tzv. duplex lancima (Mercedes), kao i danas sasvim rijetkim tzv. triplex lancima (stari Ferrariji). Na životni vijek lanca najviše utječe podmazivanje, stoga je izuzetno važna redovita provjera razine ulja u motoru, kao i redovite izmjene.
Pogotovo ako automobil uglavnom vozite po gradu. U tom slučaju, stručnjaci savjetuju izmjene svakih 10.000 kilometara, a u slučaju vožnje otvorenom ili autocestom svakih 15.000 kilometara. Bez obzira na tzv. long life ulja i preporuke proizvođača o 20.000 ili čak 30.000 kilometara. O dovoljnoj količini i kvaliteti ulja u motoru, naime, ovisi i životni vijek ostalih dijelova bitnih za rad lanca – natezačima, vodilicama i lančanicima.
Stvar koja posebno loše djeluje na lanac – česte kratke vožnje i s time povezani česti hladni startovi. Motorno ulje, naime, besprijekorno podmazuje tek kad se potpuno zagrije, a za to mu je potrebno vrijeme. Radnu temperaturu, a to je 100 stupnjeva Celzijevih, većina današnjih motora postiže tek nakon pola sata vožnje. Temperatura rashladne tekućine pritom ne govori puno, jer kad se zagrije na 90, temperatura ulja u motoru još uvijek može biti ispod 60 stupnjeva Celzijevih. A lancu je potreban stabilan pritisak ulja...
Premda proizvođači rezervnih dijelova u proizvodnji razvuku lanac, s vremenom ipak dolazi do dodatnog rastezanja. I to je sasvim uobičajeno. Prijeđe li, međutim, rastezanje određenu vrijednost, doći će do nepravilnih vremena otvaranja i zatvaranja ventila, pa motor neće raditi optimalno. Simptomi? Povećana potrošnja goriva, trzanje pri dodavanju gasa, gubitak snage, teško paljenje, nemiran rad u praznom hodu i – najlakše za primijetiti – metalno zveckanje u prvim sekundama rada motora i to malo iznad praznog hoda, oko 1500 okretaja.
U najgorem slučaju čak može doći i do pucanja, što nerijetko dovodi do potpunog uništenja motora. A da je do prekomjernog rastezanja lanca doista i došlo može utvrditi mehaničar u servisu, jer dijagnostički uređaji registriraju produljenje zahvaljujući senzorima radilice i bregastih vratila.
Trošenju su skloni i natezači, vodilice i lančanici, pogotovo ako su od lošeg materijala. U pojedinim bi ih slučajevima bilo dovoljno zamijeniti da bi lanac nesmetano radio dalje, ali motor nerijetko treba rastaviti do te mjere da je preporučljivo odmah zamijeniti i lanac. I obrnuto, treba li mijenjati lanac, u pravilu se pritom mijenjaju i natezači, vodilice i lančanici.
Stoga se lanci najčešće prodaju u kompletu s pripadajućim natezačima, vodilicama i lančanicima, a cijene se ovisno o proizvođaču i modelu kreću od 200 do 800 eura. Pod uvjetom da je riječ o rednim motorima, jer su još skuplji su za boxere i V-motore.
Najskuplji dio troška zamjene lanca razvodnog mehanizma pritom nije sami lanac, već rad mehaničara. “U najboljem slučaju riječ je o tri do četiri radna sata, ali kod automobila sa stražnjim pogonom i uzdužno ugrađenim motorom često treba izvaditi cijeli motor, za što je potrebno i više od 20 radnih sati,” objašnjava Draxler. Više radnih sati, također, iziskuju i boxer, odnosno V-motori. U to valja uračunati i obavezno temeljito čišćenje motora, osobito sita i uljne pumpe od sitnih komadića plastike ako je stradala vodilica, jer mogu ometati normalno cirkuliranje ulja po motoru.
“Mehaničar će prilikom izmjene lanca temeljito provjeriti cjelokupni uljni krug, jer komadići plastičnih vodilica ne završavaju samo u karteru, nego i u situ, kao i u cijevima uljne pumpe. Da bi bio siguran da je sve odrađeno kako treba, na kraju će provjeriti i tlak ulja,” tvrdi Draxler.
Nastavi li se zveckanje i nakon zamjene lanca, vjerojatno je riječ o nestručnoj zamjeni ili lošoj kvaliteti ugrađenih dijelova. Valja stoga izbjegavati (pre)jeftine dijelove sumnjive kvalitete i ugrađivati ili originalne rezervne dijelove ili zamjenske provjerenih proizvođača, kao što su Schaeffler, Febi ili SWAG. “Kad je riječ o najčešćem pacijentu, a to je 2,0-litreni četverocilindraš tvrtke BMW s oznakom N47, kvalitetan zamjenski komplet lanca stoji oko 400 eura, pa se cijena zamjene kreće oko 1300 eura, zaključuje Draxler.
Audi: 30 radnih sati za zamjenu svih lanaca
Lanac je koristio i popularni V6 TDI (EA896). Uz čak četiri lanca, trebalo je zamijeniti još i hrpu vodilica i natezača te još jedan zupčasti remen. Nasljednik EA897 prepolovio je broj lanaca, ali je u pojedinim modelima trebalo je izvaditi motor.
BMW: U prvom planu problematični N47
Problemi s lancem posebno se vrte oko dizelskih motora s internom oznakom N47. Riječ je o 1,6-litrenom i 2,0-litrenom motoru koji se 2007. počeo ugrađivati u seriju 1 (E87 i F20), seriju 3 (E90 i F30) i seriju 5 (E60 i F10). Dodatno se taj motor ugrađivao i u Mini, kao i u Toyotu (nisu zabilježeni problemi). Kao i kod Volkswagena, radilo se o jednostrukom lancu (simplex). Na probleme s lance, također, nisu imuni ni N20 i njegov nasljednik B48, pa čak ni trocilindarski B38.
Mercedes: Pogođeni, ali kod nas rijetki benzinci V6 i V8
I drugi njemački proizvođač poznaje na probleme s razvodnim mehanizmom, pogotovo na kod nas srećom rijetkim benzinskim V6 i V8 s oznakama M272 i M276, odnosno M273, M278 i M176. Problematičan je i na našim cestama puno češći četverocilindraš M271, koji se ugrađivao u A, C i E-klase proizvedene između 2004. i 2012.
Volkswagen: S remena na problematični lanac prešli su 2003.
Problemi s lancem osobito pogađaju motore serije EA111, a riječ je o 1,2-litrenim i 1,4-litrenim benzicima TSI koji su se ugrađivali posvuda u grupaciji i mogu se pronaći u Golfu 5 i 6, prvoj generaciji Tourana do 2015., ali i drugoj generaciji Škode Octavije ili prvoj Audija A1. Volkswagen nikad nije objavio opoziv, a nije se više nadati ni popustu prilikom zamjene, jer su automobili danas ionako stariji od 10 godina. Problemi se i dalje događaju, premda su lanac i ostali dijelovi u međuvremenu “optimizirani”.
BMW
U prvom planu problematični N47
Problemi s lancem posebno se vrte oko dizelskih motora s internom oznakom N47. Riječ je o 1,6-litrenom i 2,0-litrenom motoru koji se 2007. počeo ugrađivati u seriju 1 (E87 i F20), seriju 3 (E90 i F30) i seriju 5 (E60 i F10). Dodatno se taj motor ugrađivao i u Mini, kao i u Toyotu (nisu zabilježeni problemi). Kao i kod Volkswagnea, riječ je bilo o jednostrukom lancu (simplex). Nisu, međutim, na probleme s lancem imuni ni N20 i njegov nasljednik B48, pa čak ni trocilindarski B38.
Mercedes
Pogođeni, ali kod nas rijetki benzinci V6 i V8
Ni njemački proizvođač nije imun na probleme s razvodnim mehanizmom, pogotovo na kod nas doduše rijetkim benzinskim V6 i V8 motorima s oznakama M272 i M276, odnosno M273, M278 i M176. Podjednako je problematičan i na našim cestama puno češći četverocilindraš M271, a u pravilu je riječ o A, C i E-klasama proizvedenima od 2004. do 2012.
Audi
30 radnih sati za zamjenu svih lanaca
Lanac je koristio i popularni V6 TDI (EA896). Uz čak četiri lanca, trebalo je zamijeniti još i tucet vodilica, tri natezača i još jedan zupčasti remen. Nasljednik EA897 prepolovio je broj lanaca, ali je u pojedinim modelima trebalo izvaditi čitavi motor.
Volkswagen
S remena na problematični lanac prešli su 2003.
Problemi s lancem osobito pogađaju motore serije EA111, a riječ je o 1,2-litrenim i 1,4-litrenim benzicima TSI koji su se ugrađivali posvuda u grupaciji i mogu se pronaći u Golfu 5 i 6, prvoj generaciji Tourana do 2015., ali i drugoj generaciji Škode Octavije ili prvoj Audija A1. Volkswagen baš i nije bio sklon radi ovih problema organizirati opoziv, a nije se više nadati ni popustu prilikom zamjene, jer su automobili danas ionako stariji od 10 godina. Problemi se i dalje događaju, premda su lanac i ostali dijelovi u međuvremenu “optimizirani”.
Čujete li zveckanje, pođite mehaničaru
Na probleme s lancem upućuje metalno zveckanje, koje se čuje u prvim trenucima rada motora na oko 1500 okretaja
Kratke vožnje pogubne su za lanac
Svakodnevni hladni startovi bitno skraćuju vijek trajanja lanca, jer ulju za zagrijavanje treba i do 30 minuta
Ukratko
Zamjena lanca jedan je od najčešćih, a često i najskupljih zahvata na automobilima proizvedenima između 2005. i 2015., pogotovo ako su u pitanju Audi, BMW i Mercedes (izuzetak nije ni AMG)
S lancem se u pravilu mijenjaju i pripadajuće vodilice, natezači i lančanici, jer je u pojedinim slučajevima za pristup razvodnom mehanizmu potrebno izvaditi cijeli motor (stražnji pogon, uzdužno ugrađeni motori)
Zupčasti remen je jeftiniji, ne traži podmazivanje, radi tiše i bolje prigušuje vibracije. Ne podnosi, međutim, opterećenja kao lanac
Lanac razvodnog mehanizma posebno je osjetljiv na količinu i kvalitetu ulja. Stručnjaci preporučuju izmjenu ulja svakih 10.000 km vozite li uglavnom kraće, odnosno 15.000 km dulje relacije
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....