Kupili ste novi automobil, pa smatrate da barem neko vrijeme ne morate brinuti o mogućim popravcima i održavanju? Upravo suprotno: želite li miran san, trebalo bi ga tretirati zaštitnim voskom praktički čim izađe iz prodajnog salona, jer se samo tako može na duže vrijeme izbjeći njegovo poliranje. No, tako što u nas ne radi gotovo ni jedan vozač premda mu automobil već nakon par mjeseci na laku ima holograme i druge ogrebotine, što znači da je u velikoj većini slučajeva zreo za poliranje dok je još gotovo posve nov.
Uloga laka nije samo da vaš automobil učini sjajnim i privlačnim. On ima i drugu zadaću, a ta je zaštita lima vozila od vanjskih utjecaja. Stoga je njegovo održavanje od krucijalne važnosti. Kada je njegova površina znatnije oštećena, vlaga i prljavština mogu stvoriti idealan poligon za nastanak korozije.
Kada je lak postojan, on vaš automobil štiti od insekata, oštećenja od kamenčića, soli kojom se sipaju ceste tijekom zimskih mjeseci, nadalje smole koja može kapati ako nesmotreno parkirate, a tu su i sunčeva svjetlost, prljave kiše i drugi utjecaji.
Sunce i mraz najviše utječu na trošenje površinskog sloja, i tada lak gubi svoj sjaj ili kako bi se narodski reklo – apšisa. Sredstva za poliranje djeluju na principu abrazivnih čestica koje mogu ukloniti mat gornji sloj i sitne ogrebotine na njemu.
Prije samog poliranja vrlo je važno temeljito očistiti karoseriju vašeg auta od insekata, hrđe, prašine i slično. Kada se to ne bi učinilo moglo bi doći do oštećenja tijekom poliranja.
I zato postoje posebni proizvodi dizajnirani za određene vrste prljavštine koji ih mogu učinkovito ukloniti iz boje. Ako se odlučite za pranje u automatskim praonicama, nemojte koristiti vosak, jer bi time mogli smanjiti učinkovitost poliranja. Nakon što se posušili karoseriju, zaštitite određene dijelove poput stakala i farova, a plastične i gumene dijelove poput branika i brtvi tretirajte posebnim proizvodima.
Ako vaš lak ima oštećenja od kamenčića, potrebno ih je sanirati prije samog poliranja, a to lako možete učiniti i sami kod kuće. Najbolje je kupiti posebne olovke koje su namijenjene za takve popravke, po mogućnosti one koje proizvodi sam proizvođač kako bi se boja laka podudarala. Idealno vrijeme za poliranje je kada je temperatura zraka umjerena.
Ako je prehladno lak se ne može dobro posušiti i na karoseriji se mogu pojaviti tragovi, dok se za vrućeg vremena polir pasta prebrzo upija u boju i stvaraju se mrlje. Također, važno je ne polirati lak na direktnoj sunčevoj svjetlosti pa je proljeće idealno za takvu radnju.
Kako pravilno polirati? Poliranje je u osnovi ništa drugo nego brušenje boje, ali na mikro i nano razini. Automobilska boja obično ima debljinu od 100 do 140 mikrona. Ovisno o vrsti abrazivnih čestica, tijekom poliranja se ukloni oko 0,1 do 0,5 mikrometara boje. Idealno je površine vozila podijeliti na nekoliko dijelova i svaki od njih raditi postupno.
Samo poliranje možete izvesti ručno ili strojno. Strojno poliranje vozila vremenski je znatno isplativije ako vladate pravom tehnikom i prije svega ako koristite odgovarajući preparat. On se nanosi na navlaženu spužvu pričvršćenu na rotirajuću ploču. Važno je ne pritiskati prejako i ne polirati predugo na jednom mjestu.
Stroj uvijek mora biti u pokretu. Ručno ispolirajte teško dostupna mjesta, dok rubovi zaslužuju više njege. Ako se odlučite za ručno poliranje, sredstvo nanesite na posebnu spužvu i blagim pritiskom nanosite na sve površine laka. Možete izvoditi kružne pokrete ili spužvicu pomicati naizmjenično okomito i vodoravno. Pređite preko iste površine više puta, dok ne primijetite da je lak postao posebno gladak.
Nakon završetka poliranja potrebno je ukloniti višak paste posebnom krpom od mikro vlakana. Kada koristite čisto abrazivna sredstva za poliranje, potrebno je lak tretirati konzervansom. Za postizanje najboljeg mogućeg sjaja koristite vosak, nano ili keramičku alternativu. Na kraju moramo napomenuti kako nepisano pravilo kaže kako se lak može polirati najviše dva puta godišnje, no sve ovisi o vrsti boje i jasno, je li vozilo bilo garažirano ili ne.