Većini koji nas prate od samih početaka ime Maserati bi-turbo dobro je poznato i izazva poštovanje. Jer, 80-ih i početkom 90-ih tvrtka s Neptunovim trozupcem kao zaštitnim znakom bila je ta koja je postavljala mjerila. Njen V6 bi-turbo bio je prvi serijski motor na svijetu s dva paralelna turbo-punjača, a verzija obujma dvije litre, namijenjena primarno talijanskom tržištu zbog restriktivne porezne politike na veće motore, u svojoj najsnažnijoj varijanti razvijala je gotovo nestvarnih 306 KS i godinama držala rekord po specifičnoj snazi među serijskim motorima.
Novi motor Nettuno želi vratiti taj ugled. Maserati je već najavio MC20, novi supersportski automobil sa središnjim motorom, no sada objavljuje i detalje o pogonskom agregatu koji će ga pokretati. Nakon puna dva desetljeća ovo je prvi Maseratijev motor iz vlastitog razvoja i razvidno početak raskida s Ferrarijem, koji je posljednjih 10-ak godina bio dobavljač pogonskih agregata kolegama iz Modene.
No, kako više nisu korporacijski vezani (Ferrari se početkom 2016. izdvojio iz koncerna FCA), a Maserati želi poraditi na vlastitom identitetu, trebao mu je i novi motor. Razvoj je počeo još pred pet godina, a rezultat je uistinu dojmljiv. Kako bismo stvari stavili u jasniju perspektivu, recimo da novi 3,0-litreni V6 bi-turbo razvija 50 konja više nego aktualni Ferrarijev 3,8-litreni V8 bi-turbo u modelu Levante Trofeo – 630 prema 580. Podjednako su dojmljivi i ostale detalji, o kojima možete čitati dolje.
No, ovdje valja malo stišati euforiju. Nettuno i MC20 za Maseratija su ‘Biti ili ne biti’. Jer, osim Levantea, ostali modeli baš se ne mogu pohvaliti prodajnim rezultatima, a aktualna korona-kriza sigurno ne pomaže financijskoj konsolidaciji. Ipak, nova tehnika iz Modene mnogo obećava i na njenim krilima lako je moguć novi uzlet – ili početak nove ere, kako kažu u Maseratiju.
Ukratko
Inovativni sustav paljenje smjese - Iz Formule 1 za cestovnu uporabu
Sustav paljenja s predkomorama koriste aktualni motori u Formuli 1, no Maserati ga po prvi puta uvodi u serijski motor namijenjen cestovnoj uporabi. Kako radi? U sredini glave, iznad mjesta gdje se obično nalazi svjećica, u Maseratijevom motoru je posebna komora, a u njoj svjećica. Komprimirana smjesa tako se prvo pali u predkomori, a zatim užareni plinovi kroz niz mlaznica ulaze u glavnu komoru i praktički trenutno pale glavninu smjese u njoj. To podiže učinkovitost, a za one okretaje kada takav način paljenja nije moguć, sa strane je u svakom cilindru još jedna svjećica.
Dvostruki sustav ubrizgavanja - Izravno visokotlačno i u usisne kanale
Kako bi mogao učinkovito i kultivirano raditi u širokom rasponu režima, Nettuno paralelno koristi visokotlačno (350 bara) izravno ubrizgavanje i konvencionalno ubrizgavanje (6 bara) u usisne kanale. Na taj način omogućeno je stvaranje vrlo homogene smjese neovisno o opterećenju, što smanjuje sklonost samozapaljenju i nekontroliranom detonantnom izgaranju, unatoč vrlo visokom stupnju prednabijanja i visokom kompresijskom omjeru za jedan turbo-motor od čak 11:1. U Maseratiju tvrde da time uz povećanje učinkovitosti i nižu emisiju smanjuju i buku u nižim okretajima.
V-raspored pod kutem od 90° - Neobičan razmak paljenja i uravnoteženost
Baš poput originalnog V6 bi-turbo i kod Nettuna su redovi cilindara razmaknuti za 90 stupnjeva, a nasuprotne klipnjače vezane su za ista koljena radilice, bez kutnog pomaka. Takva konstrukcija za posljedicu ima neobičan razmak paljenja za 6-cilindarski motor - naizmjenice 90, pa 150 stupnjeva okretaja radilice – ali jednako tako omogućava dobru uravnoteženost inercijskih sila samo utezima na koljenastom vratilu, bez dodatnih komplikacija i mase. Konačni rezultat je visok krajnji broj okretaja od 8000 u minuti i zasigurno simpatičan grgljav zvuk pri nižim okretajima.
Snaga, učinkovitost i ekologija - Moćne performanse uz čisti ispuh
Već na papiru performase motora Nettuno izazivaju poštovanje - najveća snaga od 630 KS (210 KS po litri obujma!) pri 7500 okretaja, uz čak 730 Nm okretnog momenta u rasponu od 3000 do 5500 okretaja. Za razliku od nekadašnjih Maseratijevih V6 motora, Nettuno nema izrazito kratki hod klipa (promjer x hod: 88 x 82 mm), no zato prije nabrojena tehnika i kompaktnije komore izgaranja svakako doprinose učinkovitosti. Maserati se hvali specifičnom potrošnjom od 289 g/kWh, što je odličan rezultat i za obične motore, a ispuh pritom udovoljava najstrožoj aktualnoj normi Euro 6d.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....