Motor nepravilno radi, gubi snagu, povremeno trza, a na ispuhu je primjetna prekomjerna količina crnog dima - simptomi su koji upućuju na mogući kvar ventila EGR, odnosno probleme u sustavu za recirkulaciju ispušnih plinova. Exhaust Gas Recirculation (EGR), temelji se na povratu jednog dijela, 5-15 % ispušnih plinova (ovisno da li se radi o benzinskom ili dizelskom motoru) u usisni sustav i ponovnom sagorijevanju unutar cilindara.
Razlog za povrat dijela ispušnih plinova u ciklus rada motora je snižavanje vršnih temperatura izgaranja i dodatnog sagorijevanja čestica, čime se u konačnici smanjuje potrošnja, ali i količina kancerogenih dušičnih oksida u ispuhu. Dušik je na sobnoj temperaturi inertan i bezopasan, ali izložen visokim tlakovima i temperaturama koji vladaju u cilindrima pri sagorijevanju, pretvara se u vrlo štetni NOx.
Prvotno se ventil EGR pojavio na dizelašima koji koriste visoke kompresije i temperature za rad, no posljednjih godina za postizanje sve zahtjevnijih ekoloških normi primjenjuje se i kod benzinaca. Ventil nije izolirani element već dio skupine komponenti koja uključuju i dodatne cijevi, a kod modernih elektroničkih sustava tu su i dodatni kontrolni ventili, senzori, kablovi i elektromotori koji ga pokreću.
Bliski kontakt s ispušnim plinovima razlog je zbog kojeg su ti ventili podložni kvarovima, odnosno prljanju i začepljenju, koje im onemogućuje pravilan rad. Posebno česti su kvarovi kod malih dizelaša koji se većinom koristite u gradu, na relacijama koje traže česte hladne i kratke vožnja, koje negativno utječu na rad sustava recirkuliranja plinova.
No, postoje i drugi razlozi, kao što je neadekvatno ulje ili njegova premala količina, potrošene košuljice cilindara ili prstenovi klipova, zbog čega dolazi do prodora ulja u komoru za sagorijevanje. Kvar mogu izazvati i pohabane vodilice ventila, neispravan odušak uljnog korita ili turbopunjača, te uporaba goriva koje sadrži preveliku količinu sumpora.
Kvar na ventilu ne znači odmah kupovinu novog, koja nije nimalo jeftina. Ovisno o tipu motora ventil EGR stoji od 700 do 2500 kuna, a kad tome pridodamo stručne ruke (sat i pol do dva rada) trošak se s lakoćom penje i do 4000 kuna. Srećom, u većini slučajeva problem se može riješiti čišćenjem. Auto će zbog toga ostati nešto duže u radionici, ali dobro obavljen posao jamči rezultat usporediv s novim ventilom i ukupni trošak u većini slučajeva debelo ispod 1000 kuna. No, ako je došlo do oštećenja elektromotora koji pokreće ventil, jedino rješenje je zamjena.
Postoji i mogućnost isključivanja, odnosno blokiranja kanala ventila, što je bez većih problema primjenjivo kod starijih modela koji imaju mehaničke sustave bez elektronske kontrole povezane s motorom. Moguće je i kod modernih automobila, ali tad treba promijeniti i software. U suprotnom može doći do još veće štete. No, ta opcije nije preporučljiva s obzirom na to da bez ventila ERG motor teško da će biti u stanju ispuniti ekološke norme...
Ukratko Uz vibracije i gubitak snage motora, jedan od vidljivih znakova kvara na ventilu EGR je plavkasta boja boje kućišta ventila
Učestale vožnje na kratkim relacijama, previsoka razina ili neadekvatno ulje u motoru, istrošene karike, te prisutnost sumpora u gorivu, najčešći su uzroci začepljenja ventila EGR
Kod motora novije generacije ventilom EGR upravlja elektromagnetski sklop s potenciometrom povezan s elektronikom motora, koji određuje položaj i stupanj otvorenosti klapne ventila
Nakon čišćenja ili zamjene ventila potrebna je provjera uz pomoć dijagnostičkog uređaja, da se ustanovi položaj u kojem se nalazi i stupanja otvorenosti klapne mehanizam ventila |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....