dobro je znati

Nije bezazleno: Evo koliko često biste trebali kontrolirati tlak u gumama i na koliko bara voziti zimi

Ovisno o tome koliko vozite, starosti i stanju guma, ili vremenu tlak zraka u gumama nije konstantan već se često mijenja

Gume zimi, ilustracija

 Profimedia

Ispravan tlak zraka u gumama je ključan za sigurnost automobila ali i za "zdravlje" samih guma. Ako tlak u gumama nije ispravan, to utječe na životni vijek guma, a može biti i vrlo opasno.

Propisani tlak u gumama dosta se razlikuje od auta do auta, a ovisi o vrsti guma, masi automobila i njegovom opterećenju. Podaci o ispravnom tlaku u gumama obično se mogu pronaći na B-stupu automobila na strani vozača ili na unutrašnjoj stani poklopca otvora za nadolijevanje goriva. Ako nisu ni na jednom od ovih mjesta, sigurno ćete ih pronaći u uputama za korištenje automobila.

image

Gume zimi, ilustracija

Profimedia

Ovisno o tome koliko vozite, starosti i stanju guma, opterećenju auta, vanjskoj temepraturi i mnogim drugim faktorima tlak zraka u gumama nije konstantan već se često mijenja, a s vremenom ponekad zna i znatno pasti. Zbog toga se preporučuje redovito provjeravati stanje tlaka u gumama. To ne mora biti previše često, a idealno bi bilo da tlak provjerite pri svakom drugom točenju goriva. Za većinu vozača je to otprilike svaka dva tjedna do mjesec dana.

Što se može dogoditi ako je tlak u gumama neispravan? Ako je tlak zraka prenizak, površina kojom guma ima kontakt s cestom se povećava. Sukladno tome, povećava se i otpor kotrljanja, što u konačnici dovodi do veće potrošnje goriva.

image

Gume zimi, ilustracija

Profimedia

Također, čak i kod malog odstupanja guma se blago deformira, a zbog toga se stabilnost u vožnji smanjuje. To u ekstremnim slučajevima može završiti tragično, pogotovo ako prebrzo vozite u zavojima. Iz istog razloga povećava se put kočenja, a gume čak mogu puknuti tijekom vožnje.

Još opasniji je previsok tlak u gumama. U tom se slučaju površina kojom guma ima kontakt s cestom smanjuje. Time se smanjuje otpor kotrljanja i potrošnja goriva, ali se istovremeno povećava trošenje gume na kontaktnoj površini. Guma zbog manje kontaktne površine ima duži put kočenja i veću mogućnost za proklizavanje u zavojima. Također se povećava rizik od akvaplaninga.

image

Gume zimi, ilustracija

Profimedia

Na koliko pumpati?

Automobilske gume većine modela automobila obično pumpamo na tlak od 2 do 2,4 bara, a preporučenu brojku za vaš automobil, koja je obično istaknuta na naljepnici negdje na automobilu (obično na limu unutarnje strane, ili okviru vrata), valja primjenjivati tijekom cijele godine jer ne postoje različiti brojevi za ljeto ili zimu.

Međutim, vanjska temperatura ipak utječe na tlak u gumama, pa ćete zato zimi kada stignu "minusi" trebati češće provjeravati i dopunjavati gume zrakom nego u ljetnim mjesecima, a sve kako biste održali idealan tlak koji je jedan od bitnijih faktora za sigurnost vožnje.

Staro mišljenje vozača je da su nedovoljno napumpane gume bolje za vožnju po zimskim uvjetima jer tada gume ostvaruju veći kontakt s terenom po kojem voze. Teoretski, to je točno, a ponekad je i korisno, primjerice pri izvlačenju iz dubokog pijeska, no zapravo nije sigurno voziti s niskim tlakom u gumama. Držite tlak i ljeti i zimi koliko preporuča proizvođač...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. lipanj 2024 22:33