SVE SIGURNIJI

NOVI SIGURNOSNI SUSTAVI Vozači sve dalje od volana, a sve bliže Jamesu Bondu

Nova generacija sveprisutnijih sigurnosnih sustava za pomoć vozaču korištenjem tehnologija koje će uskoro omogućiti i posve autonomnu vožnju pojam aktivne i pasivne sigurnosti podiže u posve novu dimenziju. A to nas često i zbunjuje. Često nam pišete kako funkcionira neki novi sigurnosni sustav i ima li to smisla, pa evo i jednostavnih pojašnjenja...
 ANDRAS LINDLAHR, DAIMLER

Elektronički sustavi koji doprinose aktivnoj i pasivnoj sigurnosti te pomažu vozaču u svakodnevnim situacijama već odavno nisu privilegija samo premium automobila nego su postali posve uobičajena oprema već i u nižim klasama. No, automobilska industrija ne spava lovorikama nego te sustave konstantno unapređuje, stvarajući posve novu generaciju sustava za pomoć vozaču korištenjem tehnologija koje će u skoroj budućnosti omogućiti i posve autonomnu vožnju pojam aktivne i pasivne sigurnosti podiže u posve novu, drastično višu dimenziju. Pritom sve više udaljujući vozača od upravljača, ali i darujući mu neke posve nove sposobnosti, dosad svojstvene samo izmišljenim filmskim junacima...

Najveći arsenal takvih sigurnosno-praktičnih dodatka trenutno nudi nova Mercedesova E klasa - koristeći radare, ultrazvučne senzore, kamere i sva ostala umrežena elektronička osjetila, ta pametna limuzina stvara vlastitu sliku realnosti oko sebe i dobrim dijelom sama određuje kako će se u tom prostoru kretati bez kontakata s drugim objektima.

Active Braking & Evasive Steering Assist

Asistenti koje pomažu pri obilasku pješaka

Photoproduction Hanselmann

Mercedesove elektroničke oči gledaju dovoljno daleko da je do brzine od približno 65 km/h moguće detektirati pješake koji iskorače na cestu i zaustaviti vozilo prije nego što dođe do naleta na njih. No, ako pješak iskorači neposredno ispred vozila, vozač to uoči i okrene upravljač u namjeri da izbjegne nalet, sustav će mu automatski pomoći precizno dozirajući podršku okretanju upravljača (funkcija Evasive Steering Assist). Ipak, neće sam skretati ako inicijalni poticaj ne dođe od vozača, jer bi ga to moglo zbuniti i natjerati ga da spontano okrene upravljač u suprotnu stranu i tako izazove još teže posljedice.

Cross Traffic Function

Automatska reakcija na samo na prepreke ispred auta, već i na one s boka

Sustavi koji automatski koče pred preprekom više nisu novost u automobilskom svijetu i postaju uobičajena oprema već i u nižim klasama, no Mercedes dodaje jednu novu i vrlo korisnu dimenziju - Cross Traffic Function, koja omogućava da se E klasa ukopa i ako opasnost dolazi s boka! Koristeći informacije s radarskih senzora sprijeda i višefunkcijske stereo kamere auto točno zna da li vozilo ispred njega stoji ili se kreće, udaljava li se ili približava i kojom brzinom. Ako vozač slučajno zakasni s reakcijom i računalo procijeni da je sudar neizbježan, auto će automatski aktivirati kočnice. Do tuda je sve više-manje poznato. No, što ako opasnost prijeti sa strane? S obzirom na to da Mercedesove elektroničke oči i uši ne gledaju samo ravno naprijed, već i oko sebe, E klasa je u stanju uočiti i vozila koja dolaze s boka, što je uobičajena situacija na raskršćima, pa ako vam netko, primjerice, oduzme prednost, auto će automatski usporiti ili zakočiti kako bi se izbjegao bočni sudar. Ovisno o prometnoj situaciji, sustav je u stanju izbjeći kontakt s drugim vozilom koje nailazi s boka brzinama do otprilike 70 km/h, a u najmanju ruku smanjit će posljedice ako do kontakta ipak dođe. No, isto tako je zanimljivo da sustav uopće neće reagirati procijeni li da se vaša putanja neće presjeći s vozilom koje dolazi sa strane, dopuštajući da se vozila mimoiđu na udaljenosti koja je za promatrača u autu neugodno kratka. Što je samo još jedan dokaz koliko je brza i precizna obrada informacija u automobilskim elektroničkim mozgovima. Očito nas do auta sposobnih za sigurnu autonomnu vožnju ne dijeli još mnogo...

Active Braking Assist

Ako nema prolaza, auto će automatski zakočiti

Na prezakrčenim europskim autocestama zastoji su svakodnevna pojava, a najteže nesreće događaju se upravo kad vozači nalete na takav zastoj uopće ga ne očekujući. Mnogi vozači u tim situacijama prekasno reagiraju, gubeći tako dragocjene metre koji bi spasili ne samo lim, već i živote. Stereo kamere i radarski senzori u novoj E klasi u stanju su prepoznati takav problem, odnosno situaciju koja vozaču ne nudi izlaz da manevrom izbjegne nalet na vozilo koje stoji ili se vrlo sporo kreće ispred, jer su i drugi prometni traci s lijeve i desne strane zauzeti, pa auto tad odmah reagira maksimalnim kočenjem, rapidno smanjujući brzinu, čime omogućuje da se izbjegne sudar ili barem značajno smanje njegove posljedice. Ta nova funkcija sustava aktivne pomoći pri kočenju operativna je do brzine od 130 kilometara na sat.

Remote Parking Pilot

Parkiranje u stilu tajnog agenta 007

Mnogi se sigurno sjećaju scene u kojoj Pierce Brosnan kao James Bond, u filmu Sutra nikad ne umire, mobitelom daljinski navodi svoj BMW 750iL parkirnom garažom kako bi si ga približio i uskočio u njegovu zaštitu i pritom se obračunao s hrpom zlikovaca. No, ono što je pred dvadesetak godina bila tek filmska fantazija, danas je realnost. Istina, motivi su drugačiji, no princip je isti - lagano klizeći prstom po zaslonu mobilnog telefona možete elegantno navoditi auto u svoju garažu ili ga ugurati u bilo koje parkirno mjesto. Za tako što oprema mora sadržavati pametnim ključ i automatski mjenjač, a vozačev mobitel udaljen ne više od tri metra od auta, što znači da vozač ima dobar pregled situacije dok izvana manevrira autom. Prednosti su jasne: možete ugurati auto na mjesta koja su toliko uska da iz auta ne biste mogli izaći, a isto tako možete, ako vas je netko zagradio, auto i isparkirati bez da ulazite u njega. Pritom ultrazvučni senzori i kamere koje pokrivaju svih 360 stupnjeva oko vozila sprječavaju neželjene dodire s ostalim vozilima.

PRE-SAFE Impulse side

Bliže sredini, dalje od zone udarca

Ako senzori ugrađeni u vozilo detektiraju da je bočni nalet na vozilo neizbježan, E klasa uz pomoć novog sustava PRE-SAFE Impuls side pomakne vozača i putnika na prednjem sjedalu bliže sredini auta. Sustav to čini uz pomoć posebnih zračnih komora ugrađenih u bočne oslonce sjedala. One se napuhnu u djeliću sekunde i gurnu vozača i suvozača prema sredini, odmičući ih istovremeno od vrata, što znatno smanjuje opasnost od ozljeda.

Speed Limit Pilot

Elektroničke oči koje čitaju i privremena ograničenja

Ograničenja brzine na pojedinim dionicama u pravilu su poznata navigacijskim sustavima ugrađenim u vozilo. No, što ako su u tijeku radovi ili je brzina iz nekog drugog razloga privremeno ograničena? Vozač E klase po želji može aktivirati sustav Speed Limit Pilot, koji prepoznaje i čita prometne znakove s privremenim ograničenjem brzine i njima prilagođava rad tempomata. Naravno, rad tempomata može se prilagoditi i općim ograničenjima brzine u gradovima i na autocestama. Zgodna dopuna radu radarskog tempomata Distronic, koji automatski održava udaljenost prema vozilu ispred vas.

Active Lane Keeping & Blind Spot Assist

Sigurno i stabilno u svom voznom traku

Poznati sustavi s novim korisnim dopunama funkcija. Prvi, Active Lane Keeping Assist, sad ne samo što upozorava vozača na nenamjerno izlaženje iz voznog traka i aktivno ga vraća u pravu putanju (pri brzinama 60 do 200 km/h), nego osim linija koje omeđuju trak, detektira i vozila koja dolaze u susret, ona koja se pretječe, parkirana vozila... Active Blind Spot Assist, pak, upozorava na vozila u mrtvim kutevima (10 – 200 km/h), a ako vozač pri brzinama iznad 30 km/h zanemaruje upozorenje, automatski, aktiviranjem kočnica na samo jednoj strani, korigira putanju auta i tako izbjegava sudar.

Tekst KRUNOSLAV ORMUŽ

Foto ANDRAS LINDLAHR, DAIMLER

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 19:26