Kupnja rabljenog automobila zahtjevan je i riskantan postupak. No mnogi trenutno nemaju izbora. Ili ne stignu čekati na novi auto čiji rokovi isporuke ruše sve rekorde ili im je novi auto jednostavno preskup. Jedini izlaz je tada kupnja rabljenog, bilo godišnjaka ili pak automobilskog veterana koji se na prvu čini kao nov. No kako ćete biti sigurni da ne kupujete “mačka u vreći”? Pratite ovih deset koraka, posebno ako prvi put kupujete polovnjaka te izglede za kupnju lošeg rabljenog automobila svesti ćete na minimum.
1.Provjerite povijest automobila
Skupite što više informacija o automobilu. Ako je vozilo iz Hrvatske u stanici za tehnički pregled možete dobiti povijest pregleda s pripadajućom kilometražom svake godine kad je auto bio na pregledu. Ne poklapa li se to s aktualnim stanjem kilometara odmah odustanite. Također provjerite svu dokumentaciju, servisne knjižice i račune koje vlasnik još čuva. Pomoću broja šasije možete saznati još neke informacije. Kratko traženje na internetu (VIN decoder) može vas dovesti do originalne konfiguracije vašeg auta. Ako je nešto znatno mijenjano,primjerice boja ili oprema to je razlog da budete sumnjičavi. Porazgovarajte s prodavateljem i otvoreno pitajte za sve što vam nije jasno. Ako izbjegava odgovore, vi izbjegnite kupnju.
2.Kilometraža
Prosječan automobil prelazi 10 do 20 tisuća kilometara godišnje. Pogledajte kilometražu i podijelite je s brojem godina starosti auta. Ako ispadne da je auto koji kupujete prelazio manje od 10.000 kilometara godišnje trebali biste biti sumnjičavi i dodatno pitati prodavatelja, te ako je moguće provjeriti stanje kilometraže. Na veliku kilometražu ukazuju i detalji poput istrošene tkanine/papučica sjedala, istrošenog upravljača, papučica, ručice mjenjača, tipki za otvaranje prozora...
3.Oštećen lak ili hrđa
Rabljeni auto koji je star pet i više godina bez najmanje ogrebotine jednostavno je nemoguće naći. Ako auto izgleda kao “ispod čekića” a star je pet ili deset godina jasno je da je lakiran. Također izbjegavajte aute koji imaju veća oštećenja laka ili tragove hrđe, tko zna što se skriva ispod toga. Mali tragovi hrđe nisu razlog za odustajanje od kupnje jer ih se može lako popraviti no pazite da se iza takvog traga hrđe ne krije potpuno “trula” površina.
4.Oštećena konstrukcija
Napravite nekoliko krugova oko auta i provjerite izgleda li auto prirodno. Visi li na neki stranu, stoji li naravno na kotačima, je li neki dio karoserije bliže podu od drugog na suprotnoj strani ili nešto možda visi/viri s podnice. Sve ovo mogu biti znakovi da je auto ozbiljno oštećen u sudaru i nekvalitetno popravljen. Ozbiljna oštećenja možete otkriti i zagledate li se pod poklopac motora, ispod presvlaka prtljažnika, ispod blatobrana. Primijetite li nove ili vrlo debele varove, nove zakovice i slične detalje koji ne bi trebali biti tu, auto je sigurno bio u ozbiljnoj nesreći.
5.Motor
Motor je najvažniji i često najskuplji dio automobila. Zavirite ispod poklopca i provjerite njegovo stanje. Ako je opran i izgleda kao nov to bi mogao biti znak za uzbunu. Ako nije opran, pažljivo provjerite ima li tragova curenja nekih tekućina te napuknutih crijeva i remena. Provjerite i boju ulja. Ako je previše tamno moguće je da predugo nije mijenjano te da je motor zbog toga već oštećen.
6.Gume
Gume bi trebale biti ravnomjerno potrošene. Ako je neki dio gume više potrošen to može biti znak na za probleme s ovjesom i sustavom upravljanja. Često se ti problemi ne mogu riješiti jednostavnom geometrijom kotača.
7.Elektronski uređaji u unutrašnjosti
Moderni automobili u unutrašnjosti imaju toliko mnogo elektronskih uređaja da će potrajati dok ih sve ne istestirate. No budite strpljivi, provjerite rade li svi instrumenti, radio ili infotainment automobila, jesu li sve funkcije infotainmenta u redu i dostupne, funkcioniraju li svi prekidači, radi li klima... Temeljito provjerite baš sve što bi trebalo raditi, možda vam nešto od toga što ne radi ne treba, no to je onda dobro polazište za “rušenje cijene”.
8.Presvlake sjedala i armature
Sjedala automobila moraju mnogo toga izdržati tijekom korištenja. Dobro provjerite ima li na presvlakama ozbiljnih mrlja, je li koža ili umjetna koža možda napukla, širi li se iz sjedala neugodan miris... Također provjerite jesu li sve armature čvrsto na mjestu, pomiču li se pod pritiskom i ima li oštećene ili napuknute plastike.
9.Testna vožnja
Nakon prvih osam koraka slijedi testna vožnja. Nikada, baš nikada ne kupujte auto bez testne vožnje. Ovo je najvažniji korak prilikom kupnje. Iako je sve do sada izgledalo dobro, tijekom vožnje možete otkriti mnoge “skrivene tajne” automobila, poput neobičnog ponašanja ovjesa, plivanja u zavojima, čudnih zvukova iz kabine, prostora motora ili ovjesa. Osim toga možete iskušati radi li auto ispravno tijekom ubrzanja, jesu li kočnice u dobrom stanju. Ako je moguće provozajte ga i na autocesti većim brzinama.
10.Provjera u servisu
Ako je sve do sada bilo u redu, vrijeme je da poduzmete zadnji korak, odvezete auto na provjeru mehaničaru. Ako prodavatelj to odbija odustanite od kupnje. Također ne pristajte na to da vas prodavatelj odvede svojem mehaničaru “koji je odličan”. Odaberite nekog mehaničara ili servis kojem vjerujete. I kada je auto u redu mehaničar vam može otkriti potencijalne kvarove tipične za model koji kupujete i jesu li oni preveliki rizik za kupnju. Iako će vas to koštati, ne preskačite ovaj korak želite li biti naviše moguće sigurni u to da ne kupujete “mačka u vreći”.