RIJEČ STRUČNJAKA

Ovako će izgledati auti budućnosti: bitan je samo software, neće biti važno tko proizvodi ‘kantu‘

Barem kad se pita stručnjake za automobilski software, neće biti važno tko je proizvođač, a najvažniji će biti programi
Zoox Robotaxi, ilustracija
 Zoox

Claus Gruber, stručnjak za automobilski software u tvrtki Strategy& koja je dio PricewaterhouseCoopers je uvjeren kako će se s automobilima dogoditi isto što i kod razvoja računala tamo negdje u osamdesetima prošlog stoljeća: koliko god je bilo nezamislivo da će gigant u računalima IBM ikad zapasti u nevolje, razvoj je pokazao kako sam uređaj uopće nije važan - nego program koji se na njemu koristi, piše Deutsche Welle.

image
Povezovost u automobilima

Ovaj inženjer je suradnik jedne studije ove savjetničke tvrtke koja predviđa da će se isto dogoditi u autoindustriji. Današnji kupci automobila, barem u imućnijim zemljama, novi auto voze oko 7 godina prije nego što kupe novi, a "u budućnosti će se automobil promijeniti svaka tri mjeseca", uvjeren je Gruber. "Nadogradnjom softwarea će dobiti nove funkcije i naravno sigurnosne osobine, slično kao što danas imamo kod mobitela i kod prijenosnih računala."

Upravo će to biti najveći izazov u razvoju budućih automobila: troškovi razvoja automobilskih programa će se u sljedećih deset godina udvostručiti, a sustavi za autonomnu vožnju će s 45% biti najveća stavka tih troškova.

image
Zoox Robotaxi
Zoox

Automobil budućnosti će biti električan, umrežen i "inteligentan" u mjeri da će vozač/ica još jedva biti potreban/na. Umjesto držanja volana više pozornosti će posvetiti sustavu entertainmenta kojeg će imati automobil. Različite platforme će zahtijevati još više elektronike.

Već i današnji automobili su prepuni čipova koji sve nadziru i upravljaju, od motora i kočnica pa do otvaranja prozora. Taj sustav će u budućnosti biti još važniji i bit će upravljan od jednog središnjeg računala: "Taj kontroler domene je mozak automobila i upravljat će svim funkcijama" objašnjava Gruber. On će, kao i današnji mobiteli, sam provjeravati ima li novih inačica koje će onda instalirati u automobil.

image
Mobilnost budućnosti
Daimler AG

Iako se može razumjeti da jedan informatički inženjer kao što je Gruber upravo tako vidi budućnost automobila, teško je reći da se automobil baš može svesti samo na funkcije koje obavlja. Odluka o kupnji automobila je u pravilu više povezana s bojom presvlaka ili oblikom lima nego s ugrađenim funkcijama - sve te gumbiće koriste tek rijetki vozači. Povrh toga su mnogi alergični na automobilsku elektroniku: to je sustav koji je na samom vrhu ljestvice po kvarovima i popravci su u pravilu prilično skupi.

No to je neosporno smjer u kojem će se razvijati automobilska industrija i u razvoju programa proizvođači, već i zbog golemih troškova, neće moći ići svaki svojim putem. Na koncu će, slično kao i kod računala, ostati možda samo par operativnih sustava - bio to Microsoft, Apple ili Android - i tu će i automobilska industrija morati krenuti u suradnju kako bi razvila doista pouzdane i kvalitetne sustave, uvjeren je Gruber.

image
Moderni sustavi
Daimler AG

To je i pitanje buduće i to goleme zarade: na limu automobila se još jedva može ostvariti dobit, kod programa za računala je dobit i preko 50% od prodajne cijene. Svojevrsni Microsoft budućih automobila svakako želi postati i Tesla koji je najavio kako je svoje sustave autonomne vožnje spreman ponuditi i prodati konkurenciji.

A to privlači i investitore: upravo takav razvoj je i doveo do toga da je ovaj američki proizvođač automobila na burzi vrijedan oko 670 milijardi eura, preko tri puta više nego što je vrijednost dionica VW-a, Daimlera i BMW-a - uzeto zajedno.

Njemački proizvođači automobila su svjesni kako bi lako mogli postati tek beznačajni čimbenik i već užurbano razvijaju svoje sustave: BMW još od 2018. u svoja vozila ugrađuje operativni sustav BMW OS 7, vlastitu platformu razvija i Mercedes.

image
Napredni sustavi
Daimler AG

Volkswagen se upustio u suradnju s Microsoftom i također razvija svoj operativni sustav. Claus Gruber pak njemačkim koncernima savjetuje da zaborave na svoje rivalstvo i u tome svakako krenu zajedničkim snagama: "Moramo ujediniti resurse koje imamo i naš talent u digitalizaciji. Moja molba automobilskoj industriji glasi: više suradnje, više hrabrosti za zajedništvo." Jer samo zajedno će se uspjeti sustići konkurencija koja već postoji u svijetu - kako u SAD-u, tako i na Dalekom istoku. Za usamljene borce je buduća automobilska elektronika preveliki zalogaj.

Jer promjene su već počele. Kad će ti "pametni" automobili posve otjerati "obične" s naših cesta? Informatički stručnjak procjenjuje kako bi se to moglo dogoditi u doglednoj budućnosti. "Obični" vozači će možda reći: u onom trenutku kad više nitko ne bude želio imati čak i pola stoljeća stari Porsche 911 ili Mercedes SL u svojoj garaži i kad automobili postanu tek prijevozna sredstva - a ne predmet strasti, piše Deutsche Welle.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2024 11:18