novi standard

Postoji razlog: Zašto se kod električnih auta vraća pogon na stražnje kotače

Odgovor leži u jednostavnosti gradnje, elektronici i učinkovitosti prijenosa pogonske sile na asfalt

ID.3 konstrukcija, stražnji pogon

 VW

Stražnji pogon je odavno napušten od većine proizvođača u masovnim modelima, a prednji je pogon dominantan, međutim sada u eri električnih automobila pogon na prednje kotače više nema toliko prednosti. Kod njih je pogonska osovina uglavnom stražnja.

Vratimo se u prošlost: od početka automobilske industrije zadana je konfiguracija pogona bila na stražnju osovinu većinom s motorom sprijeda. I tako sve do pojave super naprednog Citroëna Traction Avanta prvog velikoserijskog modela s prednjim pogonom.

Nadalje, stigli su i modeli poput Morrisa Minija ili Simce 1000 koji su usvojili pogon na prednje kotače s poprečno smještenim motorom sprijeda. Ova konfiguracija bila je jednostavnija i učinkovitija i od postavke "sve iza" koju su Renault ili Fiat koristili u malim automobilima (Renault Dauphine, Fiat 500, 600...), nekad također popularne konfiguracije i bilo ih je lakše voziti.

image

EV konstrukcija, ilustracija

VW

Tijekom 60-ih, 70-ih i 80-ih godina pogon na prednje kotače postaje široko prihvaćen u automobilima vrlo različitih veličina jer je bilo i prednosti u konstrukciji i po pitanju većeg prostora u kabini i prtljažniku.

U sadašnjem dobu, pogon na stražnje kotače ostao je u upotrebi kod modela tržišnog segmenta sportskih automobila ili velikih limuzina premda i tamo danas postoji opcija pogona na sve kotače... No, to više ne vrijedi toliko u eri električnih automobila jer je postavljanje mehaničkih komponenti koje zauzimaju puno manje prostora i kompaktniji su.

Zapravo kod modela s pogonom na sve kotače ne trebate ni pogonsku osovinu, koristi se jedan elektro motor po osovini minimizirajući gubitak prostora.

Isto tako, nekadašnji mjenjači kod električnih auta ne zauzimaju gotovo nikakav prostor, govorimo o jednostavnom reduktoru s jednim stupnjem vožnje naprijed i jednim za vožnju unazad i samo u vrlo posebnim slučajevima o dva stupnja prijenosa.

image

BMW e28, stražnji pogon, ilustracija

BMW

Većina električnih automobila danas imaju baterije smještene u podu, a ne u prtljažniku ili nosu. S druge strane duži međuosovinski razmak maksimizira prostranost u kabini. Dakle potpuno novi pristup gradnje.

No, zašto ima toliko modela sa stražnjim pogonom? Upravo zbog jednostavnosti ugradnje i zato što je učinkovitije rješenje za prijenos pogonske sile na asfalt. Uostalom, svi automobili na svijetu opterećuju težinu na stražnjoj osovini prilikom ubrzavanja bez gubitaka vuče kao kod modela s prednjim pogonom već i kod prosječne snage motora.

U eri električnih automobila sigurno ćemo vidjeti više modela stražnjeg pogona nego pogona na prednje kotače, iako će biti iznimaka kod malih električnih automobila.

Budući da su elektronski sustavi kontrole vuče i stabilnosti već sasvim uobičajeni elementi u autoindustriji, baš kao i programi vožnje koji određuju odziv na gas, izgovor lakoće vožnje auta s prednjim pogonom za manje iskusne vozače kod električnih auta nije tema jer stražnji pogon nije "opasan" kao što je to bilo nekad kod automobila s unutarnjim izgaranjem bez ikakve elektronike stabilnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 09:56