Još jesenas promijenili ste gume i kupili lance i mislite da je to dovoljno? Niste u pravu. Prema iskustvima stručnjaka iz Hrvatskog autokluba, opasnosti da ostanete na cesti i budete primorani zatražiti pomoć kriju se na bezbroj strana, a riječ je o pojedinostima o kojima sve veći broj vozača uopće ne razmišlja. Zimi se, primjerice, prema iskustvima HAK-ova tehničkog savjetnika Marina Morave, nekim vozačima i dalje zaledi rashladna tekućina.
Česta je pogeška da oni unatoč tomu pokušavaju zagrijati motor, a budući da je pumpa vode u ledu, on se automatski pregrijava. To može prouzročiti pucanje pumpe, pa i preskakanje remena. Treba znati da u takvim slučajevima nema brzog rješenja i postupanja na silu. Kako bi izbjegli takve situacije, vozači trebaju redovito kontrolirati i mijenjati antifriz. I pritom dobro znati što rade pa se prije svih zahvata konzultirati s priručnikom ili cijeli posao prepustiti stručnjaku u sklopu redovitog servisiranja ili kontrole automobila pred zimu.
U suprotnom, vjetrobran mastan od antifriza lijevanog u posudu tekućine za stakla bit će najmanji problem. Kod starijih dizelskih motora nije loše redovito kontrolirati grijače. Danas će novija vozila s izravnim ubrizgavanjem upaliti i bez njih, ako je akumulator dobar, ali kod starijih treba voditi računa i o tome.
PROVJERAVAJTE
Brisači i tekućine za stakla
Ne pokrećite na silu zamrznute brisače
Metlice brisača na niskim se temperaturama pod utjecajem padalina mogu zamrznuti i zalijepiti za vjetrobran, a ljudi su lijeni podići ih i odvojiti od stakla prije aktiviranja. Pod takvim opterećenjem može proklizati zupčanik u motoriću i tako strada cijeli mehanizam brisača. Na sličan način odlaze i pumpice tekućine za stakla, ako je posuda prazna. Ako sami dolijevate, najprije potpuno potrošite ljetnu, a zatim ulijte zimsku, jer se često ne podnose pa se zgusnu i nemaju funkciju.
Dolijevanje antifriza
Redovito održavanje i pažljivo dolijevanje
O antifrizu treba voditi računa, a ako to već ne obavi kroz redovito servisiranje, vozač uvijek može otići na kontrolu koju sezonski u pravilu nude specijalizirane radionice. Osim guma, akumulatora, kočiničke tekućine, opće dijagnostike, ondje se testira i točka otpornosti na zamrzavanje i antifriza i tekućine za stakla. Ako sami dolijevate antifriz, pazite da ga ne natačete u posudu tekućine za stakla i obrnuto, jer je bilo i takvih slučajeva, zbog blizine posuda i često jednake boje tekućina.
Ručna kočnica
Ako ne otpušta, zovite stručnjake
Nakon dužeg stajanja ili pranja vozila i niskih temperatura zna se dogoditi da se zaledi mehanizam elektroparkirne, a i mehaničke kočnice pa se ne može vratiti u prvotni položaj. Dosta intervencija HAK-ove ekipe imaju upravo kako bi pomogle pri otpuštanju ručne kočnice. Vozači si mogu pomoći i sami, ali kod novijih modela koji su prepuni senzora pametnije je da ne razbijaju led na silu, bolje je da zovu stručnjake.
Brtve na vratima
Pazite da ne ispucaju
Nakon pranja vozila ne treba zaboraviti barem povremeno premazati gumene brtve na vratima i prozorima. Kod starijih vozila takva su mjesta posebno podložna vanjskim utjecajima pa se bez odgovarajuće brige mogu osušiti, popucati i otežati otvaranje vrata. Sredstava za te svrhe u autokozmetici ima bezbroj pa nema potrebe za kupnjom glicerina u ljekarnama, no ako vam je auto stariji, i to dolazi u obzir.
Svjetla i žaruljice
Zamijenite ih, posebno one kvarljive
Kućišta treba održavati čistima jer se na njih hvataju snijeg, led i prljavština. Brojna vozila na cestama imaju žaruljicu H7 koja se pokazala kvarljivom pa ih treba imati u rezervi. No neke od njih jako se teško mijenjaju, čak ako vozači i točno znaju proceduru, a mnogi i dalje ne znaju jer se ne informiraju u priručniku. Savjet je stoga, ako znate da s tim imate problema, radije ih zamijenite uoči zime, u sklopu servisa, jer to nije velik trošak, a tako ćete biti mirni.
Bravice na kvakama
Brinite se o njima i kad ih ne otključavate
Premda se većina novih vozila daljinski otključava, cestama i dalje juri vrlo velik broj onih s klasičnim ključem. Bravicu, k tomu, imaju i moderna vozila, za slučaj kad se, primjerice, isprazni baterija u ključu (ili čitav akumulator), pa zbog toga treba voditi računa i o njoj te se pobrinuti da se ne može zamrznuti, odnosno tretirati je odgovarajućim sredstvom, primjerice WD40. To je ipak neusporedivo lakše nego je poslije teškom mukom odmrzavati.
Zimske gume i lanci
Neznanje i olak pristup vode u nesreću
Što se tiče guma, češće su nedisciplinirani vozači na lokalnim prometnicama koji potrebu montaže zimskih guma ne doživljavaju ozbiljno, dok oni koji češće putuju više paze na njih. Vozači često upotrebljavaju samo jedan par zimskih guma, i to na prednjoj osovini, što bi trebalo izbjegavati, jer ona tako dobiva vučnu silu, a stražnji kotači nedovoljno prianjaju i za kočenje i za bočno držanje. Problem je i neznanje, jer i dalje mnogi vozači imaju lance u prtljažniku, ali ih i ne pokušaju montirati dok ne zapnu u snijegu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....