Val sibirske hladnoće koji je ovih dana stigao u naše krajeve posebno na muke stavlja vlasnike vozila pokretanih dizelom, a poznato je kako pokretanje dizelaša zimi nije problem samo vlasnicima automobila s ugrađenim starijim generacijama dizelaša već i onih s novijim. Usput da spomenemo, podatak kako na ruskim cestama čak 90 posto od 42 milijuna osobnih vozila vozi na benzin ponešto govori i o problemu smrzavanja dizela na niskim temperaturama, a ne samo o povoljnim cijenama benzina. Prisjetimo se stoga, zašto su debeli minusi noćna mora za vozače dizelaša, ali i kako si pomoći ako auto neće upaliti o čemu smo već i ranije pisali...
Kristalizirani parafin je smrt za filtar goriva
Naime, ključna stavka kod problema s paljenjem na debelim minusima jest parafin u dizelu koji se pri niskim temperaturama kristalizira, a ti kristali začepljuju pore filtra goriva. Usto, što je temperatura niža kristali postaju sve veći to te mjere da blokiraju protok goriva kroz filtar pa se motor ne može pokrenuti... Kod dizelaši modernije gradnje inženjeri su pak tom problemu doskočili ugradnjom grijača u kućišta filtara, pa se problem nemogućnosti paljenja rjeđe događa. Kao dodatnu pomoć današnji dizelaši imaju ugrađene i senzore koji otkrivaju vodu na dnu filtra i paljenjem lampice na ploči s instrumentima upozoravaju vlasnika kako je vrijeme za akciju. Na dnu dizelskih filtara obično se, naime, nalazi vijak za ispuštanje vode. Kad lampica zasvijetli, obavezno ju treba ispustiti ili još bolje, zamijenite filtar. taj trošak iznosi od 50 do 150 kuna, a mogao bi vas lako riješiti glavobolja.
Jamstvo ne priznaje štetu na visokotlačnoj pumpi ili brizgaljkama Po pitanju kvarova, kod dizelaša visokotlačne pumpe za ubrizgavanje posebno pate zimi, jer se podmazuju isključivo samim gorivom, a ako zbog kristaliziranja parafina nastane šteta na pumpi ili brizgaljkama, jamstvo se ne priznaje. Tamo naime na smrzavanje testiraju vaše gorivo iz spremnika i potom se uredno pozivaju na sitna slova u jamstvenim uvjetima.
Aditivi u dizelu za lokalne uvjete
Zakon, naime, predviđa da se dizelsko gorivo na domaćim crpkama aditivira ovisno o temperaturi, odnosno dobu godine .Problem nastaje kad se rijetko ili malo vozite, a vlasnik ste dizelaša koji s jednim spremnikom može prijeći gotovo tisuću kilometara, pa u najveću zimu, kad je gorivo na crpkama aditivirano do -15 °C, uđete s gorivom kupljenim potkraj rujna i aditiviranim do 0 °C. Na agregatu za točenje goriva istaknuta je naljepnica o klasifikaciji goriva. Vrijednosti su laboratorijske i minimalne propisane, a iz naftnih kompanija uvijek tvrde da goriva i premašuju zakonom propisanu normu. Iz svega je moguće izvući zaključak da na domaćim crpkama imamo na smrzavanje otporan dizel u razdoblju od 16. studenog do 29. veljače, otporan do -15 stupnjeva Celzijusa. Ovisno o točki filtrabilnosti, na europskom tržištu je definirano šest kategorija dizelskog goriva za normalne klimatske uvjete i još četiri za alpske, odnosno polarne klimatske uvjete. Po ovom pitanju problem može nastati ako naiđe razdoblje s -20 i manje stupnjeva, ali ako se odvezete automobilom s domaćim gorivom u planinski predio gdje su temperature bitno niže od -15, posebice noću.
Automobil ćete preko noći ostaviti na otvorenom ispred hotela, pa biste ujutro mogli imati problem. Zato je najbolje čim prije natočiti lokalno dizelsko gorivo, aditivirano za lokalne uvjete, ili jednostavno kupiti aditiv koji će točku filtrabilnosti dodatno sniziti. Sadrži tvari koje se vežu na kristale parafina i sprečavaju njihovo povećavanje s padom temperature, pa ne mogu začepiti filtar. Na etiketi ćete vidjeti koliko je aditiv jak (u prosjeku snižavaju točku filtrabilnosti za dodatnih 20 °C). Bočica, ovisno o proizvođaču, stoji od 70 do 100 kuna.
Tri koraka do sigurnog paljenja motora
Ako niste sigurni da će motor upaliti pokušajte "stimulirati" grijače na sljedeći način: zakrenite kontaktni ključ da se upali lampica grijača i čekajte da se ugasi. No tada ne palite motor već vratite ključ u početni položaj. Potom ponovite isti postupak još jednom i vratite u početni položaj pa tek kada ponovo dodate kontakt i pričekate da se ugasi žaruljica grijača zakrenite kontaktni ključ do kraja i pokrenite elektropokretač. Motor će se tada pokrenuti, i na vrlo niskim temperaturama.
Ne pali? Pomažu garaža, fen te šaht kanalizacije
Ako vam se dizel i smrzne, ne očajavajte i nikako ne forsirajte s verglanjem! Parafin se već kristalizirao, samo ćete iscrpiti, pa možda i oštetiti akumulator ili elektropokretač. Automobil radije odgurajte u podzemnu garažu ili toplije mjesto. Čak i parkiranje iznad šahta kanalizacije (ciljati motorni prostor) daje dobre rezultate, jer iz njega izlazi topao zrak, ali budite strpljivi, popijte kavu i vratite se za sat vremena. Ako možete dovesti struju kablom, ugrijte filtar i sustav za ubrizgavanje sušilom za kosu. Jasno, budite pažljivi da ne rastopite plastiku ako koristite radionički fen, dok frizerski možete ostaviti da radi pod zatvorenom haubom bez brige - naciljajte filtar, zatvorite haubu i ostavite ga desetak minuta. Legende o točenju benzina u rezervoar neće upaliti, a i možete oštetiti dijelove sustava ubrizgavanja, pogotovo na novijim dizelašima. Pretjerate li, možete u uništiti motor (nekontrolirano izgaranje smjese) ili će ga elektronika zaustaviti, pa ćete biti prisiljeni zvati servis. Isto vrijedi i za paljenje vatre ispod motora.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....