Zima je pred vratima, a za hladno vrijeme i nepovoljne vremenske prilike valja se na vrijeme pripremiti. Baš kao što iz ormara treba izvaditi topliju zimsku odjeću i obuću u slučaju da zatrebaju, to isto treba napraviti i za automobil. I to doslovno.
OBVEZNI OBREDI PRIJE UKLJUČIVANJA U PROMET
Sjednite pravilno i osigurajte vidljivost
Automobil treba za zimu dobro pripremiti, a prilikom vožnje u zimskim uvjetima, kada je kolnik izrazito sklizak najvažnija je uglađenost i nježnost vozača prema komandama. Nagli i oštri manevri kontraproduktivni su - što ste uglađeniji to ćete biti i brži i uspješniji
Sjedite pravilno
Pravilno sjedenje temelj je sigurne vožnje u bilo kojim uvjetima, a naročito je važno kad su oni izazovni kao zimi. Nemojte stoga ležati za upravljačem tako da nisko spustite naslon sjedala tako da jedva dosežete upravljač, jer u tom položaju ne možete brzo ni adekvatno reagirati. Naslon treba postaviti što uspravnije, a od upravljača se odmaknuti toliko da kad ispružite ruku na vrh upravljača on doseže do zgloba vaše šake. Podesite udaljenost sjedala i upravljač tako da lijeva noga prilikom stiskanja kvačila bude gotovo posve ispružena.
Raskomotite se
Zimi zbog hladnoće najčešće nosimo hrpu glomazne, teške i ponajprije debele obuće i odjeće. A to se sve kosi s načelima sigurne vožnje. Bitno je, naime, da automobil što bolje osjećate, a ponašanje automobila se osjeća kroz sjedalo. Da ne kažemo kako vas kruta i debela zimska obuća i odjeća istovremeno ograničava u pokretima i njihovoj brzini što zimi može biti ključno za sigurnost vožnje. Stoga se - čim se kabina u automobilu zagrije - raskomotite, a ako je vožnja duža razmislite o korištenju dodatnog para mekane obuće samo za vrijeme vožnje.
Dodatna oprema
Osim obavezne strugalice za led ili spreja za odmrzavanje stakla, korisno je u prtljažnik automobila pospremiti i neke druge potrepštine koje bi vam mogle zimi biti od pomoći. Primjerice stare rukavice i deka u slučaju da vam slučajno u zimskim uvjetima pukne guma pa je po hladnoći i snijegu morate zamijeniti rezervnom. Kišobran je nešto što bi i inače bilo korisno imati u automobilu, a ako želite sačuvati unutrašnjost svog automobila pametno je kupiti gumene tepihe koji poput kadica skupljaju vlagu što je obućom unosimo u automobil, umjesto da je upijaju.
Očistite vjetrobran iz vana
Da biste uopće bilo što vidjeli s vozačke pozicije, najprije treba očistiti vjetrobran koji zimi zna biti smrznut, zaleđen ili prekriven snijegom. U svakom slučaju to podrazumijeva da u automobilu imate pripremljenu strugalicu za snijeg i led. Ne budite lijeni i odvojite 10 kuna za taj praktični plastični alat koji u zimskim jutrima puno znači, jer vam nikakvi pomoćni predmeti poput kreditnih kartica ili CD-ova neće biti od velike pomoći, samo ćete ih pritom uništiti. Treba li uopće spominjati da vjetrobran treba cijeli očistiti, a ne samo sredinu?
Odmaglite vjetrobran
Nakon što ste vjetrobran potpuno očistili izvana, s obzirom da su zimi temperature niske, a u zraku i okolini je puno vlage, on će se često kad uđete u auto zamagliti iznutra. Ne samo zbog topline vašeg tijela i daha nego i zbog činjenice da zimi i obućom i odjećom u auto unosimo puno vlage. Stoga ga prije kretanja treba odmagliti: nakon pokretanja motora uključite ventilaciju na najjače i usmjerite prema vjetrobranu. Korisno je pritom uključiti i klima-uređaj bez obzira koliko hladno bilo, jer klima-uređaj isušuje zrak.
Odmrznite stražnje staklo
Osim što prije vožnje treba osigurati preglednost prema naprijed to isto treba učiniti i prema natrag. Stoga, nakon što ste izvana sastrugali led ili snijeg s vjetrobrana to isto trebate učiniti i sa stražnjim i bočnim staklima, kao i s vanjskim retrovizorima. Stražnje staklo, a kod većine modernih automobila i vanjski retrovizori imaju jednu veliku prednost u usporedbi s vjetrobranom - imaju u sebi ugrađene električne grijače koji omogućavaju njihovo brzo ne samo odleđivanje već i odmagljivanje. No, imajte na umu da ti grijači troše puno struje, pa ih koristite samo kad je motor upaljen.
ZLATNA PRAVILA VOŽNJA U ZIMSKIM UVJETIMA
Što polakše - to brže!
Nježno s upravljačem
Jednako kao i s kočnicama i gasom, i upravljačem dodatno opterećujete prednje kotače, što može biti ključna razlika između njihovog proklizavanja i držanja kontakt s podlogom. Stoga upravljač u vožnji na skliskom držite što mekše i s njime baratajte što nježnije i opreznije. Neka svaki zakret upravljačem počinje mekano pa onda sve progresivnije dok ne osjetite da auto više na prati zadani smjer. Ako se to dogodi, popustite i vratite malo upravljač kako bi prednji kotači ponovno uhvatili kontakt s podlogom.
Stisnite spojku
Ono što vas često može spasiti kad je kolnik sklizak, a automobil počne kliziti je radnja koju većina vozača nikad ne radi jer im nije ugrađena u automatiku vožnje. Bez obzira da li je riječ o automobilu s prednjim, stražnjim ili pogonom na sve kotače jedna jednostavna radnja - a to je da pritisnete spojku i oslobodite pogonske kotače od bilo kakve sile - može tad biti spasonosna. Ukidanje vučne sile, bez obzira dajete li gas ili kočite motorom, može biti presudan jezičac na vagi između toga da guma nastavi proklizavati ili uhvati kontakt s podlogom, pa to treba biti vaša prva reakcija na klizanje. Kod svake kritične situacije treba stisnuti spojku - vučnu silu tako isključujemo i tako ćemo najlakše stabilizirati svoj automobil.
Držite razmak
Usprkos svim vozačkim sposobnostima, na skliskom kolniku često je jedina stvar koja vas može spasiti od sudara držanje adekvatnog razmaka od vozila ispred. Već na mokrom kolniku povećajte sigurnosni razmak, a naročito kad je on zaleđen ili zasniježen. U odnosu na suhi asfalt taj razmak treba biti višestruko veći. Na to će vas upozoriti i moderni sigurnosni sustavi poput Nissanovog Front Collision radara, no od ključne važnosti za što kraći zaustavni put su vaše gume - na snijegu prave zimske gume imaju gotovo dvostruko kraći zaustavni put od ljetnih!
Oprezno s kočnicama
Kočnice su u uvjetima skliskog kolnika često pregrubi alat za usporavanje auta, jer je između guma i podloge toliko malo trenja. Zato ih treba koristiti kao zadnju liniju obrane, a i tad što nježnije. Prvo probajte što više usporiti auto kočenjem motorom, a tek onda oprezno pritisnite kočnicu. Ako, pak, treba naglo zakočiti, ako imate ABS pritisnite kočnicu do kraja i držite ju stisnutu bez obzira na njeno trzanje. Ako vaš auto nema ABS, na snijegu možete koristiti blokiranje kotača kako bi se ukopali u snijeg, ali imajte na umu da je tad skretanje onemogućeno.
Koristite proklizavanje
Kad je kolnik zasniježen, inače neproduktivno proklizavanje kotača prilikom kretanja može biti od koristi. Stoga većina auta koji su opremljeni ESP-om i kontrolom proklizavanja kotača ima mogućnost isključivanja tog sustava pri malim brzinama. Naime, prilikom proklizavanja kotača gume grebu o snijeg, ukopavaju se i time je ponekad omogućeno pokretanje vozila koje bi ESP u suprotnom onemogućio. Stoga ako zapnete, isključite ESP i probajte umjerenim proklizavanjem kotača i okretanjem upravljača izaći iz gliba.
Uvijek u višem stupnju
Automobil ćete na skliskom najbrže pokrenuti i ubrzati tako da budete što nježniji i odmjereniji. Kako je vučnu silu puno lakše nježno dozirati što je motor u nižim okretajima, prebacite u viši stupanj prijenosa čim je to moguće. Na snijegu ili ledu, čim pokrenete auto s mjesta prebacite u drugi stupanj prijenosa, a ovisno o automobilu možete čak i kretati iz drugog stupnja. Jedina stvar koja u vožnju zimi treba biti brza i odlučna su izmjene stupnjeva prijenosa. Stoga budite brzi na mjenjaču kako ne bi izgubili inerciju koju ste postigli.
Na kraju, uz sve mjere predostrožnosti i najbolju zimsku pripremu na neke se situacije u vožnji ne može utjecati kako bi se spriječila nesreća, pa je svakako preporučljivo osigurati se kasko osiguranjem.
Za svako kupljeno vozilo u Auto salonima Kramar kupac na poklon dobiva obavezno i kasko osiguranje, najbolji omjer cijene i kvalitete uz mogućnost online narudžbe vozila i praćenja dolaska.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....