Prošli su dani rasplinjača i razdjelnika, a zamijenili su ih razni senzori koji pomažu automobilskom računalu da izvuče maksimalne performanse motora. Senzor položaja bregastog vratila može otkazati zbog istrošenosti ili nesreće. Evo što trebate znati.
Što je senzor položaja bregastog vratila i čemu služi?
Senzor položaja bregastog vratila je elektronički uređaj koji radi ono što predlaže - prati položaj i brzinu bregastog vratila - i šalje te podatke u upravljački modul motora vozila (ECM). ECM treba ove podatke kako bi kontrolirao koliko goriva ulazi u komoru za izgaranje i vrijeme paljenja (iskre) za paljenje goriva. Kada se smjesa zraka i goriva zapali točno u pravo vrijeme, snaga motora i ušteda goriva se povećavaju, a emisije iz ispušne cijevi se smanjuju.
Na modernim motorima s automatskim pokretanjem/automatskim zaustavljanjem, senzor položaja bregastog vratila određuje koji je cilindar u svom pogonskom hodu u odnosu na položaj radilice, isporučujući gorivo i iskru za pokretanje motora kada pritisnete papučicu gasa.
Loš senzor položaja bregastog vratila može vas upozoriti prije nego potpuno otkaže i ostavi vas na cjedilu. Koji su simptomi lošeg ili neispravnog senzora položaja bregastog vratila?
1. "Check Engine" lampica
Najčešći pokazatelj da je senzor položaja bregastog vratila u kvaru je upaljena lampica "Check Engine". OBD II sustavi učinkovito nadziru hardver i softver vozila i mogu detektirati propadanje dijelova koje uzrokuje neprimjetne promjene performansi prije nego što dio potpuno otkaže.
Iako se možete spojiti na ECM pomoću DIY alata za skeniranje kako biste pokušali dijagnosticirati problem, najbolje je da ga odnesete profesionalcima kada lampica Check Engine zasvijetli. Ignoriranje lampice Check Engine može dovesti do skupih popravaka motora ili mjenjača.
2. Slaba sposobnost vožnje
Još jedan simptom kvara senzora položaja bregastog vratila je kada automobil počinje gubiti sposobnost brzog prijenosa podataka. Neusklađena dobava goriva i vrijeme paljenja, čak i ako je isključeno za nekoliko milisekundi, uzrokovat će loše ubrizgavanje, nedostatak snage, zastoj ili čak gašenje.
3. Problemi s mijenjanjem brzina
Podaci koje prima ECM od pokvarenog senzora položaja bregastog vratila mogu spriječiti rad solenoida za biranje stupnjeva prijenosa i promjenu stupnjeva prijenosa. Na nekim modelima naziva se "limp-home-mode" i pomaže u zaštiti motora od oštećenja ograničavanjem brzine motora.
4. Loša potrošnja goriva
Netočni podaci senzora položaja bregastog vratila mogu držati mlaznice za gorivo predugo otvorenima, tjerajući višak goriva u komoru za izgaranje. To također može uzrokovati lupanje motora i ozbiljno oštećenje ako se u komori za izgaranje nakupi previše tekućeg benzina.
Ako zanemarite ovdje navedene simptome i vaš senzor položaja bregastog vratila ne radi dobro, doći će do toga da više ne možete pokrenuti svoje vozilo. Kako osjetnik položaja bregastog vratila slabi, slabi i protjek podataka koje prenosi u ECM. Na kraju podatkovni signal postane toliko slab da ECM isključuje dovod goriva i iskre i motor se neće pokrenuti.
Ovo je frustrirajuća neugodnost ako se dogodi dok automobil stoji dok pokušavate pokrenuti motor, ali može biti opasno ako motor vašeg automobila iznenada prestane raditi u vožnji...