Pod pritiskom sve oštrijih normi o ispušnim plinovima, naročito od Eura 5, proizvođači su počeli masovno u svoje modele počeli ugrađivati start/stop sustave i to bez obzira na klasu. Istovremeno je u automobilima sve više opreme koja zahtjeva više struje za svoj rad.
Ako vlasnici prilikom zamjene ne uzmu u obzir vrstu akumulatora koji njihov automobil koristi mogu nastati problemi kakve je na svojoj koži iskusio vlasnik Audija A4 koji je za vrijeme našeg razgovora komercijalistom Zlatkom Horvatićem došao u specijaliziranu prodavaonicu Akuberen žaleći se da, od kako je zahladilo, stalno mora nadopunjavati tek dvije i pol godine star akumulator.
Ugrađeni sivi, “no name” akumulator imao je samo jednu papirnatu naljepnicu na kojoj su navedene njegove karakteristike, no s nazivnim kapacitetom od 85Ah i startnom snagom od 800 Ampera on u potpunosti ispunjava zahtjeve Audija za ugradnju u A4. Dodatno, tester pokazuje da je akumulator skroz ispravan. Gdje je onda problem, pitamo se…
- U izvedbi, objašnjava nam Zlatko. Neiskusni prodavač koji je vlasniku Audija A4 prodao dotični akumulator nije obratio pažnju na vrstu akumulatora koju zahtjeva ovakav automobil. Naime, klasični olovno kiselinski akumulatori ne mogu se nositi sa zahtjevima modernih automobila koji imaju puno dodatne opreme, a naročito ako imaju start/stop sustav.
Za razliku od klasičnih automobila koji pokrenu motor vozila najčešće samo 4-5 puta dnevno, automobili sa start/stop sustavom to učine i do 40-50 puta dnevno. Pritom svi sustavi i električni uređaji u automobilu moraju u potpunosti funkcionirati i dok je motor ugašen za vrijeme stajanja pa akumulator zna pogoniti svjetla, brisače, ventilaciju, klima-uređaj, audio sustav, navigaciju, pa i pumpu za vodu u motoru, a možda još i puniti vaš mobitel.
Dodatno, automobili sa start/stop sustavom koriste snažnije elektropokretače, a to su sve znatno povećani zahtjevi za strujom od akumulatora. On ne samo da mora imati veću snagu i kapacitet, već mora biti u stanju nositi se s povećanom potrošnjom struje te je i brže nadomjestiti. Zbog njihove mogućnosti snažnijeg pražnjenja i bržeg punjenja, moderni automobili najčešće zahtijevaju akumulatore s naprednim AGM ili EBP tehnologijama.
EFB (Enhanced Flooded Battery) su dorađeni klasični kiselinski akumulatori prilagođeni za aute sa start/stop sustavom koji koriste ugljikove aditive prilikom proizvodnje ploča i omotane separatore pa mogu primiti znatno veće struje (čak do +170%), a jednako funkcioniraju i kada su dublje ispražnjeni što su tipični uvjeti rada sa start/stop sustavom. Cijenom su 20-ak posto skuplji i smatraju se povoljnijom opcijom od još moćnijih AGM (Absorbent Glass Matt) akumulatora.
Oni pak, umjesto tekućine između elektroda koriste spužvasti materijal koji sadržava kiselinu te imaju staklene separatore. Slojevi su pritom vrlo precizno i čvrsto stisnuti, poput listova knjige, pod visokim pritiskom unutar čvrstog i potpuno zabrtvljenog kućišta što ovu vrstu akumulatora čini ne samo otpornim na vibracije, već im daje sposobnost još dubljeg pražnjenja i bržeg punjenja. Uz to i duže traju i ne zahtijevaju nikakvo održavanje, a oko 50% su skuplji od klasičnih.
Ukratko
Gašenje start/stop sustava nije preporuka jer je po promjeni u radu najlakše primijetiti kada je akumulator zreo za zamjenu
Zahvaljujući izvedbi s krutim dijelovima u unutrašnjosti, AGM akumulatori ne mogu se proliti, otporniji su na vibracije, uopće ne troše vodu i zato ne zahtijevaju nikakvo održavanje
EFB akumulatori mogu izdržati puno veći broj paljenja od običnih – 270.000 pokretanja motora u usporedbi s 30.000 kod klasičnih akumulatora
Prije zamjene, akumulator je najbolje ispitati profesionalnim testerom kod specijaliste kako bi se ustanovilo da li je razlog njegove slabosti u starosti i potrošenosti ili nešto drugo uzrokuje probleme samom akumulatoru
Automobili sa start/stop sustavom zahtijevaju korištenje akumulatora posebne konstrukcije koji se mogu nositi sa povećanim zahtjevima za strujom