Nekoć su farovi bili stakleni i problema zbog zamućivanja ili zatamnjivanja nije bilo. No zbog sigurnosti pješaka u sudarima, danas svi automobili imaju plastične farove. Oni su znatno elastičniji i otporniji u sudarima, a i kad puknu neće ozlijediti pješake. Mana im je, pak, što s vremenom gube sjaj te raspršuju, pa i blokiraju svjetlo. I to se događa na svim modernim automobilima, bez obzira na marku.
Foto: Ivan Lacković
Farovi su, naime, u vožnji, a naročito zimi, doslovno izloženi pjeskarenju - pijesak, kamenčići i prašina koje podiže automobil ispred vašeg udaraju u farove velikom brzinom i mehanički oštećuju njihovu površinu. S vremenom plastični farovi zbog toga postaju hrapavi, puni malih rupica, a na takvoj se površini počinju skupljati nečistoće, pa farovi poprimaju karakterističnu žuto-smeđu boju. Pri čemu, osim što ružno izgledaju, gube i svoju osnovnu funkciju. Hrapava površina svjetlo difundira, odnosno rasipa na sve strane umjesto da ga usmjerava u pravilan snop, a prljavština poput kakvog filtra prigušuje svjetlost fara i do 80 posto, drastično mu smanjujući domet.
Osim što uvelike smanjuju vidljivost vozača po noći, mutni i požutjeli farovi mogu biti i uzrok pada na tehničkom pregledu jer ne raspršuju svjetlo na zakonom određen način. Mnogi da bi ovaj problem riješili tako da pribjegnu poliranju farova, no to je kratkotrajno rješenje. Jer će već nakon nekoliko mjeseci takvi farovi ponovno izgubiti svoj sjaj i problemi će se vratiti. Lakiranje farova pak, trajno je rješenje, no ne radi ga svatko, jer je postupak puno kompliciraniji i dugotrajniji, kaže nam Robert Kupres, vlasnik autolakirerske radionice ZAGI Plus. Sam rad traje dva do tri sata, ali bilo bi najbolje da automobil nakon obavljenog posla ostane u radionici još 24 sata, kako bi se lak u potpunosti osušio i stvrdnuo.
– Baš kao što su limene površine koje se lakiraju tri puta otpornije na oštećenja od plastičnih farova, tako su i lakirani farovi otporniji od tvorničkih, priča Robert dok prolazimo postupak takve obnove izblijedjelih farova na 15 godina staroj Opel Omegi. – Najprije čitav automobil treba potpuno zaštiti kako magla prilikom nanošenja veziva ili laka na bi oštetila ostatak automobila. Potom počinjemo brusiti farove i za to koristimo suho i vlažno brušenje s nekoliko brusnih papira različitih gradacija, od grubljih prema mekšima. Far prije svega treba dobro očistiti, skinuti originalni sloj, odmastiti i kvalitetno pripremiti, napominje Robert.
Nakon pripreme, koja je najdugotrajniji i najteži dio posla, na sad već glatku plastiku fara nanosi se ljepilo, to jest vezivo u tankom sloju. Ono se sastoji od samog laka, otvrđivača i otapala. Na vezivo se onda nanosi posebni bezbojni lak za plastiku koji čini far prozirnim, a služi i kao zaštita. Važno je koristiti specijalizirani lak jer inače se može dogoditi da i lakirani farovi s vremenom požute. Postoje naime, različite vrste lakova.
– Mi koristimo Glasuritov lak namijenjen isključivo za plastiku farova. Jest da je najskuplji, ali je i najkvalitetniji. On ostaje konstantno bijel i čist i jedino s njim možemo garantirati za svoj rad, zaključuje Robert i dodaje da, ovisno o veličini, cijeli postupak stoji od 190 do 250 kn po faru.
Ukratko Pomoću specijalnog trokomponentnog veziva lak se trajno lijepi za far, čini ga prozirnim i jednako zaštićenim kao i limene površine. Ovisno o veličini prednjih svjetala, majstori u lakirnici ZAGI Plus u Svetoj Nedjelji lakiranje farova naplaćuju od 190 do 250 kuna Najvažniji dio postupka je kvalitetna priprema fara. Zbog toga majstori koriste tri-četiri gradacije brusnog papira i kombiniraju suho i mokro brušenje. Nanošenje od tri komponente sačinjenog posebnog veziva na dobro izbrušeni far ključno je za kvalitetno prianjanje laka Nakon nanošenja laka farovi se griju električnim grijalicama u nekoliko navrata kako bi se lak osušio, no on punu čvrstoću postiže tek nakon 24 sata |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....