Mnogi znaju za nju i čemu služi, no rijetki su doista upoznati od čega je napravljena i koja su glavna svojstva. Kratica PPF označava Paint Protection Film odnosno foliju za zaštitu laka koja je izrađena od posebnog poliuretanskog materijala s akrilnim ljepilom na bazi solventa. Zahvaljujući tome ona se može lakše zalijepiti i repozicionirati, a kasnije i skinuti.
Foto: Ivan Lacković
Osim klasičnih PPF-a postoje i tzv. self-healing folije, što znači da one, u slučaju da se primjerice ogrebu granjem ili na neki drugi način, imaju sposobnost oporavka. Ogrebana folija vratit će se u prvobitno stanje, dakle “zarast” će, za što će kod nekih od njih biti dovoljno samo izlaganje toplini, primjerice, od sunca ili nekog drugog izvora, a kod nekih neće biti potrebno čak niti to, već će im samo trebati dati malo vremena za oporavak.
Aplikacija na automobil slična je, ali opet i značajno drugačija od drugih vrsta presvlačenja folijama. Za razliku od tzv. “wrapanja” za promjenu boje (kod kojega se radi tako da se originalni lak izvana uopće ne vidi te podrazumijeva pokrivanje svih rubova i kuteva), kod PPF-a zbog same strukture materijala to ili nije moguće ili je teško izvedivo te i ako se izričito zatraži, zahtijeva puno više truda, vremena i novca.
Folije za zaštitu materijala se, dakle, u pravilu lijepe 1 do 2 mm od ruba, dakle ne ide na same ćoškove, kao što se, uostalom, nikada ne nanose niti na horizontalne dijelove vozila. Primjerice, kod sportskih auta s izraženim prednjim spojlerom odnosno “ralicom”, koja ima specifičan vodoravni dio, PPF se ne aplicira, jer to jednostavno ne bi imalo smisla: praktički svi udarci kamenčića u vožnji završavaju na okomitim elementima...
Na pitanje kako to da se oštećenja odnosno ogrebotine od kamenčića uvijek više vide na poklopcu motora, a manje po braniku, iako je pretpostavka da i jedan i drugi element prime jednako mnogo udaraca, doznajemo da razlog za to leži u različitim materijalima. Branik je, jednostavno, plastičan i kao takav bolje apsorbira i amortizira udarce, dok na metalnoj haubi gotovo uvijek ostaju vidljiva oštećenja laka.
Ovisno o proizvođaču, ističe, folija se na automobilu može zadržati od pet do sedam godina. No ako je odlučite skinuti, kad god i zašto god, valja znati da će se one koje su postavljene na originalan tvornički lak skinuti bez ikakvog problema, ali da će one koje su pokrivale naknadno lakirane plohe sa sobom povući i boju. Uz to, treba imati na umu i da se PPF na auto ne smije aplicirati barem 30 dana nakon lakiranja.
Kada se, dakle, odlučiti za PPF? Logično je, a to potvrđuje i stručnjak, da to najviše ima smisla obaviti dok je auto nov. Folije je teoretski moguće staviti i preko oštećene površine, no ogrebotine pod njom ostaju vidljive, a i pitanje je koliko to ima smisla. Tim više što PPF nije jeftin: cijene startaju na oko 4500 kuna za komplet poput ovoga (vidi okvir), što doista nije malo ako je auto već oštećen...
Ukratko Montaža PPF zaštite obavlja se u jednom danu no na maksimalnu snagu folija će se zalijepiti u roku od 48 sati. U međuvremenu automobil ne smije na pranje. Aplikacija PPF-a uvijek se radi “na mokro”, navlaži se posebnim sredtsvom koje omogućava da folija klizi i namješta se po potrebi PPF folije su gumirane i izuzetno su izdržljive, do te mjere da čak niti ovakav pokušaj probijanja ključem neće biti uspješan Nakon što je na njega aplicirana folija, auto se može prati i ručno i pod četkama, ali temperatura vode ne bi smjela ići iznad 35-40 stupnjeva, a mlaz vode pod pritiskom ne bliži od 50 cm. Neki proizvođači folija nude vlastita sredstva za montažu folija i s njima je najbolje i najlakše raditi je su prilagođena potrebama konkretnog proizvoda Prilikom montaže folija se obično fiksira za jednu točku na podlozi i prema njoj se onda podešavaju preostali dijelovi sve dok aplikacija ne bude odgovarajuće dovršena. S originalnog tvorničkog laka PPF se skida bez problema, ali valja znati da će folija koja je pokrivala naknadno lakiranu plohu sa sobom povući i boju. Jednom nanesena folija na autu obično ostaje od 5 do 7 godina, ovisno o proizvođaču, i fotostabilna je te na suncu neće požutjeti niti potamniti Folije se pripremaju šablonski U većini slučajeva proizvođač PPF-a uz naručenu foliju daje i rješenje za njezinu pripremu. Iz baze podataka bira se konkretan model i dobija se cjelovita šablona prema kojoj folija ide u u rezač. Standarde šablone u pravilu uključuju prednji branik, farove, maglenke, početak poklopca motora, blatobran u istoj ravnini te kućišta retrovizora. To su dijelovi koji su standardni za većinu vozila (poput Škode na primjeru koje smo pratili aplikaciju Hexis Bodyfence self-healing folije), no za neke modele i specifični dijelovi: za novi model Octavije šablona uključuje i A-nosače, dok se za neka ekskluzivna vozila folija nanosi i na krov iznad vjetrobrana, pa i haubu, blatobran, pragove... |