Pojam reduktora većini je vozača zapravo potpuno ili barem djelomično nepoznat i to iz vrlo jednostavnog razloga: jer ga oni na svom automobilu – a oni danas u najvećem broju slučajeva imaju pogon putem samo dva kotača, prednja ili stražnja - nemaju. Za dobar dio ostalih, čija vozila pokreću neki od sustava pogona putem sva četiri kotača, situacija je upravo suprotna. No, neki od njih ne pamte ga samo po dobru...
Reduktorom, dakle, nazivamo sklop koji obavlja raspodjelu snage iz mjenjača na sva četiri kotača. Nalazimo ga na vozilima koja imaju pogon na sva četiri kotača 4WD, gdje on preuzima i vrši raspodjelu na sve ili samo na dva kotača.
Prema riječima Borisa Maslića iz zagrebačkog autocentra Maslić, motor daje snagu mjenjaču koji silu prenosi na reduktor koji dalje preko izlazne osovine šalje snagu na prednje i stražnje kotače. Raspodjelu te snage može činiti ili putem lanca ili putem seta zupčanika koji se nalaze u samom kućištu reduktora, objašnjava. Inače, danas se za pokretanje reduktora sve češće koristi lanac jer je tiši u radu i laganiji od zupčanika pa je time i konstrukcijski puno lakši.
Ipak treba naglasiti da reduktori sa zupčanicima prenose veću snagu, podnose veći okretni moment i manje su podložni kvarovima. No, da ne bi bilo zabune, i dalje nisu neuništivi te vlasnici vozila koji ga koriste itekako bi trebali voditi računa o njima i odgovarajuće ih održavati.
Primjerice, kad nije uključen sistem vožnje u modu 4WD snaga se u punom iznosu šalje samo na stražnje kotače, dakle u modu 2WD. Kada se uključi režim vožnje 4WD reduktor će raspodijeliti snagu na prednju i stražnju osovinu i tako pokretati sva četiri kotača, a da bi obavio taj posao, reduktor će raditi u koordinaciji sa poluosovinama, diferencijalom, kardanima, mjenjačem i kotačima.
Precizan je to i zahtjevan posao, no neki vozači često zanemaruju održavanje i servisiranje, ili točnije količinu i kvalitetu ulja u sklopu, zbog čega dolazi do oštećenja od špene odnosno paljenja lamela koje se nalaze u svim modernim reduktorima.
Najčešći simptomi kvara na reduktorima su stalan zvuk brušenja ili cviljenja ispod vozila kada je vozilo u pogonu te cukanje i preskakanje prilikom kretanja ili u samoj vožnji, što može ukazivati na oštećenje lanca i njegovo preskakanje. Nadalje, često se može primijetiti i crno i spaljeno ulje koje curi iz semeringa izlazne osovine reduktora, nemogućnost prebacivanja iz režima 4WD u 2WD ili obratno kao i nemogućnost prebacivanja iz 4HI u 4LO, teško prebacivanje stupnjeva prijenosa...
Svaki od njih treba shvatiti kao zvono za uzbunu, a da bi se takve i slične situacije sasvim izbjegle, u Autocentru Maslić savjetuju redovito održavanje jer u suprotnom se može dogoditi da šteta neće biti mala. Posebno to, dakako, vrijedi ako ako dođe do težeg kvara gdje više neće biti dovoljna zamjena pojedinih dijelova i popravak, nego će trebati ugrađivati čitavi novi ili reparirani sklop. U tom slučaju, ovisno o konkretnim markama i modelima automobila, svote se mogu brojati i u nekoliko desetina tisuća kuna i više...
Ukratko
Precizan posao reduktora neki uzimaju zdravo za gotovo te zanemaruju održavanje i servisiranje, kao i količinu i kvalitetu ulja u sklopu. Zbog toga dolazi do oštećenja odnosno paljenja lamela, a problemi tu tek počinju
Ako nema redovitog održavanja i promjene ulja u sklopu, ozbiljni problemi znaju se pojavljivati od oko 120 tisuća kilometara, ponekad i ranije
Često se može primijetiti i crno i spaljeno ulje koje curi iz semeringa izlazne osovine reduktora te nemogućnost prebacivanja iz režima 4WD u 2WD ili obratn
Za pokretanje reduktora sve češće se koristi lanac jer je tiši u radu i laganiji od zupčanika pa je time i konstrukcijski puno lakši no reduktori sa zupčanicima mogu prenositi veću snagu
Ako dođe do težeg kvara gdje više neće biti dovoljan popravak pojedinih dijelova, kao kod ovog sklopa iz jednog BMW-a X5, vlasnik vozila može se suočiti s iznimno velik troškovima zamjene
Najčešći simptomi kvara na reduktorima su stalan zvuk brušenja ili cviljenja ispod vozila u pogonu te cukanje prilikom kretanja ili u vožnji