Jednog ste jutra sjeli u svoj auto, pokrenuli motor i baš kad ste htjeli krenuti, primijetili ste da se ručica mjenjača pokreće nešto teže nego inače? Vjerojatno ste problem pripisali hladnom jutru ili, možda, vašoj nedovoljno prospavanoj noći, izignorirali ga i nastavili dalje. Kako tog, tako i sljedećih dana. Ako vam je u međuvremenu i palo na pamet a su noći prestale biti toliko hladne da bi to možda moglo utjecati na ručicu mjenjača, velika je vjerojatnost da i se i dalje niste zabrinjavali.
No, jednoga dana primijetili ste i da se ručica počela sve slabije i sve teže vraćati u neutralnu poziciju, da bi na koncu shvatili da za njezino ubacivanje u ler treba uložiti više snage nego za šaltanje? Jasno je da i tad auto možete i dalje voziti, no to je ujedno i krajnji znak da ga treba odvesti u servis. Jer, kako nam je majstor Elvis Novosel rekao već na prijemu auta u servisa Novosel u Oroslavju, glavni uzrok sličnih problema s mjenjačem na autima poput našeg Fiat Punta iz 2003. ionako često leži u neredovitom ili neodgovarajućem servisiranju.
Tu pretpostavku potvrdio je i detaljniji pregled, nakon kojega je majstor zaključio da probleme u ovom slučaju stvara nedostatno podmazivanje jednog dijela mjenjača. Konkretno, jedne male osovini koja služi kao oslonac birača stupnjeva prijenosa. Kod nje, naime, konstrukcijski nije predviđeno dodatno redovno podmazivanje, nego tek ono koje dobije u tvornici, pa se tijekom eksploatacije zna dogoditi da se to originalno mazivo istroši. U aluminijsko kućište osovine, k tome, zna prodrijeti i vlaga te prouzročiti nastajanje prvih tragova korozije, nakon čega mjenjač počinje zapinjati i sve se teže vraćati u ler poziciju.
Razloga za paniku, međutim, nema, jer se problemi te vrste rješavanju dobrim servisom odnosno podmazivanjem, što je i brz i jeftin postupak, budući da osim dva radna sata mehaničara i nešto malo novog maziva, uglavnom ne zahtijeva nikakav drugi trošak. A nakon njega sličnih problema za zapinjanjem ne bi trebalo biti narednih pet godina. Dobri će serviseri, uostalom, naglašava Novosel, provjeriti stanje ovakvih dijelova mjenjača i tijekom redovnog servisa te ih podmazati i prije nego što dođe do zapinjanja. Tim više što svi modeli Punta te generacije, a njih je na hrvatskim cestama popriličan broj, mogu imati sličnih problema s mjenjačem.
Problemi sa štekanjem mjenjača mogu se javiti i kad bez tvorničkog podmazivanja ostanu sajle mjenjača, što se također lako rješava. No, i to se događa kod Fiata, pojašnjava nam Novosel, dodajući da takvih probleme nema na, primjerice, Opel Corsi C, jer ona nema sajle nego poluge s plastičnim ležajevima. No, i te se poluge s vremenom istroše i stvaraju probleme s ubacivanjem u brzinu. No i tao je lako rješivo njihovom brzinskom zamjenom...
Spomenuti slučajevi spadaju među češće probleme s mjenjačima s kojima se susreći mali gradski auti koji provode puno vremena u gradskoj vožnji, dakle s mnogo posezanja za ručicom mjenjača te stalne izmjene stupnjeva prijenosa. Srećom, riječ je o jeftinijim kvarovima, koji često ne zahtijevaju čak ni skidanje i otvaranje mjenjača. Za razliku od nekih drugih problema, poput oštećenih sinkrona ili zupčanika, kad popravak može stajati od 1500 pa sve do 15.000 kuna...
Ukratko Do zapinjanja ručice mjenjača zbog nedostatnog podmazivanja ne dolazi preko noći, nego problemi s vremenom postaju sve jači i jači. No, uz dobrog majstora na redovnom servisu do njih uopće neće ni doći... Skuplji kvarovi sinkrona i zupčanika događaju se zbog netočnog ušaltavanja, za koje je često kriv nedovoljno precizan birač brzina u mjenjaču U nekim slučajevima problema s nepreciznim i težim šaltanjem može biti i u osovinama u vilicama, koje pomiču mjenjač, pri čemu krivac za problem može biti i istrošeno kućište Nedostatno podmazivanje potporne osovine birača rješava se brzo i jednostavno, nakon čega u narednih pet godina ne bi trebalo biti takvih problema Problemi sa zapinjanjem ručice i teškim vraćanjem u početnu poziciju ukazuju na moguće probleme povezane s biračem stupnjeva, odnosno potrošenim tvorničkim mazivom osovine |