SAVJETNIK AUTO KLUBA

Skupa pogreška: Jeste li znali što se događa kada natočite benzin u dizelaša i kako riješiti problem

Točenje goriva, ilustracija

 Profimedia

Pogreška koja se može svakome dogoditi može vas stajati tisuće eura u popravcima, ali i ne mora. Evo što učiniti kada greškom natočite benzin u dizelski automobil

Iako nema statistike za Hrvatsku, britanska stranica GoCompare tvrdi da je jedna od pet osoba priznala da je greškom barem jednom natočila pogrešno gorivo u svoj automobil. To može biti vrlo skupa greška, ali ako je primijetite na vrijeme, možete se izvući mnogo jeftinije ili, uvjetno, potpuno besplatno.

image

Pazin, 050722.
Benzinska pumpa Etradex u Pazinu od danas ne prodaje gorivo.
Foto: Goran Sebelic/CROPIX

CROPIX

Ako ste slučajno pogriješili, nemojte paničariti. Sve se može riješiti ako ste grešku primijetili na vrijeme. Ako ste slučajno počeli točiti benzin i nakon nekoliko litara shvatili pogrešku, izvući ćete se najjednostavnije. Naime, u tom slučaju napunite spremnik dizelom do vrha i ne biste trebali primijetiti nikakve probleme u radu automobila.

Naime tako mala količina benzina u spremniku dizela, primjerice dvije, tri litre na 50 litara dizela ne bi trebala uzrokovati nikakve probleme u radu pumpe goriva ili motora niti ih oštetiti. Sasvim suprotno bi bilo da ste u benzinca natočili dvije, tri litre dizela, jer to može biti mnogo opasnije. No zbog veličine "pištolja" na benzinskoj i otvora za gorivo, natočiti dizel u benzinca je mnogo teže i mnogo rjeđe od točenja benzina u dizelaša.

image

Točenje goriva (ilustracija)

Profimedia

No, ako ste kojim slučajem prekasno primijetili pogrešku i u spremniku vašeg dizelaša je već 10, 20 ili više litara benzina, nemojte nipošto pokušavati pokrenuti automobil. Sada stvari postaju kompliciranije, no još uvijek se možete izvući za relativno mali novac i u relativno kratkom vremenu.

Nakon što shvatite svoju pogrešku ulijevanja benzina u vozilo s dizelskim motorom, trebali biste nazvati pomoć na cesti ili mehaničara/vučnu službu koja je opremljena za ispumpavanje pogrešnog goriva iz spremnika. Kako niste pokrenuli automobil, gorivo nije došlo do motora ili prošlo kroz pumpu goriva i neće biti potrebne nikakve velike intervencije. Pomoć na cesti će često ispumpavanje obaviti na samoj benzinskoj, bez potrebe za vučom vozila u servis.

Također, u ovom slučaju, rijetko će postojati prava potreba za zamjenu filtera za gorivo (iako je ona preporučljiva) te će u teoriji biti dovoljno isprazniti spremnik, napuniti ga dizelom i problem će biti riješen. Usluga ispumpavanja goriva koštat će vas između otprilike 100 i 200 eura, pa čitava intervencija, uz cijenu goriva koje ste pogrešno natočili neće biti previše skupa.

image

Prazan spremink goriva, rezerva goriva (ilustracija)

Alexandru Nika/Alamy/Alamy/Profimedia

No oni koji su natočili benzin u dizelaša, pokrenuli auto i pokušali voziti mogu se suočiti s mnogo većim problemima i troškovima. Naime, Dizel ima bitno drugačija svojstva podmazivanja i izgaranja zbog svoje viskoznosti i plamišta (temperatura na kojoj ispušta pare i izgara), koja je puno viša od benzina. Pumpa za gorivo će vjerojatno biti prva stvar koja će se pokvariti na vašem dizelskom vozilu ako ga pokušate voziti na benzin.

Pumpe za dizel gorivo rade pod višim tlakom i mnogo manjim tolerancijama, pa ih dizel podmazuje kada prolazi. Međutim, nakon što se smanji podmazivanje, šanse da vam pumpa za gorivo zakaže dramatično se povećavaju. Ne samo da će pumpa za gorivo otkazati, već također njeni metalni komadići mogu završiti u sustavu za dovod goriva, uzrokujući začepljenje vodova, filtra i mlaznica.

image

Servis, ilustracija

Profimedia

Ako dizelsko gorivo dospije u vaš motor, to će uzrokovati još više problema zbog nedostatka podmazujućih svojstava benzina. Klipovi će biti pod dodatnim opterećenjem te će se razviti veća temperatura, zbog koje može doći do kapitalne štete na najvažnijim komponentama motora. Također može doći do nekontroliranih detonacija goriva, što će oštetiti klipove i rezultirati velikim vibracijama i nepravilnim radom motora prije nego što on potpuno otkaže. Benzin u dizelskom motoru dakle, može izazvati kapitalan kvar zbog kojeg ćete u krajnjem slučaju morati zamijeniti čitav motor, a tu se šteta, ovisno o autu, mjeri u tisućama, pa i desecima tisuća eura.

Dakle, ako ste grešku primijetili na vrijeme možda ćete se izvući potpuno besplatno ili uz nekoliko stotina eura za ispumpavanje goriva, točenje novog goriva i eventualnu zamjenu filtera goriva. Ako ste pokrenuli automobil, ali i brzo shvatili što ste napravili, trošak će biti mnogo veći, ali još uvijek relativno podnošljiv. U većini slučajeva izvući ćete se s ispumpavanjem goriva, zamjenom pumpe za gorivo, filtara i čišćenjem sustava što će, uz troškove vučne službe, za prosječan auto koštati oko 1000 eura. No ako ste uporno pokušavali voziti iako ste bili svjesni da nešto nije u redu, račun za popravak lako može premašiti i 10.000 eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 10:27