Gotovo svi savjeti o rabljenim automobilima usmjereni su na njihovu kupnju. Kako odabrati pravi automobil, pregledati njegovu karoseriju, procijeniti stanje unutrašnjosti i njegovu usklađenost s kilometražom, provjeriti motor i tako dalje.
Ali što treba učiniti nakon kupnje rabljenog automobila?
Bez obzira kako on izgledao i kakav ste dojam o njemu stekli, toplo savjetujemo da napravite detaljan servis na njemu. U nastavku vam donosimo popis što bi sve trebalo servisirati ili provjeriti nakon kupnje rabljenog auta, a kako bismo vam olakšali sve podijelit ćemo radnje u svije kategorije: ono što se apsolutno isplati učiniti, bez obzira na starost i kilometražu automobila, i ono što može biti izborno ili relevantno samo za stare automobili s velikim kilometražama i nejasnim povijestima održavanja.
Što obavezno napraviti?
Na popisu obveznih servisnih radova nećemo navesti uklanjanje onih problema koji se mogu primijetiti prilikom pregleda i probne vožnje automobila prije kupnje kao što su čudni zvukovi iz ovjesa, proklizavanje kvačila ili curenje nekih tekućina jer to su specifični nedostaci vozila koje je lako otkriti. Također, u naš popis nećemo uključiti kemijsko čišćenje unutrašnjosti, pranje, antikorozivnu zaštitu, poliranje i druge "postupke njege" koji nisu izravno povezani s tehničkim stanjem automobila.
Zamjena motornog ulja i filtera ulja
Prvi i apsolutno obvezni postupak nakon kupnje rabljenog automobila je promjena ulja. To treba učiniti bez obzira na uvjeravanja prodavača, naljepnice ili etikete ispod haube i druge detalje koji ukazuju na nedavnu izmjenu ulja jer sve to ne mora biti istina. Zamjena ulja omogućit će vam da provjerite i poštenje prodavatelja.
Ako on tvrdi da ga je zamijenio neposredno prije prodaje, a iz kućišta radilice iscurio je gusti crni otpad, tada će vam jasno da su i druga obećanja prodavatelja vjerojatno obične laži. Također, promjena ulja omogućit će vam da sami odaberete kvalitetno ulje i budete sigurni što je u motoru. Također, zamjena ulja je relativno jeftina i jednostavna
Preskakanje zamjene ulja savjetujemo samo u rijetkim slučajevima, na primjer, ako ste kupili noviji automobil koji je pod jamstvom i redovito se servisira u ovlaštenom servisu, a servisna knjižica sadrži sve datume i kilometražu održavanja. U tom slučaju, umjesto promjene ulja, možete osobno provjeriti povijest servisiranja kod trgovca koji to obavlja.
Zamjena filtera zraka
Sljedeća obavezna stavka je zamjena filtera zraka. Malo je manje kritično od mijenjanja ulja, ali je jeftino i jednostavno. Naravno, prije kupnje novog filtra možete izvaditi i pregledati onaj ugrađen na automobilu, ali ponekad filtar s puno kilometara može izgledati dobro, ali ipak neće škoditi zamijeniti ga.
Zamjena filtera goriva
Osim filtra za zrak, vrijedi zamijeniti i filtar goriva. Obično je to također jednostavan postupak, a sam filtar je jeftin. Štoviše, čak i za automobil s malom kilometražom, zamjena filtra neće biti suvišna, nitko ne zna gdje i što je prethodni vlasnik punio u spremnik. Možda je često bio u državama u kojima ima lošijeg goriva? Zamjena filtra goriva za dizelski motor još je važnija nego za benzinski.
Zamjena filtera kabine
Posljednji na popisu filtera za zamjenu je filter kabine. Strogo govoreći, to se ne odnosi na tehničko stanje automobila, već izravno utječe na vašu udobnost, zdravlje i čistoću u kabini. Stoga zamjena filtera kabine, čak i skupljeg s aktivnim uljenom, svakako ima smisla.
Zamjena svjećica
Čak i na automobilu s malom kilometražom, vrijedi zamijeniti svjećice nakon kupnje. Obično se preporučuje mijenjati ih svakih 50-60 tisuća kilometara, ali vijek trajanja svjećica također može ovisiti o raznim čimbenicima, uključujući kvalitetu goriva, stanje električnih vodova u autu i tako dalje . A cijena svjećica i njihove zamjene obično je prilično niska.
Provjera i zamjena akumulatora
Trajanje baterije je nepredvidiva stvar, neki imaju tvornički akumulator 10 godina, dok drugi mijenjaju akumulatore svake dvije, tri godine. Stoga, koliko god novi automobil kupili, vrijedi odvojiti vrijeme za provjeru akumulatora.
U najmanju ruku potrebno provjeriti napon multimetrom s ugašenim motorom i motorom koji radi, kako biste procijenili stanje baterije i rad alternatora. Kada motor ne radi, baterija bi trebala proizvoditi minimalno 12,4-12,6 V. A kada motor radi, napon bi trebao biti 13,8-14,4 V. Ako se vaše vrijednosti razlikuju, to je razlog za detaljniju provjeru baterije u nekom servisu.
Provjera i punjenje klima uređaja
Ako ste kupili automobil s klima uređajem, odmah nakon kupnje trebali biste provesti dva jednostavna postupka. Najprije provjerite tlak rashladnog sredstva u sustavu i dopunite ga ako je potrebno. Najlakši i najpouzdaniji način za to je u specijaliziranom servisu gdje će izmjeriti tlak i napuniti sustav. Bilo bi korisno očistiti i dezinficirati ventilacijske otvore u kabini. To možete učiniti i sami jer na tržištu ima dosta sredstava za to.
Što treba napraviti ovisno o kilometraži i stanju auta?
Sada prijeđimo na one radove koji nisu strogo potrebni, ali su vrlo poželjni, a ponekad i kritično važni, pogotovo ako se radi o starijim autima s puno kilometara.
Zamjena kočione tekućine i kočionih crijeva
Nakon kupnje bilo kakvog rabljenog automobila obratite pozornost na kočioni sustav. Dok kod novijeg automobila može biti dovoljan i običan pregled kod starijeg je često potrebno održavanje ili čak popravak. Započnite provjerom razine i stanja kočione tekućine te pregledom kočionih crijeva.
Ako je tekućina mutna, prljava ili pjenasta, a u spremniku ima taloga, morate je hitno zamijeniti. Isto vrijedi i za crijeva: ako pokazuju pukotine i koroziju ili druge znakove ekstremne starosti, potrebno ih je zamijeniti. Međutim, kada kupujete automobil stariji od 10 godina, možda bi bilo pametno jednostavno preventivno zamijeniti crijeva i tekućinu, bez obzira na njihovo stanje. To svakako nije bacanje novca jer se radi o vašoj sigurnosti.
Zamjena kočionih diskova i servis kliješta ili bubanj kočnica
Osim crijeva i tekućine, potrebno je pregledati kočiona kliješta i diskove, kao i bubanj kočnice ako ih auto ima. Velika istrošenost kočionih diskova razlog je za razmišljanje o zamjeni, a neravnomjerna istrošenost diskova može ukazivati na probleme s kliještima.
U tom slučaju morat ćete ozbiljnije shvatiti kočnice te zamijeniti kočione diskove i obnoviti čeljusti, zamijeniti vodilice i brtve. Usput možete provjeriti rad ručne kočnice i procijeniti stanje njezinih sajli.
Zamjena antifriza
Ako se na antifrizu štedi to vas u konačnici može skupo koštati. Proizvođači preporučuju zamjenu jednom svakih 3 do 5 godina, ali za automobil stariji od 10 godina ili s kilometražom većom od 200 tisuća, vlasnici to u pravilu više ne rade ili rade rjeđe. Stoga, ako ste kupili stariji auto, a antifriz u ekspanzijskom spremniku ne izgleda savršeno čisto i prozirno, isplati se potrošiti novac na njegovu zamjenu. Ako izgleda vrlo loše, odnosno smeđe, mutno ili s talogom, onda ga obavezno zamijenite.
Zamjena tekućine servo upravljača
Kada provjeravate stanje antifriza, možete pogledati i susjedni spremnik ispod haube - spremnik tekućine servo upravljača (naravno, ako postoji). Čak i ako servo još ne pokazuje znakove kvara, na primjer, pumpa ne zuji, to ne znači da radi dobro. A prljava i tamna hidraulična tekućina izravan je znak da mu stanje nije baš dobro. Stoga je također preporučljivo zamijeniti tekućinu servoupravljača ako postoje znakovi da nije mijenjana dulje vrijeme.
Zamjena ulja u mjenjaču
Jedno od ulja koje se najčešće zanemaruje u automobilu je ulje mjenjača. Stoga, ako automobil više nije mlad, a nemate sto postotni dokaz o nedavnoj promjeni ulja u mjenjaču, onda vrijedi razmisliti o tome. Zapostavljanje promjene ulja u ručnom mjenjaču nije tako kritično, no sa starim automatskim mjenjačem postoje određeni rizici. Stoga je promjena ulja u automatiku posebno pametna ideja.
Zamjena visokonaponskih kablova
S tekućina prelazimo na ostale potrošne materijale. Preporuka za zamjenu svjećica bila je na popisu obaveznih radnji, no osim svjećica potrebno je provjeriti i visokonaponske kablove. Stari kablovi mogu se pokvariti u bilo kojem trenutku i općenito, sami po sebi nisu tako skupi, ali mogu uzrokovati probleme ne samo sa svjećicama, već i, na primjer, sa zavojnicama paljenja. Stoga, ako izgledaju upitno, treba ih zamijeniti.
Podešavanje zazora ventila
Ako automobil koji ste kupili nije opremljen hidrauličkim kompenzatorima u pogonu ventila, vrijedi se sjetiti podešavanja ventila, odnosno njihovih toplinskih zazora.
Čak i ako vas ventili ne podsjećaju na svoje stanje kucanjem tijekom rada motora, ne biste trebali čekati na to da se ono pojavi. Bolje je proaktivno svratiti u servis i provjeriti zazore, i ako je potrebno, prilagoditi ih . Prema propisima, to se obično preporučuje jednom svakih 50-80 tisuća kilometara, ali automobil s kilometražom većom od 100 tisuća uvijek je misterij, i ne treba komplicirati.
Čišćenje EGR ventila kod dizel automobila
Koristan postupak nakon kupnje dizelskog automobila s gotovo bilo kojom kilometražom je čišćenje EGR ventila sustava za recirkulaciju ispušnih plinova. Problem je što vrlo brzo skuplja čađu, a to mu ne ide u prilog. Najbolje rješenje bilo bi općenito očistiti cijeli usisni sustav, čađa se ne taloži samo na EGR ventilu, već i usisni razvodnik također pati od onečišćenja.
Provjera i podešavanje prednjih svjetala
Na automobilima mlađim od 5 godina mala je vjerojatnost da prednja svjetla svijetle "razroko", ali na starijim automobilima pokvarena kontrola prednjih svjetala i neprilagođen snop svjetla sasvim su česta pojava.
Zamjena grubog filtera goriva u spremniku
Ranije smo spomenuli zamjenu filtera goriva. No, osim vanjskog finog filtra, postoji još jedan: grubi filtar ili jednostavno mrežica na pumpi unutar spremnika.
S godinama se i ona začepi i to na kraju može uzrokovati nestabilan rad motora i druge probleme. Dakle, ovdje je logika ista: ako ste kupili stariji automobil s velikom kilometražom i ne znate njegovu servisnu povijest, možete dodati zamjenu predfiltra goriva na popis budućih radova održavanja.
Ovo je često problematičan posao koji zahtijeva uklanjanje spremnika za gorivo, pa ako nema očitih problema s dovodom goriva, ovaj se radnja možda može i izbjeći.
Provjera geometrije kotača
Još jedan ne tako hitan postupak nakon kupnje automobila je provjera i podešavanje geometrije kotača. Obično se to radi nakon popravka ovjesa, a preporučuje se provjeravati je vrlo rijetko otprilike jednom svakih 5 godina. Ali kod kupnje rabljenog automobila je nemoguće saznati kada je taj postupak posljednji put proveden.
Osim toga, postoji mogućnost da su prije prodaje mogli biti obavljeni popravci na ovjesu. Dakle, čak i ako automobil vozi ravno, gume ne škripe na ravnini ili u zavojima, a kotači nisu vizualno neporavnati, svejedno vrijedi potrošiti malo novca na provjeru i podešavanje geometrije kotača.
Servis zupčastog remena
Posljednja i najskuplja preporuka za servisiranje automobila nakon kupnje je servisiranje razvodnog mehanizma. Nema uvijek smisla to učiniti.
Na primjer, ako ste kupili automobil s relativno malom kilometražom ili ne planirate voziti kupljeni automobil dulje od godinu dana, tada ne morate odmah mijenjati zupčasti remen nakon kupnje. Ali ako ste kupili automobil srednjih godina s kilometražom većom od 150 tisuća kilometara i vozit ćete ga dosta dugo, onda je svakako vrijedno dodati zamjenu zupčastog remena u vaš servisni plan.
Naravno, ako je razvodni mehanizam lanac, zamjena može biti iznimno skupa, no eventualne posljedice kvara su mnogo skuplje od toga, pa će se dugoročno isplatiti. Ako je pogon razvodnog mehanizma remen, onda ima još manje razloga za škrtarenje. Bolje je potrošiti nekoliko stotina eura na zamjenu remena nego riskirati uništeni motor automobila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....